Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 3827 ggr
samwise
0

Hej!

Hej!

min iller kille har blivit väldigt elak mot min andra iller. Han släpar på henne över golvet och hon skriker av bara fan. Så har dom inte hållt på innan. varför gör dom då? har aldrig vare några problem före ju!

//samwise

UlrikaD
0

Lite mer upplysningar hade varit bra. Är han kastrerad? Är hon kastrerad? Hur gamla är de? Hur länge har de bott tillsammans?

Skriv mer så får du lättare tips och råd.

samwise
0

eh jaha… kastrerade? Det vet jag inte…har inte haft dem så länge, bara sen i höstas. Dem är ca 4 år har jag för mig.

[tiiia]
0

hmm.. en haniller som släpar på en honiller över hela lägenheten helt plötsligt.  Jag tar en vild chansning på att hon är i löp och han i brunst.

är båda kastrerade så vet jag inte vad det kan bero på.

sarae
0

hrm….Vet du inte om de är kastrerade??? Det låter ju onekligen som att du har minst en könsmogen iller i alla fall! Så det är nog bra om du tar isär dem och bokar tid för kastrering!

Theres
0

Ett tips är ju att kolla om hanen har några pungkulor?

golf.ifokus.se

Madde
0

Japp har han kulor så är det nog dags för en kastrering av din herre. Då kommer det att lugna ner sig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

samwise
0

han har 2 kulor under svansen…hon har nåntin hon också men det ser typ inte likadant ut.

skrellet
0

fick du inte information om vad dom hade gått igenom hos veterinären? t.ex. en mapp med papper där det står om vaccinationer osv?

samwise
0

Nej jag fick dom av en jag jobbat ihop med. När han drog tillbaka till danmark lämpade han av illrarna hos mig. Har inga papper alls på dom.

sarae
0

Vet du inte vart dom kommer ifrån? Kan du inte kontakta honom du fick dem av? Det verkar ju onekligen som om de är brunstiga båda två. Dela på dem och ta sen och kastrera dem. Om du inte har stamtavla på dem är det inte så bra att låta dem gå i avel.

gwen
0

Låter ju seriöst av din kompis… Ta med båda till veterinären, ge dem valpspruta och be veterinären om en allmän hälsokontroll. Din veterinär kan med största sannorlikhet se om din hane är kastrerad eller inte. Problemet med en hona som är okastrerad är att hon kan löpa ihjäl sig. Därför kastrerar man i regel honor som unga. Be även din veterinär kolla om han ser om hon är kastrerad. Men chansen är kanske stor att hon är det, eftersom hon är 4 år…

Kastreringen av hanen är ett relativt enkelt ingrepp och leder mest till fördelar för dig då han slutar lukta lika mycket efter kastreringen! :-)

samwise
0

Tror han hade dom med sig från danmark faktiskt. Har ingen koll på hur jag kan komma i kontakt med honom sedan han drog tillbaka dit.
Menar du att dom gör så här när de gör ungar?

gwen
0

mjae, antigen det, eller så kanske man kan kalla det för en mindre trevlig uppvaktningsritual.

gwen
0

Men valpar kan det ju bli, om du inte ser upp…

Theres
0

Fast om dina illrar är vita så låt dem göra ungar så kan jag ta all avkomma ;) Skojjar bara… det går bra med svarta med ;) :O
Ja, de gör nog ungar om de inte är kastrerade.

golf.ifokus.se

sarae
0

ja, det är ett typiskt parnings beteende. Har de hållt på så här länge?

Kommer de från danmark skall du absolut inte låta dem para sig! Stammen är väldigt dålig i danmark så de flesta illrar kommer från ferpharm.

[tiiia]
0

#7 detta "något" som du talar om att hon har, är den rosa och putar ut? isf så är det verkligen dags att springa till vetrinären.

Har han bollar så är han inte kastrerad.

