Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 2354 ggr
chusroman
2011-02-10 17:39
0

Iller köpes.

Hej!

Vi vill skaffa en iller. Men det går så dåligt för oss.

Vi planerade att köpa en valp eller en vuxen iller till slutet av februari men det verkar att vara slut på illrar i Sverige.Kanske någon vill omplacera sin iller eller har valpar kvar?

Vi ringde på flera hundra stälet men ingen hade någonting(((

Zawty
2011-02-10 17:48
0

Varför så bråttom?

I somras letade jag omplaceringsiller, alla var långt borta och ingen verkade passande. När jag precis började ge upp dök den perfekta illern upp bara en kvart ifrån var jag bor!

Och slut på illrar tror jag då knappast, det finns nog olyckliga illrar som söker hem överallt vill jag tro!

Gasoline
2011-02-10 17:55
0

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;) Har velat haft iller i flera år nu men det har varken passat eller blivit av ännu.

UlrikaD
2011-02-10 18:09
0

Det finns inga valpar i slutet på februari. Valparna måste födas först och det gör de på våren. Omplaceringar finns det hela tiden på blocket och även här inne.

Men om det är valp ni är ute efter så kan ni ju börja med att sätta upp er på valplista hos någon uppfödare så kan ni ju köpa valp när de väl kommer.

Har svårt att tro att ni har ringde till flera hundra ställen dock.

Hayley
2011-02-10 18:14
0

hoho nej nej slut på illrar i sverige är det inte, det lovar jag dig! finns tonnvis med dem, bara man letar och faktiskt lugnar ner sig och tar sin tid..

Iller är inte ett djur du "fixar" på en eftermiddag, se det mer som ett "renoveringsbobjekt", det tar tid.

Vad söker du i hos en iller? valp eller omplacering? hona eller hane? Hur vill du att uppfödaren ska vara. Vilka linjer? vad förväntar du dig utav valpköpet? bara att leta uppfödare där allt ska klaffa tar tid. sen att man ska hitta en valp som det ska "klaffa" med tar ännu mera tid. Hur långt är du beredd på att åka? halvvägs genom sverige eller även till utlandet?

[AlltIEtt]
2011-02-10 19:15
0

Just för tillfället finns det tyvärr väldigt få,

Ett råd är att fortsätta hålla koll, det tar en stund innan det är tid för valpar men det lär synas när det blir aktuellt.

Sarah
2011-02-10 19:21
0

det finns inte få… uppfödare har fortfarande kvar från förr aåret…

Sarah
2011-02-10 19:21
0

det finns inte få… uppfödare har fortfarande kvar från förr aåret…

[AlltIEtt]
2011-02-10 19:44
0

Sarah,

Då är dom tonåringar och inte valpar längre och dom är få om man räknar hur många det brukar bli till våren.

JossanH
2011-02-10 20:00
0

Är det just en valp man vill ha så får man vänta tills dom föds.. Något annat vis finns inte.
Vill man ha en omplacering eller en äldre valp så kan man vända sig till dom som fortfarande har kvar sedan förra valpsäsongen eller kolla bland alla omplaceringar som dyker upp hela tiden.
Vet inte vilka uppfödare du ringt till om du kontaktat flera 100 ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

chusroman
2011-02-10 20:03
0

Vi bor i piteå norrbotten så det fins inte så många illrar här.

Vi var på flera djuraffär och frågade om dem hade mat för illrar, då sa dem att dem hade tidigare men fick aldig någonting såld((

Hämta en iller är inte så stor problem för oss, det fins ju flyg.

idag jag skulle boka biljetter till södra sverige för att hämta en hane. men när jag ringde till ägare då var han såld(

å så ringde jag och mejlade till flera uppfödare om dem hade någon till salu då fick man aldrig något svar.

Jag såg anonser om omplaceringen, så mejlade jag ditt å så då tar det hur mycket tid som hälst innan dem svarar, en del svarar inte ens(

Jag är inte irriterad men brukar det alltid ta så länge innan får drömdjur hem?

chusroman
2011-02-10 20:05
0

Jo juste det var inte till 100 jag ringde tillGlad

Men det käns som det(

JossanH
2011-02-10 20:45
0

#10 Det är få djuraffärer som säljer illerfoder som det är någon kvalitet på, det bästa är beställa från tex hungry ferret.
Hur länge har du letat iller?… Jag fick vänta 9 år på min första iller och det var det helt klart värt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

chusroman
2011-02-10 22:52
0

9 år???

Varför så länge?

jo jag letade bara 2 månaderGlad

JossanH
2011-02-10 22:57
0

#13 Jag var bara 10 år när jag började tjata om iller hemma hos mina föräldrar. Önskade mig en varje jul och varje födelsedag i stort sett ;) Fick alltid samma svar- "du får vänta tills du flyttat hemifrån", så det blev 9 långa år :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
2011-02-11 10:27
0

Så vitt jag vet finns det två uppfödare på gotland som har illrar till salu. Fjolårsvalpar och omplaceringar. Det är Murgrönan och Guteillern.

