Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 5857 ggr
Aviendha
2011-02-20 18:34
0

"Bajsmatta"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På allmän begäran *host* så måste jag ju presentera min senaste skapelse - bajsmattan.

Det korrekta namnet är väl "matta/underlägg-att-ha-under-bajslådan-som-funkar-för-orumsrena-illrar-men-som-underlättar-livet-för-de-lyckligt-lottade-med-rumsrena-barn". Men det är långt, så det blir bajsmatta till vardags :P

Mina illrar är periodare. Det kan gå perioder då jag inte torkar bajs alls, och det kan komma perioder då de inte alls vågar gå över lådkanten.

Min bajsmatta är helt enkelt en matta som man lägger under lådan. Fleece på ovansidan vilket kan ha en preventiv effekt mot att bajsa utanför, men om det ändå sker så finns det plastfrotté i mitten av den så kisset går inte igenom. Då plockar man helt sonika bort bajsen och slänger mattan i tvätten och lägger ut en ny. I mitt fall är det mest revirbajs från Avi om en främande doft kommer in i lägenheten och då räcker det med att plocka bort bajsen. Det är så lite att det inte ens blir en fläck efter den.

När de har perioder då de är duktiga på lådan så är den fortfarande underbar. Allt spån som dras med ur lådan när de går i och ur den fastnar på fleecetyget och följer inte med runt i lägenheten. Skaka av den/damsug den och den är fräsch. Och så de där förhatliga stjärtmärkena.. När man har bajst i lådan så går man ju ur den och så drar man rumpan i golvet för att torka sig, och det blir små, små, små märken runt lådan som måste torkas (ofta eftersom jag tycker de är superäckliga). De fastnar på bajsmattan. In i tvätten med den bara och fram med ny.

Det kanske låter "lite" men det gör mycket. Jag har använt vanliga filtar utanför, jag har haft tidningar, jag har varit utan något alls etc. Och med bajsmatta så behöver jag inte damsuga och torka ens i närheten så ofta som jag behövde innan - jag gillar!

Här är väl den bästa bild jag har, det är den första prototypen, även med en pedagogist placerad bajs ;)

sarae
2011-02-20 18:39
0

Jag vill fortfarande ha maaaasssa bajsmattpr här hemma! Och även "skydda golvet i valphagen från geggiga valpar som leker mat och vatten - mattor"

*blinkar lite med ena ögat*

Denna kommentar har tagits bort.
Aviendha
2011-02-20 18:48
0

Hahaha, för valpar så MÅSTE den vara suverän! Give me mått und önskemål om form ja så ska nog det kunna ordnas ;)

sarae
2011-02-20 18:49
0

Mått: Massastor!

Färg: Massa Rosa!

Good enough? :P

reira
2011-02-20 18:52
0

Helt på allvar, skulle sy själv om jag kunde! Fastnar kattsand bra i fleece också? Fast vi funderar på att byta till spån

ElinaPersson
2011-02-20 18:58
0

Detta vore perfekt för våran lilla bajsmaskin.. Han säger sig vara för tjock för att ta sig över kanten på lådan och tycker matte & husse ska lyfta honom i den för att hans ens ska överväga att göra sina behov i den..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Aviendha
2011-02-20 18:59
0

#4 Hahaha, you got it!

#5 Jag vet inte, har inte testat kattsand menjag gissar att det stannar lite bättre än om man inte skulle ha ngt alls. Om du är intresserad så kan jag ju fixa några åt dig ;)

reira
2011-02-20 19:09
0

Absolut intresserad! PM:ar dig senare ikväll, nu ska jag sticka iväg :)

JossanH
2011-02-20 19:13
0

Jag har ju nääästan en bajsmatta men då jag inte har ett överhängande problem med orumsrena illrar så gör det inte så mycket att det inte är något plastigt emellan. Jag kör sonika på IKEAS gamla 20:- mattor (som jag tror dom slutat med :(..) för att minska rumpspåren och inte få ut något spån! Så jag förstår att du älskar din matta! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2011-02-20 19:19
0

#8 Gör det :)

#9 Ah! :) Dörrmattor fungerar nog de med, att de är lite styvare/har aningen tyngd gör ju att de stannar kvar bättre än avnlig filt. Iaf mina barn anser att filtar ska knölas till och släpas iväg och då försvinner ju syftet lite :S

JossanH
2011-02-20 19:34
0

#10 Jag tror att dörrmattor inte skulle funkat så bra här då marcello gräver dörrmatta jämt när han har tråkigt… Tror han vill ha tillbaka sin grävlåda ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2011-02-20 19:40
0

#11 Då är det sämre! :P Tog för givet att det var sådana du syftade på, men när jag läste om det så insåg jag att det var jag som drog förhastade slutsatser :P

Hayley
2011-02-20 19:44
0

roxxy skriker att hon vill haaaa, i lila/svart och gjärna diamanter/guld och ädelstenar på!! -.-  = SUCK….

