Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1537 ggr
gwen
0

Otroliga hyss?

Tänkte starta en tråd om otroliga hyss som era illrar hittat på. Något man bara gapar över när man ser vad de lyckats med. Berätta!

Jag startar tråden med att berätta en historia jag hört av en illerägare för måååånga år sen.

Personen i fråga hade en iller som varje dag gjorde samma hyss. Varje dag när hon kom hem efter jobbet hade illern puttat en gigantisk gammal symaskin (på över 10 kg) över hela rummet, för att kunna använda denna som stege upp på ett bor eller upp i fönstret. Varje dag ställde hon tillbaka den på andra sidan rummet, för att följande dag hitta den flyttad igen. Innan hon förstod att illern var kapabel till att flytta kolossen fattade hon ingenting. Coolt va?

Sarah
0

Jag har häpnat mest åt Cathy som klättrat upp och i sidled på väggen på min uteplats för att ta sig in i växthuset. Väl där försört alla mina planteringar.

Faxlin
0

Här måste Nikitas bravader passa bra. ;-)

Nikita har på något underfundigt sätt lyckats med mer än vad illrar brukar lyckas med.

som när jag hör ett väsande ljud från hallen. Går dit och hittar Nikita hängandes en meter upp på väggen med elsladden från den elektriska darttavlan virad runt halsen.
Darttavlans elsladd hängde alltså rätt ner med en tung transfrmator i nederänden. Transformatorn når inte ända ner till govet utan hänger lite käckt ca fem cm över golvet.
Hur hon sedan tagit sig upp på den plana bröstpanelen, lyckats få sladden virad runt halsen och bli hängandes är fortfarande en gåta.
Det finns inget hon kunde klättra på, eller hoppat ifrån i närheten. det närmaste var en köpmandisk en och en halv meter bort, och den kan hon inte heller ta sig upp på.

Jag hade bara tur att jag hörde henne annars hade hon kvävts i sladden.
Behöver kanske inte berätta att transformatorn numera inte sitter i. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

*oj* Vilken historia. Mysko iller…

Faxlin
0

#3: Japp hon är en mysko iller. Ska vid tillfälle berätta för er om brödrosten med :-)
Ja, kanske om dammsugaren också. Nackdelen är att det finns de som redan har hört detta. ;-)

Audiatur et altera pars

Nea
0

#4 Det gör ingenting Åsa. Nikitas bravader är alltid lika roliga att läsa. ;-)

ferretgirl
0

Jag har hört den om dammsugaren, men inte den om brödrosten, berätta Åsa, snäääälllllla

Faxlin
0

hehe, har du inte hört om brödrosten ferretgirl. trodde jag alla de äldre uvarna gjort ,-)

Jaja, jag får väl berätta då. ;-)

Som vanligt springer illrarna omkring och jag sitter lungt framför tvn. Men som vanligt kan man aldrig slappna av riktigt när Nikita är i farten. Hon har ju en viss förmåga att försöka ta livet av sig själv. så med ett öra riktat till 200% mot köksregionerna och det andra mot tvn sitter jag och slökikar på tv.

Helt plötsligt hör jag hur det kraffsar konstigt innifrån köket och flyger upp ur fotöljen. Skyndar mig ut i köket och vad ser jag.

På bordet står våran brödrost (en sådan med plats för fyra skivor), ur brödrosten ser jag en silverfärgad svans och en liten iller rumpa.
Stannar till, tittar. Springer fram, tar tag i Nikita och drar. bara för att komma fram till något som Nikita redan listat ut fem minuter tidigare. Hon sitter fast.
Som i ett skruvstäd sitter illern fast i brödrosten. jag försöker lirka lös henne utan någon som helst framgång.
Efter mycket lirkande ropar jag efter gubben.
-Älskling, skynda dig kom (smått panikartad röst)
-Vad är det? (svarar han lika lugn som vanligt)
- Nikita (japp, det var vad jag lyckades få fram)
-Vad har hon nu gjort? (han kommer nu springandes upp från källarplanet)
-Hon sitter fast.
-Vart?
- I brödrosten.
-Va? sa du brödrosten? (äntligen en reaktion i gubbens röst)
- Jaa (nu riktigt orolig eftersom jag inte lyckats rubba henne en millimeter under tiden som förlöpt)
- Sitter hon fast i brödrosten? (nu kommer han in i köket, ser Nikitas lilla silverfärgade rumpa kika upp ur brödrosten och börjar asgarva.)