Sarah
2011-02-11 15:48
0
#8 skrev jag valp? de ville ha valp eller vuxen/ omplacering… många blir till våren? I mina ögon ser det ut som de vill ha vilken ålder som helst på iller.
Svartasilverskon
2011-02-11 19:05
0

här finns en iller till salu på 1år finns i kronoberg ägaren heter Mikaela iller

Svartasilverskon
2011-02-11 19:12
0

TVÅ HANAR SÖKER NYTT HEM

Två hanar på 2 respektive 6 år omplaceras tillsammans.
De är två mysiga, snälla killar som gör allt tillsammans.
De går på lådan och har kattvana.
Kastrerade och chipmärkta.
Vid intresse maila: omplacering@illervanner.se
(och berätta mer om dig själv och vad för slags hem du kan erbjuda killarna).

HANE OCH HONA  SÖKER NYTT HEM

En hona och en hane på 1 resp. 2 år omplaceras.
Båda kastrerade (honan är chipkastrerad) och vaccinerade.
Snälla, mysiga illrar som vill omplaceras tillsammans.

Finns nu i akuthem i Örebro.

För mer info: omplacering@illervanner.se

TVÅ MÖRKA POJKAR SÖKER ETT GEMENSAMT HEM!

Ozzy och Falcon är båda fullt friska och vaccinerades i februari, är kastrerade ,chippade och försäkrade hos agria. Stamtavla finns.

Ozzy är en söt och snäll kille på snart 3 år som gärna myser, han älskar att vara ute o promenera, busa o brottas med sin bror och tycker det är spännande att putta ner saker.

Falcon (Ozzys lillebror) har precis fyllt 2 år och är ett riktigt bustroll som älskar att leka med allt o alla. Han är ett litet matvrak o smakar på allt han kommer över. En aktiv och busig kille som vill ha lite fart och fläkt.

Båda pojkarna äter kött och torrfoder, är duktiga på lådan och kloklippning är inget problem.

De finns nu i akuthem i Svartå. För mer info och visa intresse maila: omplacering@illervanner.se eller ring: 073-6764436

[AlltIEtt]
2011-02-11 19:16
0

sarah 16,

Ja det brukar bli många till våren, det är lite tomt med illrar överhuvudtaget just nu därför är det svårt att få tag på någon. "valpar kvar", ville jag bara påpeka att dom då inte är valpar nu utan tonåringar.

Sarah
2011-02-11 20:09
0

jag förstod inte formuleringen, iom att jag själv föder upp så vet jag ju att de kommer till våren ;)

VeronicaKahlbäck
2011-02-11 23:12
0

Tycker väll att det finns mer omplaceringar än vad som behövs eftersom alla varit ute ett tag utan att det rätta hemmet dykt upp..

Låter inte paret i Örebro intressant?
Jag skulle iaf vara intresserad om jag inte redan hade en mer än planerat före sommaren.

Illar är ju ett väldigt speciellt djur som kräver någon som vet lite om djuret och hur det är att ha det i praktiken.
Så de som annonserar om omplaceringar och valpar får med stor sannolikhet en hel drös oseriösa svar.
När ni hör av er berättar ni tillräckligt om er själva? vilka ni är, var ni bor, vad ni gör, varför ni är intresserade av iller och vad ni har att erbjuda för hem?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[Mikkiz]
2011-02-12 15:27
0

Tror dock inte paret i Örebro är aktuellt längre. Honan har hittat nytt hem och hanen verkar det som att akuthemet vill ha kvar.

När vi letade efter iller så mailade jag till illervänner (angående deras omplaceringar på hemsidan) men det är riktigt dålig respons där ifrån, tog ett par månader innan jag fick svar, tyvärr.

Men som sagt väntar man på nått gott…:) Vi har nu hittat våra underbara illrar och det vart värt all väntat!!

JossanH
2011-02-12 18:35
0

#22 Tyvärr har jag hört flera som haft problem med att få svar från illervänners omplaceringskoordinator och det under väldigt lång tid.. Kanske borde maila dom och berätta om era erfarenheter så kanske det kan bli ändring för nästa som hör av sig?

Sajtvärd på Iller.ifokus

chusroman
2011-02-12 22:30
0

Jo idag fick vi svar från illervänner. Vi fick hämta ozzy och falcon.

Det tog en vecka innan vi fick svaret.Glad

Nussen
2011-02-13 17:06
0

# 23 Vi har en omplacering Hobbe via Svenska illervänner som kom till oss i oktober 2009 och till Illervänners försvar så vill jag säga att jag har aldrig fått vänta mer än max 24 timmar har det krisat har jag väntat max 5 minuter Glad alla jag har varit i kontakt med hos Svenska Illervänner har vridit sig baklänges för att svara på alla mina frågor och gjort det både snabbt och jättetrevligt. Eftersom jag själv suttit i en förening så vet jag hur otroligt mycket mer det finns att göra än att "bara" svara på mejl och för att välja en lämplig omplacerings eller akuthemsfamilj krävs det erfarenhet och omfattande kontakt och det tar tid Glad

#24 Vad roligt grattis underbart fina pojkar Glad Vi har en liten tjej som också kommer från Murgrönan Skrattande

[Mikkiz]
2011-02-13 22:56
0

#25 Ja självklart kan det ta tid.. Men är inte en/ett par månader liiite väl lång tid?:)

Nussen
2011-02-14 01:04
0

# 26 Jisses Skrattande då tog det ett tag Glad