Jag själv undrar bara vad plastfroteé är? och vart du hittat det? känns som att detta är ett måste här hemma med lilla sessan som är för fin i kanten för att dela låda med inka och lägger bajsen exakt 2 mm ifrån lådan…gnök..

Aviendha
2011-02-20 19:58
0

#13 Hahaha! Man kan säkert brodera fast lite strass på kanterna om det nu ska vara så ;)

Plastfrotté är typ riktigt tunn frotté (det material man gör handdukar i) och ena sidan är belagd med plast (pvc). Tänk pressening med en gnutta tyg på ena sidan ;) Det finns på en del välsorterade tygaffärer.

Hayley
2011-02-20 20:10
0

#14 SSSSSHHHHH! inte säga sådant högt så roxxy hör ^^ annars skulle hon lbinga hela lägenheten….

aaaah, får sticka ner till affär´n i veckan o höra om dom har det :D låter som att bajsmattor skulle kunna funka här hemma =)

UlrikaD
2011-02-20 20:17
0

Vill man köpa plastfrotté färdigt och klart så är det sånt de säljer i baby-affärer och har på skötbord.

En del djuraffärer har samma sak fast då säljs det till hundvalpar och kattungar att ha till mamma med kullar.

Aviendha
2011-02-20 20:36
0

#15 More bling to the ferrets!

Hayley
2011-02-20 21:05
0

#16 du är bäst ulrika =) då vet jag vart jag ska kolla om det inte finns på tygaffär´n :D

#17 haha you wish! då får du blinga mitt hem för roxxy blir då aldrig nöjd med det jag gör :P

Alexandra83
2011-02-21 02:31
0

super bra idé! den ska jag prova att tillverka…ska se om jag hittar plastfrotte i stan. ska man typ stryka den över fleece´n så den fastnar eller hur funkar det? jag skulle vilja ha en bajsmatta storlek 72kvm(min lägenhets yta=)) för just nu  är Jimmy  i brunst och han provar nu metoden - "inte bajsa där man en gång tidigare har bajsat" Gnööök….

Han ska få in superloin chip nästa vecka så jag HOPPAS att han lugnar ner sig och återgår till sina vanliga rutiner där det faktiskt fanns tillfällen där han prickade rätt:)

Aviendha
2011-02-21 10:55
0

#19 Nej, inget ska strykas, tror inte plasten svarar bra på det… Plastfrotté är en typ av tyg, så du syr fast skiten där du behagar helt enkelt.

duholm
2011-02-21 11:04
0

Jag skulle vilja beställa en i 7*4 meter om det funkar! Hela mitt vardagsrum är nämligen en stor bajslåda enligt mina monster…

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Aviendha
2011-02-21 11:14
0

#21 Haha, det kan vi kanske ordna. Ge mig bara färgönskemål så kommer en megamatta med faktura ;)

sarae
2011-02-21 11:32
0

Jag vill ha till mina transportburar med! Har ju ett par… men när det kommer till illersaker kör vi efter principen MORE IS MORE… vilket helt enkelt är BÄST :P

Aviendha
2011-02-21 11:39
0

#23 Hm, du får lämna måtten för de varierar antar jag? Snören i hörnen, kan det vara bra så den inte riskerar att glida runt/bli bortgrävd? Fast då måste man ju borra hål i buren.. kanske bara jag som inte är främmande för sådana metoder :P

sarae
2011-02-21 11:52
0

#24 du.. här borras hejvilt! F.ö ska du inte sitta här å mögla.. hopp å lek med dig tant usling!

illernettan
2011-02-21 15:14
0

Paulina, kan du sy sådana till mig och mina illerbrats? Jag behöver fem stycken. Vad skulle det kosta?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

illernettan
2011-02-21 15:50
0

Får nog ta och dubbla det hela så jag har att byta med. Ingen veteran är rumsren och Dag-Otto har sett hur dom gör och gör likadant Gråter.

enbartmalin
2011-02-21 17:16
0

Matte säger att jag är i stort behov av 3 st sådanna, dom ska självklart vara rosa!