Och ja, detta är deras "romantiska" förspel som du har fått bevittna. Har du inte särat på dem än så gör det nu, innan det är försent.

samwise
0

Ja den är rosa och lite fuktig och putar ut som du skriver. Varför veterinär? Är hon sjuk?

gwen
0

*gulp*

Det betyder att hon är redo, att hon kan bli befruktad NU! Kan du inte din biologi, hehehe? Plocka isär dem på DIREKTEN, ingen kontakt alls innan åtminstone en av dem är kastrerad.

Kom även ihåg det jag skrev ovan, att om honan går i löp (som din gjort) så kan hon löpa ihjäl sig, i väntan på att hon ska bli befruktad. Därför måste du kastrera även henne för att hon inte ska få blodbrist och dö i längden. Inget akut, som händer över en natt dock… Över natten finns "bara" risken för dig att du "blir med valpar" om du inte särar på dem. Kanske är du även för sent ute. Be din veterinär undersöka detta!

Ni andra illerfolk, har ni hört om "abortsprutor" även till illrar? Om man misstänker att en hund blivit oplanerat befruktad kan man ju ge dem en abortspruta, en väldigt enkel och osmärtsamt ingrepp som jag absolut kan rekommendera att du kollar med din veterinär om det är möjligt.

Vart bor du förresten Samwise? Se till att du besöker en veterinärklinik MED illererfarenhet, det är inte alla veterinärer som har koll på hur man behandlar/inte behandlar en iller. Skriver du vart du bor så kan säkert nån här tipsa om veterinär! Kastreringen är förresten en hyfsat billig åtgärd. :-) Ring och boka tid nu!

[tiiia]
0

Om hon inte kastreras nu (eftersom att hon inte skall paras) så kommer hon att få anemi, vilket kommer leda till att hon långsamt kommer att dö. Det finns en artikel om Anemi här på forumet, jag puttar upp den åt dig så att du kan läsa den.

samwise
0

Men ungar då. Är de svåra att sälja? Hur mycket får man för en unge? Om det redan är för sent kan man lika gärna få några små ungar. Hur många brukar dom få?

[tiiia]
0

#21 du vet ju inget om dina illrar, det sa du ju själv, du vet ju inte ens om de kanske tillomed är syskon Fot i munnnen

samwise
0

Tror inte att de är syskon. De har inte ens samma färg. Och den ena har jag för mig var yngre, men kommer inte ihåg vilken.

[tiiia]
0

#23 det förhindrar inte att de har samma föräldrar. I en kull kan det dyka upp olika färger, det beror på vad som finns i släkten.

gwen
0

Skrev även detta på anemitråden, men klistrar in det här med:

Nä, det är ingen lösning. Du måste ändå Kastrera din iller senare, annars kommer hon gå i löp gång på gång på gång, och du kan inte lösa problemet på det sättet. Du vet ju dessutom inget om deras bakgrund, är de släkt (syskon), har de sjukdomar i släkten. Som nån annan sa så är danska illrar dåliga att avla på så gör inte det som lösning. Man kan inte avla på djur hur som helst… Vad ska du göra med valparna sen? Det verkar som (inte för att vara taskig) som om du är i nybörjarstadiet vad gäller illrar och då är det kanske inte så smart att avla på dem. Det krävs även lite av dig då…

hon/han lider inte av kastreringen, gör du den så får hon inga problem och löper inte ihjäl dig. Inget svårt alls, du lämnar in dem hos veterinären, och några få timmar senare får du tillbaka dem. nästa dag är de uppe på benen igen som om inget hänt…

De lider mer av att vara okastrerade som de är nu!!! Det fixar du! Glad

Och om du känner att du inte har koll på situationen så föreslår jag att du kanske överväger att omplacera dina illrar till någon som är mer illervan. kanske grymt att säga det, men kanske är det bäst, iom att du inte själv valt att skaffa dem utan bara fått dem lämpade hos dig. Vi illergalningar tycker iaf att det är bra att du söker hjälp här, istället för att bara låta det vara…

Robinsnel
0

#21 ja du skulle ha svårt att bli av med ev valpar efter danska illrar du inte vet något om. Du skulle inte kunna tjäna pengar, det blir snarare en kostsam historia i o m alla omkostnader vid valpfödande. Snälla tänk inte på det som ett alternativ.

