Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 2212 ggr
skrollan
2011-02-09 20:52
0

foder för pensionärer?

hur många kör på olika foder. Kolla teba nyss om att man ska byta när illern är 5 år +? Skrollan blir fem år i maj och groggie fyra i april. Ska jag börja köpa två olika påsar då?

Hur många gör så som har illrar över 5 år och flera i samma hushåll?

JossanH
2011-02-09 21:03
0

Det där tror jag inte spelar någon roll. Jag vet ingen som ger torrfoder som har anpassat fodret efter illerns ålder.
Jag har aldrig gjort det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
2011-02-09 21:32
0

Jag har alltid i möjligaste mån anpassat fodret efter illerns ålder. Ett par av mina första illrar blev t o m dåliga i magen om dom, när dom blev gamla,  fick det kraftiga fodret som dom fått när dom var unga.

Sara
2011-02-09 23:25
0

Kör samma, märker du att Skrollan blir dålig så kan du byta då. Jag har aldrig märkt något på mina gamlingar.

Sara

JossanH
2011-02-09 23:32
0

Ska väl inte säga att jag inte ändrar något utan försöker ju ge äggula lite oftare och lite mer inälvsmat, men det hjälper ju inte mycket om dom inte äter så mycket.. Det enda jag gör nu är att se till att jag alltid har tillgång till kycklinghalsar så att Skits tänder aldrig mer ska bli dåliga!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2011-02-10 00:17
0

Jag har också en som fyller 5 och en som fyller 4. De får fortsätta på vitalin (om de inte mirakulöst bestämmer sig för att kunna äta så många olika köttyper att de kan barfas) men de får en hel del möss och dagsgamla kycklingar, så mycket som jag har möjlighet att ge. Den enda justering jag skulle göra är väl om någon av dem utvecklade insulinom, då skulle det bli en ökad mängd foderdjur för den illern och ett matschema för dessa.

HannaM
2011-02-10 08:59
0

Jag ser det snarare som tvärtemot fodertillverkarna som gör olika för olika ålder. Gamla människor och damla illrar brukar ha lättare att gå ner i vikt och jag skulle hellre ge dom mer fett och proteiner snarare än mindre som det är i ferret completes seniorfoder.

Ser heller inget positit med att då ge dom mer kolhydrater (antar jag att det är i fodret? något måste det ju fyllas ut med) då det är framåt den åldern insulinom ofta smyger sig på och för att hålla det i schack är det bästa att helt eller i möjligaste mån undvika kolhydrater.

Så summa.. skulle jag byta foder till en äldre iller skulle jag hellre ge dom babyfodret.

Ceciliaolucifer
2011-02-10 10:55
0

Jag skulle också köra på det fodret som redan ges och sen tillsätta tillskott utöver det som jag anser och önskar att illern behöver extra av.

Jag blandar gärna torrfoder och ibland slinker det ner något torrfoder för äldre katter. Men basen är alltid Orrijen orginal + fisk och Royal Canin Kitten 36. Ibland även Vitalin.

skrollan
2011-02-10 11:03
0

okej då fortsätter jag på maten från teba som dem gått på i alla år. Och så ska jag till ikano huset på lördag och hoppas dem börjar äta torkat kött. Och ge dem äggula. Hur ofta får man ge dem äggula? Någon speciellt torkat kött som är populärt? Just nu får jag dem endast att äta kycklinghjärtan i köttform =(

Ceciliaolucifer
2011-02-10 12:29
0

Äggula ca 1-2 ggr/vecka, men bli inte rädd när du ser färgen på avföringen sen :)

Dom vill inte äta annat än kycklinghjärtan? Provat fläsk? Fodermöss? Små kycklingbitar? Kycklingmage?

Pröva att klippa köttet i småbitar, för det verkar vara klibbighetsfaktorn som ger äckelkänslor. :)

HannaM
2011-02-10 12:36
0

Du kan ge dom laxolja också. Det är ofta ett uppskattat tillskott.

illernettan
2011-02-10 17:30
0

Här ges enbart Vitalin, både till seniorer och veteraner. Har tre veteraner och det verkar som att det fungerar ypperligt.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

skrollan
2011-02-10 18:08
0

nej tyvärr har jag inte provat så mycket mera än vad som finns på willys. Men tänkte jag skulle kika runt nu när jag ska till linköping på fyra tassar.

Annars har jag verkligen försökt med kycklingvingar genom att kladda ut i vetegordsolja, grädde, ägg m.m.

Men dem hatade det, och då käkade alltid schess upp det tillslut.

Måste verkligen få dem att äta kött för tandstenen!