Hälsningar Millan

Hälsningar Malin

Aviendha
2011-02-21 18:28
0

#26 Visst kan jag det! :) Det dumma är att frottén är ganska så dyr, men för en matta på ca 50*60cm (maximalt materialutnyttjande :P) så funderar jag på att ta 100kr såhär i början.

Tänkte sy några och ta med till Vinterilder'n om inte annat :)

#28 Hm,rosa har jag inga mängder av just nu, men eftersom du är så söt så kan det nog ordnas det med ;)

enbartmalin
2011-02-21 22:38
0

#29 Hehe ;)

Hälsningar Malin

Aviendha
2011-02-21 23:09
0

#30 Okej, we got rosa, även en mini för transportbur tex med ett grått hjärta, just for you ;)

FerretCrow
2011-02-22 09:41
0

Åh underbar ide. kanon att jag har en massa frotte liggande sedan pojken va liten, skall nog sy ett underlag till min stora transportbur =)

illernettan
2011-02-22 10:12
0

#29 Räcker 50x60 till Furbalådan? Jag är så dålig på att uppskatta storlekar. Om jag har fattat det hela korrekt, så suger frottén upp kissset så att det "bara" blir gula fläckar kvar? Hur varmt måste det tvättas? Tänker så att det blir hygieniskt. Fast det är klart, allt måste vara mer hygieniskt än en massa tidningar som ligger på golvet. Hoppas nu att det blir en slant kvar när alla räkningar är betalda.

enbartmalin
2011-02-22 10:15
0

We like!

Hälsningar Malin

Aviendha
2011-02-22 16:46
0

#33 Hm, jag skulle ju kunna måtta mot min furbalåda som jag har stående. Det beror ju på hur mycket du vill att den ska "sticka ut".

Nja, frottén i sig siger inte upp något, däremot så agerar den fuktspärr så det som hamnar uppepå stannar uppepå (inget blött mot golvet mao). Fleecen som ligger överst suger ju upp lite. Den klarar kanske inte hysteriska mängder, men så kissar en iller inte så många liter per dag heller ;) Det kan ju vara blött där och då behöver man ju byta matta/tvätta den men för min del har jag inte ännu märkt av att det skulle "rinna av" om man säger så, även när jag pedagogiskt skvätt ut vatten på den :P

Själva frottén ska klara upp till 95grader i maskin, så det är snarare fleecen/bommulstyget som sätter gränsen. Jag tvättar allt i 40 här hemma och tycker att den är fräsh när den kommer ut. Men 60 borde den klara utan bekymmer med. Däremot ska den inte torktumlas, plantork eller upphängning är det som gäller för att få den torr.

kredka
2011-02-22 17:08
0

är det inte lite äckligt att ha tyg som *bajs och kiss fångare*?? det räcker att en iller ligger i nån filt och då luktar det mycket - skulle den kissa och bajsa på den , det skulle skapa nästan biologiskt bomb i rummet…. är det verkligen bra idee att ha nåt sådant som bajsmatta?

Välkommen till ferretplanet.se :)

Aviendha
2011-02-22 17:15
0

#36 Har man rumsrena illrar så har man inte det problemet. Har man inte rumsrena illrar så har man bajs i sitt hem oavsett. En del försöker lägga ut tyg för att de inte ska bajsa utanför och det kan fungera för en del. Tidningar och handdukar/filtar blir blöta och ligger våta mot golvet (dödar ens parkettgolv). Eller så "låter" man dem bajsa på golvet och torkar konstant golvet. Eller så lägger man ut en bajsmatta och plockar konstant bort bajset och tvättar den. På ett obehagligt problem så tycker jag själv att det är en bekväm lösning - mindre skrubb av golv för min del och om jag hade parkett så skulle jag inte riskera att den gick sönder i samma utsträckning.

Det är ju inte så att den ska ligga där ISTÄLLET för en bajslåda eller att man ska låta bajs/kiss ligga kvar i en vecka. Vill folk göra det så får de ju givetvis göra det, men det är inte det som är syftet om vi säger så.