[tiiia]
0

#25 de e bra att du klistrar in här också Gwen :)

Theres
0

om det redan är försent då :S
har du ingen bild på dina illrar så man ser vad det är vi pratar om? =)

golf.ifokus.se

gwen
0

#28, jag tror att, precis som med hundar och människor, att det borde gå att ge illrar en p-spruta som stöter bort ev foster. De är ju ändå så mikroskopiska om man gör det inom nån enstaka vecka så att illern inte tar skada av det. Det blir som ett missfall som inte ens märks av illern. Detta måste en veterinär ha koll på.

Vad spelar det förresten för roll hur de ser ut? Ganska ovesäntligt i denna rätt allvarliga diskution. Ägaren har viktigare saker att fokusera på! :-S

sarae
0

Jo…det finns nog en bra anledning till att man kan vilja veta hur de ser ut….är illrarna tex risktecknade så är det inte bara en katastrof om de paras, utan en total katastrof ur mina ögon. Vem vet vad det finns för färger bakåt? Föräldrarna eller släkt kan lika gärna vara döva eller annat. Väldigt oansvarigt att låta sådana illrar gå till avel! särskilt om det är sånna uppenbara saker som färger och dövhet etc….Men här verkar ju inte hjärtat finnas hos illrarnas bästa överhuvudtaget!

gwen
0

#30, det har du rätt i, ur den synvinkeln verkar det intressant med foto. Flåt tessan. ;-)

sarae
0

Hur går det? Har du delat på dem?

UlrikaD
0

Är denna tråden verkligen på riktigt?

[tiiia]
0

#33 jupp

gwen
0

#33, har åxå undrat om någon spelar allan för att få så många illerägare som möjligt att reagera. :-0

smurfb
0

Dont feed the trolls.

samwise
0

Okej, är det på det sättet när man kommer ny hit? Trevligt. Märks att det är mest kvinnliga besökare här inne.
Själv har jag varit utan internet en stund.

För er som trotts allt visat lite intresse och svarat mig vill jag säga att det hela slutade av sig själv.
Numera är han inte alls intresserad av henne och inte hon av honom heller.

Faxlin
0

#37: Ledsen att du tar denna tråd negativt. Tror absolut inte att de menar något illa med detta. Vi brukar faktiskt vara rätt snälla här inne :-)

Men åter till dina illrar. Du tror inte att det kan vara så att de har parat sig nu då?

Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

Tror inte att någon menar något illa, men vi iller ägare är rätt överbeskyddande mot våra favorit djur ;) Och vi har haft disskussioner förr som enbart skrivits för att provocera så visst kan man bli skeptisk! Men hoppas inte att du känner dig avskräckt! vi vill bara väl…

Okej så de har alltså slutat "bråka"? Hur ser illern ut "under svansen"…är vulvan fortfarande svullen? hur länge sen var det sen de slutade bråka?

samwise
0

De har slutat bråka och hennes svullnad har försvunnit. Hon värkar må riktigt bra i alla fall.
De höll på och små bråkades i en vecka ungefär innan de slutade. Men nu är jag lugn igen. De verkar åter vara goda vänner.

Faxlin
0

Inte för att vara taskig. Men det låter i mina öron som om de redan har parat sig. Har du någon som helst koll på hur du ska gå vidare nu?
Det finns många som är kunniga här inne. Kanske vill du ha kontakt med någon van uppfödare som kan hjälpa dig.

Audiatur et altera pars

samwise
0

Jag har fött upp djur tidigare. Så några illerungar tror jag att jag klarar av. Har erfarenhet av betydligt större djur.
Nu tror jag inte det är ungar på gång.

Robinsnel
0

*Jisses det här blir verkligen ett avskräckande exempel. Man blir tyvärr lika förvånad varje gång…*

#42 hur kommer det sig att du skriver här när du ändå inte verkar intresserad av att ta hand om dina illrar?

gwen
0

*sätter en 100-ing på att det är valpar på G*

bnoffan
0

#42 Illrar är ju väldigt speciella djur som kräver lite extra. Det kommer antagligen inte att bli lätt för dig att få några valpar sålda eftersom du inte har någon stamtavla på dem, och de dessutom är från Danmark.

