Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 2011 ggr
skrollan
0

Mycket stolt matte!

Oj oj vad stolt jag är nu! Bebisarna fick varsin strupe och hjärta (torkade) förra helgen vi kom hem från linköping. Märkte att det blev lite väl mycket eftersom allt kom in under soffan.

Men under veckan har jag mött skrollan med kött i munnen, tidig morgon och groggie hört när han sover under soffan. Så idag i veckan slutade det lukta ruttet under soffan, så då bestämde vi att dem skulle få lite till helgen så det blir som godis tills jag verkligen vet att dem äter med god aptit ;-)

Så idag fick dem varsitt hjärta med vetegrodsolja, och det åt!! För slicka av dem, men sedan tuggade dem massor!

Som smabon säger, jag är lika glad nu som när jag har mitt eget kalas. Haha!

Så nu fick dem en varsin strupe efter jag sett dem äta upp sina hjärtan. Fast dem hamna under soffa, men nu vet jag att dem kommer till magen tillslut på dem :D

Att jag inte vetat detta om torkade köttbitar innan! aja bättre sent än aldrig. Nu ska tandstenen dööö! ;)

ps, var tvungen att ta bildbevis när dem åt kött. Hehe ;)

JossanH
0

Visst är det som att se sitt barn ta sina första steg eller nåt sånt :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Haha jag tänkte precis likadant när sambon sa så =) Är så glad nu :)) Ska jag börja kika in på deras tänder också :)

skrollan
0

Ingen tandsten!! Kan detta vara sant? Har endast kollar groggie som jag sett tandsten på, inget! Åh vad glad!

Skrollan har jag däremot aldrig sett tandsten på, bara marianne. Men om groggies är borta som hade så mycket, borde även skrollans vara det.

Stolt och glad matte! =)

JossanH
0

#3 Grattis! Så länge dom äter detta så slipper du nu oroa dig för tänderna om dom fortsätter äta som dom gör :)

Nu vet du säkert redan det här men skriver lite ifall du missat något av det :)
Tandsten kan ju se lite olika ut. I början brukar den ju vara lite gul/ljusgrå i färgen och ju mer tandsten det blir ju mörkare blir den och brukar krypa upp mot tandköttet och ibland blir tandköttet rött pga början till inflammation.
Man ser tandstenen lättast på de stora kindtänderna och på de små vassa tänderna som sitter precis mellan kindtänderna och härntänderna. Dom brukar bli fulla med tandsten om det är illa eller åtminstone få mycket beläggning.
Dessa brukar ta längst tid att få rena genom att äta kött (egen erfarenhet).
Ofta får även hörntänderna beläggning ner vid tandroten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Tack =)

Jag har försökt att kolla tänderna själv. Och jag har sett på tänderna längst bak. Fast groggies tand var grön, i princip hela tanden.
Och marianne sa att dem höll på att få inflammation båda två, det kunde inte jag se. Jag har inte ens sett att skrollan hade tandsten.

Och den baktanden på groggie nu har endast en liiiten grön prick mot att hela tanden var grön för ca två veckor sedan :)))

JossanH
0

Gött :)

Om dom håller på att få en inflammation så blir det en röd kant på tandköttet precis vid tanden annars ska tandköttet vara helt ljusrosa och inget rött. Het friska tänder ska vara helvita och inte missfärgade. Skit har ju väldigt missfärgade hörntänder där den ena även är av..
Men hans tandkött är nu mer väldigt ljusrosa och fint :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

Okej =) jag ska kika lite på deras tänder då och då.

Är så glad att dem börjar äta på köttet =D