pris på iller?
vet någon vad en vaxinerad och klar iller kan kosta?har drömt om att skaffa en i många år

En iller från en seriös uppfödare ligger på ca 3000 kr.
Om vaccination ingår i priset måste illern vara över 10 veckor då det är dags för första vaccinationen då.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mellan 2500 till 3000kr hos en seriös uppfödare.
Priserna som anges i #1 o #3 så förutsätts också att vaccination och veterinärbesiktning ingår. Fast jag skulle nog säga att priset är mellan 2500-3500 beroende på uppfödare och var i landet man är.
Är illern billigare så får man oftast själv stå för vaccination och ev veterinärbesiktning. Om det sen gör uppfödaren mer eller mindre seriös får dock var och en avgöra själv.
Priset är melan 3000-3500, eventuellt lär det bli dyrare i år, då ingår bland annat försäkring och veterinärbesiktining, en iller utan detta får man ge mellan 1500-2000 kr. Man får oxå räkna med att h*n är mindre hanterbar.

#5 De flesta uppfödare har inte betalt någon försäkring för sina valpar.
Däremot är de försäkrade hos uppfödaren som den nya ägaren bara kan ta över och slippa karensen.
Det är ett fåtal uppfödare som betalar en försäkring för ett helt år för sina nya köpare på alla sina valpar.
De flesta har chip, vaccinering och vet.koll som ingår för 3000kr
Och om man köper en iller som inte är vaccinerad, chippad osv så behöver det inte betyda att illern är mindre hanterad för det.
Man får försöka träffa uppfödaren och deras illrar och bilda sig sin egen uppfattning om hur illrarna är hanterade helt enkelt.
Ulrika 6",
Nu läser du in mer än vad som skrevs.
Jag skrev inte att försäkringen var betald, att den ingår i priset betyder att h*n redan är försäkrad, i och med det så slipper man karensdagar och att teckna det själv. En iller som säljs under 2500 är oftast inte detta och därför måste man tänka på att fixa det själv.
Det finns de även dom som säljer för 3500 med allt inräknat.
Man får ta det i beräkningen att dom kan vara mindre hanterbara. Självklart" behöver" det ej vara så men det skrev jag ej heller

För mig betyder det när man skriver att någonting ingår, att det ingår i priset. Försäkringen ingår ju inte om man inte betalar den själv.
Och det andra var mest att jag ville poängtera att priset på valpen behöver inte hänga ihop med hur mycket den blir hanterad. En dyr valp kan vara mindre hanterad än en billig och tvärtom. Det såg man ju tyvärr många exempel på förra säsongen.
UlrikaD #8
Om man slutar att betala ? Det är ju en hel annan sak. För dom flesta betyder det mycket om illern redan är försäkrad för då slipper man teckna och karensen är redan klar. Kanske Inte det första man tänker på när man får hem sitt lilla bustroll heller.
Om uppfödaren har vet besiktigat valpen så har man inga karensdagar om man tecknar en försäkring innom 7 dagar 

#10 Det är alltid karens på en nytecknad försäkring. Inte för olycksfall men för sjukdom.
#11 Jag fick frågan när jag tecknade försäkring till Lillstrumpa om jag hade intyg/besiktning från veterinären som inte var äldre än 7 dagar och vad jag förstod så fick vi ingen karenstid. Nedan har jag klistrat in det jag hittade om karensfrihet på Agria. Samt länk 
C Karensfrihet
Vid olycksfall eller vid direkt överflyttning av motsvarande
veterinärvårds- eller livförsäkring från annat försäkringsbolag
eller annan försäkringstagare inom Agria tillämpas ingen
karenstid. Om du tecknat försäkring för en valp som är högst
12 veckor gammal och registrerad i SKK, eller för en kattunge
som är högst 16 veckor gammal och registrerad i SVERAK
eller av Agria godkänd organisation, inom 10 dagar från
leveransen, och du har ett veterinärintyg som inte är äldre än
sju dagar vid leveransen, blir försäkringen karensfri.
Försäkringen är också karensfri om den tecknas i direkt
samband med leveransen för valpar och kattungar vars moder
har en gällande Agria Avelsförsäkring. Tänk på att
försäkringen inte gäller för sjukdomar och skador som funnits
eller påbörjats innan försäkringen tecknats