Vet du vilka riskteckningar det finns? (Läs nu inte detta som ett argt påhopp) Det finns vissa teckningar som är förknippade med dövhet och andra sjukdomar. Dessa är inte bra att avla på då valparna kan få defekter. För din egen skull så vill jag bara påpeka detta då det skulle kunna bli en väldigt dyr affär om du blir tvungen att ta valparna till veterinären upprepade gånger.

Det är många här som tagit valpar och gått back på affären.

-eM-
0

Du kan ju själv tänka dig. En illervalp brukar kosta ca 2500kr. Och då är dom veterinärbesiktade, chipade, stamtavla, och har fått första valpsjukesprutan. Så ska valparna ha mat och det är det ena med det fjäde. Så räkna inte med att gå på plus. Snarare minus.

Om jag skulle vara dig om det nu är som du säger att du inte vet något om illrar så skulle jag hastigt låta någon seriös illervan person ta hand om illrarna eller ivf låta någon hjälpa dig. Var bor du? Finns många illerkunnigapersoner runt om i sverige som du kan rådfråga.

Tänk inte på dig själv nu utan på illrarnas bästa. För att få en bra illervalp med ett pra temperament måste du verkligen veta vad du gör från första början när valparna föds.

JossanH
0

jag klistrar in här vad jag svarade dig i tråden "vill bli uppfödare"

detta har jag ej skrivit för utställningsillrar- detta gäller alla illrar! Vet om folk som har illrar som är resultatet av "testparningar" där igentligen helt olämpliga illrar fått valpar. dessa illrar mår i regel inte bra och blir det inavel mellan illrar som bär på genetiska sjukdomar finns det större risk för valparna att drabbas av dessa då båda föräldrarna bär på anlaget.
själv avlar jag inte alls, jag tänker bara på våra djurs bästa. Att föda fram valpar som kanske får en odräglig framtid i sjukdomar och för tidig död bara för att min vill ha en kull är enligt mig extremt egoistiskt.
Och det har ju, som nämnts ovan, faktiskt fötts kullar så stora som med 14 valpar i. Hur ska du kunna uppfostra, lådträna och behålla alla dom? Allt måste vara planerat.
jag hoppas du tänker igenom detta så du inte gör något förhastat!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mr_twisted
0

*seriöst…. detta måste va ett skämt….*

Seriöst….. Du gör ett misstag om du avlar på danska illrar… linjerna därifrån är helt fucked upp det blir blinda och döva illrar som max lever i 5 år och får allergier och massa annat….. sen säg det en sak till här…. om dom är av samma linje alltså syskon eller släkt…. ALLTSÅ seriöst… hoppas inte planerar att sälja eller ge bort dom valparna… dom kommer inte vara något att ha….. detta e inte enns att tänka på att dom e bra avels djur….. alla linjer här i sverige som har danska linjer i sig har avelsförbud…. så det e inget gnäll från någon här inne… jag skull lyssna om jag va du… och eventuella valpar som kommer….. Avliva !

Tack för ordet

//Jensen

*Snälla hjälp till att få rena linjer igen på våra svenska illrar*

JossanH
0

#48 men jag håller absolut inte med om att man man ska avliva alla valpar som kommer efter danska illrar, dom har samma rätt att leva som de av "bättre linjer". däremot ska det absolut vara avelsförbud och kastreringstvång på dom, plus att eventuella köpare måste informeras väl om vilka sjukdomar som kan förekomma och att de förmodligen väntas ha kortare livslängd än genomsnittet med tanke på att det rör sig om danska djur som för övrigt inte har någon som helst stamtavla. Det är bara att konstatera att valparna med största sannolikhet är ferpharm-avkommor och livslängden på dessa är inte vad den borde.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
0

#45 Danska illrar utan stamtavla får du inte ens en 1000:- för tror jag ifall du nu lyckas sälja dem. Är de dessutom döva eller har andra defekter lär det hela snabbt bli en gigantisk katastrof…vilket jag anar att det tyvär kommer att bli. Maken till naiv och egoistisk person tycker jag man får leta länge efter. Stackars djur :o(

Nettan
0

Jag måste ifrågasätta hur du tänker när du först skriver och ber om hjälp för att du inte vet vad sjutton som händer med dina illrar. I början verkar du inte ens veta hur avel går till??