Smått förolämpad a Nikitas vägnar, fnyser jag åt honom och ber honom lite nådigt att hjälpa min tös lös.
Han går fram, försöker lirka lös henne. Fortfarande asgarvandes, Han konstaterade också snabbt att det inte gick. Så han hämtade ett par tänger och bröt sönder hela brödrosten, och äntligen var min lilla självmordskandidat fri igen.

och ja,brödrosten, ja den blev aldrig brödrost igen.

Audiatur et altera pars

sarae
0

moahahaha varför blir jag inte förvånad åsa? det ska vara dina illrar till det!

Faxlin
0

Nej sara inte mina illrar. Min Nikita ;-)

Audiatur et altera pars

sarae
0

hmm ja okej, så sant..men ändå ;)

AlbaStiffler
0

hur 17 lyckades hon pressa sig ner där`? Var hon valp då? Var det en stor brödrost (dvs med plats för breda skivor?)? Fattar inte… Otroligt… vilken iller…

KerstinL
0

Jag har klätterapan Crystal som tar sig upp på tv:n.. Fattar bara inte hur… Tvbänken är lika stor som tv:n och ganska hög, det finns heller ingen baksida så hon kan inte klämma fast sig mellan den och väggen. Ändå hittar jag henne där uppe var och varannan dag, poppandes, hoppandes och krafsandes… Hur e det möjligt??!! Skrikandes

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Robinsnel
0

Ett litet mer tragiskt hyss utan lyckligt slut då:

Ni som inte vill bli ledsna i ögat kan sluta läsa nu.

Tuttan, vår första illertjej som jag och min dåvarande flickvän skaffade för snart sex år sen. Woodos dotter. Det handlar om hennes alldeles för korta liv.

Hon och woodo bodde i vardagsrummet då, det var illerrum. De hade en nerlagd garderob som stod på lister som var ca 1-2 cm, som hage (de kunde ta sig in och ur som de själva ville, vi hade den kvar sen när vi behövde ha de separerade i början). Dock gick inte listerna hela vägen runt så det fanns små springor under på kortsidorna.

En morgon väcks vi av att woodo för ett jäkla liv, han välter allt han kommer åt… Jag går yrvaket upp och tittar till. Ser att Tuttan ligger med huvudet under springan under garderoben, och tänker att typ "vad gör hon där?". Jag går fram och pillar lite på henne och frågar henne ung samma.. "vad gör du lilla tös?" Ingen reaktion.. Jag tar henne runt magen och tänker dra ut henne, då kommer chocken, hon är likstel. Hon har alltså klämt fast sitt huvud under garderoben och fastnat, antagligen kämpat hela natten innan hon dog. Jag känner mig fortfarande som världens sämsta illerpappa som kunde låta detta hända… Hon blev bara dryga året.

AlbaStiffler
0

:-(

Sara
0

# 7 En sån jädra tur att sladden inte satt i.. Då hade ni haft en rostad iller..

Sara

Faxlin
0

Usch vad hemskt Robin. Vilket tragiskt slut. Beklagar sorgen. Och jag förstår att det är tungt. Men då jag har Nikita vet jag att de kan hitta på de mest otroliga saker. Inget som gör dig till en dålig illerpappa.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#11: Nej hon var inte valp. Och det var inget speciellt med brödrosten heller. Så än i dag vet jag inte hur hon lyckades. Vi är dock lite försiktiga med brödrostar på bordet nu.

#15: Ja, det var min stora fasa i efterhand. Att sladden skulle suttit i och hon blivit griljerad. Riktigt hemska bilder man fick fram i huvudet faktiskt.

Audiatur et altera pars

sarae
0

usch va hemskt robin! nått av det värsta som kan hända….man kommer nog aldrig riktigt över sånt…jag mår fortfarande dåligt över jajja.

KerstinL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen lyckades jag få bildbevis!! Vad tror ni Kent sa då.. jo.. Det ser du väl att det är Zahara som är på tv:n.. Min sötnos skulle aaaldrig… Eller hur, har Zahara rullat i mjöl då eller??? Skrattande

Cool

KerstinL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

* inga kommentarer… * Cool

Cool

Veronica
0

#19 och 20  Hon är ju sååå söt lillgumman =) Klart man måste upp och kolla vad det är som matte och husse brukar titta på…..och kanske kanske så kan de titta på mig också "vill ni se en stjärna, se på mig!" Cool

Amor vincit omnia