Det gäller hund och katt möjligtvis. Och om du flyttar över försäkringen från annan person. Det står också om Agria Avelsförsäkring, den är enbart till för hund och katt, inte iller.
Jag försäkrar mina valpar när de är fyra veckor gamla och sen när de flyttar så flyttas försäkringen över på mina valpköpare.
Om valparna säljs oförsäkrade så måste man teckna nyförsäkring och då är det karenstid på sjukdom.
#12 Inga illrar blir ju reggade i SKK eller Sverak :S
Sajtvärd på Iller.ifokus

jag betalade 3500kr för min valp i somras. Då var hon chippad, vaccinerad, besiktad. Hon kommer från en seriös uppfödare i Stockholm.
För mej var det värt varenda krona då jag vet att jag har uppfödaren som stöd om något skulle hända, jag fick en (förhoppningsvis) bra iller då dom var noga med vilken hona + hane som parades och gick efter sjukdomshistorik, inte utseende.
Sen går det att köpa faramar illrar för ca 700-1000kr. Dessa är inte vaccinerade eller något. Och väldigt sällan hanterade.
Min hane kommer från en farm, jag tog över honom som en omplacering. Han har precis fyllt 6år och jag har opererat honom två gånger för olika cancer tumörer. Tyvärr så är han inte fri från cancern ändå i dagens läge.
#15 Hälsa behöver inte ha med farm eller hemmauppfödda illrar att göra. Jag har köpt en iller på farm (dumt av mig att stödja det!!) och 3 hos hemmauppfödare. En är ju inte ens ett år så jag vet inte hur det ser ut hos honom än gällande sjukdomar men alla mina andra har jag inte sett någon skillnad på gällande sjukdomsförloppen. Alla 3 har fått någon form av cancer vid 4-5 års ålder varav 2 fick avlivas vid 6,5 års ålder (en farm, en hemmauppfödd) och min sista blir 5 år i vår och har redan opererats för tumörer.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Är det inted bättre att bara skriva:
En valp kostar mellan 500 till 4000:- i sverige beroende på vilken uppfödare och vad du vill ha med i valpköpet, allt hänger på dina personliga krav.
Det finns dåliga hemmauppfödare precis som farmare, allt handlar inte om pris eller vilken sorts uppfödare det är.
Hälsningar Malin

#17 Fast frågan gällde vaccinerad och klar. Det får du inte från annat än hemuppfödare.
#18 Det missade jag, eller rättare sagt glömde under tiden jag läste alla svaren.
Jo då är det endast hemuppfödare man kan vända sig till, inte alla hemuppfödare dock.
Klar kan ju tolkas på olika sätt, så vad som menas med klar får nog TS klargöra lite bättre.
Men 1500:- och uppåt beroende på vad mer än vaccin TS vill ha.
Hälsningar Malin

#16 absolut inte. det jag menade var mer att om du köper en iller från en seriös uppfödare så kan du eventuellt få en bättre inblick i släkten när det gäller just sjukdomar. när det gäller farm illrar så han man egentligen ingen aning om vad man får….
#13 & #14
Texten och länken är Agrias allmänna villkor för smådjur dit hör också illrar 
Eftersom jag verkligen var säker på att Lillstumpas försäkring var utan karens på både sjukdom och olycksfall så skrev jag till Agria och har nu äntligen fått svar 
Min fråga 20110202
Hej , jag undrar om karenstid. Jag har två illrar försäkrade hos er men detta gäller min iller Lillstrumpa med försäkringsnummer *******-*** när jag försäkrade henne var hon ca 8 veckor och hade blivit veterinärbesiktigad så jag hade ett veterinärintyg som inte var äldre än 7 dagar och jag har för mig att jag därför inte fick någon karenstid alls just pga att hon varit till veterinären och inte fått några anmärkningar. Var det så? Mvh Linda
Agrias svar 20110215
Hej Linda,
Tack för ditt mail.
Om du hade ett veterinärintyg som var helt ua och det inte var äldre än 7 dagar från att du försäkrade in henne, så var hon karensfri. Observera att försäkringen inte gäller för tidigare sjukdomar eller skador även om djuret är karensfritt.
Med vänliga hälsningar
Linn Sjunnesson
Agria Kundcenter via Internet