På slutet skriver du att du bedrivit avel förut och inte ser några problem med det. Då kan jag be dig att kontakta ÅsaF som förlorade en hona förra året pga komplikationer.
Jag kan be dig kontakta Klarsferrets som förlorade både valpar och hona pga komplikationer.
Jag kan be dig kontakta Guteillern som förlorade alla valparna (?) efter komplikationer.

Att bedriva avel kräver att du har ca 10 000 kr undanstoppat så att du kan ge din hona en operation om det krävs.
Ultraljud på honan kostar mycket. Vaccinering av alla valpar och besiktning kostar massor. Chipmärkning kostar mycket.

Jag ber dig att hålla koll på din hona. Räkna från när bitandet slutade (ev parning) och räkna sedan 42 dagar framåt. Har det inte blivit några valpar dagarna efter så måste du söka veterinär. Valparna kan nämligen dö i magen och orsaka likförgiftning.

Att skaffa illervalpar är absolut inte lika enkelt som att skaffa kattungar. Ofta krävs stödmatning var 3 timme dygnet runt.

Faxlin
0

Nu hoppas jag att du tar dessa komentarer du fått till dig. Att du inte tar det som att folk är aggresiva och otrevliga. Vi vurmar alla för illrarnas väl och ve. Och detta är bara reaktioner för att alla vill att alla illrar ska ha det bra.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

Guteillern
0

#42 Hej, om du inte kastrerar dina illrar, så bered dig på ditt livs överaskning…att avla på iller är inte i närheten av att avla på hund eller katt, som är de närmast jämförbara.

Oftast brukar det finnas tecken som förvarnar om en tik eller katthona inte mår bra under dräktigheten. De signaler en illerhona ger, om något skulle vara på tok, syns sällan innan det är försent. Trist men tyvärr sant och är något på tok får man vara tacksam om illerhonan klarar sig.

Även om dräktigheten går bra och valparna klarar sig tills dom är 10 - 12 veckor och kan lämna mamman, så är det mycket pengar man får ligga ute med och det är inte säkert att man "får igen" pengarna, när valparna är sålda. Speciellt om man vet så lite som du gör om dina illrars bakgrund.

Hundvalpar och kattungar är rena semestern, jmf med illervalpar, tycker jag. Både hundar och katter är mer dominestiserade än illrar, och visar inte ett lika starkt rovdjursbeteende som en illervalp oftast gör.

Det är alltid ägaren som bestämmer, men mitt råd är att du kastrerar dessa två snarast och längre fram när dessa har gett dig sina år som sällskap, skaffar dig en lämplig avelshona eller avelspar, om du då fortfarande vill avla. Fram till dess kan du bekanta dig med andra uppfödare för att hitta någon (gärna fler) du har förtroende för. Att få följa några kullar och allt som händer med dom innan dom lämnar uppfödaren, är en stor hjälp inför ens egna första illerkull. Likaså att ha någon (några) att vända sig till, när "magkänslan" säger att något inte stämmer, är värdefullt.

MVH /Ammi

AlbaStiffler
0

*puttar på tal om en valptråd*

ViktorMarina
0

puttar lite jag meeed..

Smeagol
0

MEGA PUTTAR!!

AlbaStiffler
0

*fjuttputtar*

-eM-
0

Vad hände med denna?

Tesan
0

Har någon hört ifrån "samwise"

hon satte ut om valpar säljes i en annan tråd men vet ej om det var hennes???

Valparna kom ju väldigt fort isåfall???

Kan du inte skriva "samwise" så vi får höra hur det gått för dig!

Faxlin
0

#59: Men jag tror samwise är en kille. Fick det för mig på hans sida.

Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

#59, it's a maaan, maaan..