Annars kan man ju lägga den under vattenskålar/vattenbaljor för att skydda golvet så användningsområdet är ju inte enkom begränsat till avföring.

kredka
2011-02-22 17:55
0

alltså vill man slippa både att tvätta och skrapa så räcker det bara att köpa Trixie . nappy stubenrein :)  funkar utmärkt :)  tycker man att det är roligt att tvätta bajs från filtar så visst får man göra det :) och din matta är verkligen snygg fast jag tycker bara inte att den är så användbar :)

FerretCrow
2011-02-22 18:32
0

plastade froten kan krympa något vid varm tvätt

Aviendha
2011-02-22 18:52
0

#38 Trixievaddå? Vad är det och vad gör det som gör att illrarna aldrig någonsin bajsar utanför lådan (så man slipper torka och skrubba)? Glad

kredka
2011-02-22 19:28
0

hehehhe det är en underlägg som man läger under lådan (precis som du din bajsmatta) och i de hörn då en iller bästämde sig att det är ett måste att bajsa i ibland :) fungerar på samma sätt och ser likadan ut som underlägg till sängen som man använder hos gamlingar och folk som kisar på sig i sängen - suger all kiss alltså inget blött på golvet och håller fast bajs -är den super smutsig man bara plockar upp den , kastar bort och lägger en ny :)

Aviendha
2011-02-22 20:38
0

#41 Aha! Smidigt att bara kasta den :) (men det blir ju lika mycket "biologisk bomb" som min matta :P) Var tvungen att googla då jag inte hört talas om det förr :)

Går den inte lätt sönder? Mina (eller ja, en av dem) har dille på att gräva på det mesta och om den går sönder lika lätt som underlägg man använder i vården (vilket är det enda jag kan jämföra med) så skulle jag vara körd :P Hur är det med plasten? Är den innesluten eller är den så att man kan ta på den?

enbartmalin
2011-02-22 23:24
0

#41 Som med större säkerhet kostar skjortan och som säkert endast har en modell och färg. Jippie.

Då är det väl för f*n roligare och köpa av någon som gör själv?

Hälsningar Malin

enbartmalin
2011-02-22 23:25
0

Det lät lite surt, inte menat så :P

Hälsningar Malin

sarae
2011-02-23 00:32
0

sådana där "blöjskydd" eller vad man ska kalla det dödar mina på 30 sekunder… dessutom äter de gärna på dem… så nej tack… haft nog med blåstjärnan utgifter oga främmande föremål ;) (förutom att det se rut som om man bor på ett ålderdomshem)

Jag har några bajsmattor sedan tidigare, men i mycket mindre modell, som jag köpte till valpar. Fungerar super att lägga runt lådorna, och får t.om mina skitungar att hellre gå på lådan än utanför, men spånet de drar med ur lådorna stannar på mattan som bara är att skaka av istället för över hela golvet.

Nu väntar jag bara på större modeller som matchar inredningen här hemma från Fröken Paulina… *blink*

illernettan
2011-02-23 10:07
0

#35 Som det är nu så har jag lagt ut Ica Maxis och Coop Forums stora reklamblad på golvet, utlagda som om du skulle läsa dom. Ca två cm är under lådan. Ingen av veteranerna är rumsrena utan det är minst 3-4 kisspölar och 3-4 bajshögar om dagen. Skulle denna matta fixa det? Är bara så trött på dessa tidningar. Plastmattan och golvet under är mer eller mindre förstörda.

Men om jag förstod det hela rätt, så träffas vi på lördag och då skulle du ha med dig några mattor? Det känns lättare om jag får ta en kik och klämma lite och även ställa alla frågor jag har :-))

Aviendha
2011-02-23 17:24
0

#46 Jag tror absolut att 4 bajsar och kisspölar är möjligt, om inte annat skulle jag kunna sy dubbla fleecelager uppepå för det kan ju hjälpa absorbtionsförmågan :P

Som sagt, mitt standardmått är ju på ca 50*60 och det kan ju kanske räcka beroende på hur man lägger ut den. Det är ju inget måste att den ligger under hela bajslådan. Beror ju mer på utformningen runtom lådan antar jag. Men inget är ju omöjligt, har jag mått och form så ska nog det mesta vara möjligt, det går ju att sy dem som ett stort "L", eller en trekant, eller den form som nu skulle passa en bäst.

Japp, det kommer följa med ett par till Norge på lördag :) Det kan ju vara lättare att få en hum om det hela när man får klämma och peta irl (och om du har tur så bestämmer sig mina barn för att visa exakt hur användbar den är, de ska nämligen ha en i valphagen som matchar övrig haginredning :P)

illernettan
2011-02-23 18:29
0

#47 Ser fram emot en livedemo :-)) Vi får ta en allvarlig diskussion på lördag :-))