JossanH
2011-02-10 21:07
0

Det som jag tycker är lättast att få illrar att äta är vanlig kyckling- muskelkött. Kör inte med ben i på en gång för det kan vara svårt att tugga om dom inte är vana. Jag vande mina vid kyckling genom små, små bitar i äggula. Efter ett par gånger gick det att äta utan äggula och sedan kunde jag ge lite större bitar. Mina 2 första illrar hade alltid svårt för ben. Men kött och senor av alla slag är alltid bättre för tänderna än inget alls!
Jag köpte i början kycklinglår och klippte bort köttet från. Då blev det iaf lite senor och en och annan broskbit som gled ner.
Av det torkade köttet har dom stora bitar torkat muskelkött av kyckling (har jag för mig), hjärtan, lever och kycklinghals (på 4 tassar). prova med hjärtan och hals. Halsen ger mycket när det kommer till tänderna. Skits tänder är fortfarande vita och fina sedan han började gnaga kycklinghals så nu ser jag till att aldrig vara utan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-02-10 22:37
0

Åh vad bra! Massa saker jag ska lägga på minnet! =)

Ska skriva en lista som jag sedan tar med upp till linköping. Vet bara det stället nu som säljer kött. Ganska dåligt med det här nere i hultsfred annars tror jag =/

JossanH
2011-02-10 23:03
0

Willys brukar ha kycklingmage och lever också i samma sorts förpackningar som dom har kycklinghjärtan. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-02-12 21:34
0

Ska jag genast kika på :) Idag blev det torkade kycklinghjärtan och kycklinghals. Groggie tog sitt och sprang under soffan, hoppas han äter det! Och skrollan tog hjärta men ej hals. Så då testade vi med vetegrodsolja, och det slickade hon bara bort, sedan tog groggie hennes hals.

Så ikväll ska vi kika under soffan och se vad som finns kvar. Spännande! =)

JossanH
2011-02-12 21:55
0

#16 om inte annat så kan ni ju ge med jämna mellanrum, kanske en varannan dag, och sedan kolla in tänderna på dom om någon vecka för att se om ni märker någon skillnad! Kan lova att det känns fantastiskt när man inser att dom faktiskt äter det! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-02-13 11:41
0

Är super glad, när jag gick upp på toa mitt i natten så hör jag någon under soffan som låter. Så är ganska hundra på att det var groggie som tuggade på någon av köttbitarna! =)

Tänkte ge lite då och då för att göra det som en liten belöning typ, så det blir postitivt som cilla sa. Hoppas detta kommer funka nu. Synd bara att det ligger under soffan, tror inte skrollan intresserar sig för det bara =/

JossanH
2011-02-13 13:20
0

#18 Ibland tar det tid.. Jag var ju säker på att Skit inte rörde vid halsarna förrän han en dag hade helvita tänder!
Du kan ju prova att blöta upp ett hjärta lite i vatten och vetegroddolja eller något liknande. Skadar ju inte att testa.
Grattis iaf till Groggie! Ett steg i rätt riktning!!!!! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-02-13 14:36
0

ja jätte roligt =)) så kan man ju faktiskt se det, ska kolla skrollan tänder med tiden. Hur fort borde det försvinna om hon börjar äta kött nu?

JossanH
2011-02-13 14:56
0

#20 Jag vet inte riktigt, jag har ju inget att referera till själv då skits tänder bara var rena en dag utan att jag ens vetat om att han åt på det. Kolla hur dom ser ut nu och kolla sedan minst en gång i veckan för att se om det blir någon skillnad.
äter hon regelbundet varje dag borde det inte ta lång tid förrän du ser en markant skillnad!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-02-13 16:59
0

Okej =) Ja men då ska jag små kika lite då och då på hennes tänder. jag hoppas verkligen att jag lyckas denna gång. Gav dem två halsar och två hjärtan igår, och jag kan endast hitta en hals. hur fort gnager dem och käkar upp en hals/hjärta?

När jag ger frusna hjärtan käkar ju groggie upp på en gång det första och gömmer dem andra.

JossanH
2011-02-13 22:37
0

Hjärtarna går fort halsarna har jag inte så stor koll på dom dyker upp halvätna lite här och där ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-02-14 12:14
0

mötte visst skrollan när jag skulle på toa vid 6 tiden med något i munnen, som hon genast sprang med in under soffan som hon även kom ifrån. Gissar på att det var en hals eftersom det lät som någon knacka i golvet under tiden hon var där under. Måste hon ha ätit på det =)

Men blir lite orolig om hon hittat någon annat rackartyg och dragit uner som en penna eller något =/ men gissar på köttbiten :D

JossanH
2011-02-14 20:02
0

Det riktigt bra tandstensdödare dom där torkade halsarna!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
2011-02-14 20:32
0

underbart, nu bara hoppas jag!!! =)