Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 2298 ggr
Hallberg
2011-02-16 12:38
0

Mängd torrfoder

Hejsan!

Jag och min sambo har alltid låtit våran iller ha fri tillgång till sitt torrfoder. Men nu har han gått upp mycket i vikt för att han äter hur mycket som helst. Jag undrar om det verkligen är bra att ge fri tillgång till torrfoder om illern verkligen hetsäter det?

Skulle gärna vilja ha svar på den frågan så att jag vet hur jag skall göra hädanefter.

( Han är väldigt lat så han rör inte på sig så mycket, det kan också ha gjort så att han har gått upp mkt i vikt )

Hayley
2011-02-16 13:05
0

sålänge du utfodrar dom med torrfoder ska dom alltid ha fri tillgång. hur gammal är han och hur mycket väger han? om han inte gillar att röra på sig får du aktivera honom själv =)

duholm
2011-02-16 14:07
0

Pappa Pepsi väger just nu 2.400g! Så jag kan tänka mig var fetgenen kommer ifrån! Här hemma har de fri tillgång till torrfoder under dagen och på kvällen plockar jag undan det och ger dem kött. Många illrar går upp vädigt mycket under vintern, men springer av sig det till våren.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

Hallberg
2011-02-16 14:33
0

Totte väger mellan 2.5 och 3 kg. Skall chipkastrera honom på tisdag så då tänkte jag även passa på att väga honom! Jaa han är precis som sin far. Och han sover heeela tiden. Fast givetvis påverkas ju vikten och latheten av att det är vinter. Får hoppas att han rör mer på sig till sommaren. Vi skall även köpa en mycket större lägenhet nu och det kanske är roligare för totte, då vi även skall ha en stoor inglasad balkong som han kan vara på =)

Tänkte bara så det inte blir farligt för honom..

#1 Jo jo, men det är inte lätt att aktivera en iller som verkligen inte vill. Tar jag med honom ut så klättrar han upp på mitt ben för han vill inte gå själv.. Och jag tänker ju inte dra runt min iller bara för att tvinga honom att röra på sig, för det känns jätte fel. Vill han ligga och lata sig och trivs med det så ska jag ej hindra honom.

Han är ej så gammal. Han föddes 4 maj förra året =)

Hallberg
2011-02-16 14:34
0

# Kan även passa på att säga att han inte bara är fet. Han är enormt stor i kroppen också. Han är både lång och stor =D

Hayley
2011-02-16 15:15
0

#3 haha har en sådan iller här hemma men, fast sessan inte är stor men hon totalt vägrar att göra något som kan ge henne motion ^^ man får ha fantasi, ibland droppar jag lite vetegroddsolja i ett mönster på golvet, gömmer lite godisbitar under en puff och sånna saker =) vissa dagar skiter hon i det men vetegrodsolja har hon svårt att stå emot =P

Hallberg
2011-02-16 17:07
0

#5 Jag har försökt med det mesta. Men han skiter i allt, det enda han gillar är att kasta ur allt ur hallgarderoben och att jaga moppen.. hihi… Men snart flyttar vi till större lägenhet också så då kan man göra det lite roligare =)

HannaM
2011-02-16 18:28
0

En okastrerad årshane brukar vara rätt ehm stor (fet) första vintern. Eller åtminstone fyllig=p Valle vägde 2 kg ungefär som okastrerad och gick ner till ungefär 1300 under våren när han kastrerats.

JossanH
2011-02-16 19:38
0

Är han stor, lång och väger runt 2,5-3 kg så skulle jag säga att det är normalt. Man ska absolut inte stirra sig blind på vikten under valpens första år! Det brukar alltid "rätta till sig" efter en tid :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lillfemman
2011-02-16 23:13
0

Man skulle kunna tro att våran iller äter hur mycket som helst. Men det hon gör är bara att hon springer runt och gömmer allt foder vi fyller på under soffan. Så man får vänta lite med att fylla på ibland… Annars ligger det flera kilo foder under soffan :)

Bogey
2011-02-17 01:18
0

Bogey väger ca 1,8kg på vintern och 1,3kg på sommarn så det variera ganska mycket.

Kolla denna video då han gör trick. Den är tagen förra vintern.

http://www.youtube.com/watch?v=_bcJqBbyHdE

Sen kollar du på denna som är tagen i somras

http://www.youtube.com/watch?v=q76is82lWjc

så ser du skillnad mellan sommar och vinter.

Bogey halvbarfas men har fri tillgång till torrfoder och sin vikt sköter han alldeles själv.

Vi brukar vara ute en sväng varje dag även om han den här vintern gjorde illa en tass så det inte blivit så mycket ute för att inte riskera frostskada i såret på den den skadade tassen.

ElinaPersson
2011-02-17 10:44
0

#10 Bogey: Nu blev jag lite imponerad :O hur har du tränat om jag får fråga? :) skulle också vilja lära min iller att göra några tricks Tungan ute

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Bogey
2011-02-17 12:26
0

#11Haha, ja nu länkade jag ju till klippen för att visa skillnaden på sommar och vintervikt men visst, de lär sig ganska fort med tålamod och mycket godis Flört

Hitta ett godis de gillar, helst ett nyttigare köttbaserat för det kan ju bli några bitar på en träningsrunda. Vi köper Let's Bite godis från Hungry Ferrets som vi sen klipper ner i små smakbitar.

Sen gäller det "bara" att få illerns nos att följa godiset. Om du kollar på klipp 2 och då särskilt sista tricket med Imie som precis böjat göra "snurra" då vi filmade det så ser du ungefär vad jag menar. Knyt ihop rörelsen/tecknet med ett kommandoord som t.ex. "snurra" "rulla runt" osv.

Sen kör du det tricket tills de kan göra tricket utan att du har godis i den handen som du gör rörlsen med, utan de får godiset från andra handen så snart tricket är fullbordat. Därefter kan du träna in nästa trick på liknande sätt.

Kollar du sen på klipp 1 där dottern gör trick med Bogey så ser du hur sparsmakade man kan göra rörelserna/tecknen när de väl fattat galoppen och blivit duktiga.

Lycka till med tricken.

ElinaPersson
2011-02-17 12:31
0

Tack så mycket för tipsen :D får se om Shaco är villig till detta, haha..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Hallberg
2011-02-17 20:15
0

Tack så mycket för allas kommentarer. Då är det nog inget fel på tottes vikt. Jag gillar ju när han är rund och go så för mig är det ingen fara. Trodde mer att han kanske var sjuk eftersom han sover så mycket. Men då brukar dom ju knappt äta något, men det gör ju han så det är nog ingen fara.

Var ute med totte för någon dag sedan, om man skall gå med honom så vägrar han. Han lägger sig helt platt på marken.. Men om man lyfter honom en bit och sedan går hemåt så springer han =D Haha han vet iallafall vart han bor!!

Hallberg
2011-02-22 15:30
0

Har vägt Totte idag. Han väger 2,550 gram =D