Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2446 ggr
Hayley
0

Misstänkt framfall av rektum, råd.

Igår vid 10 tiden hörde jag att inka skrek till, så jag gick o kollade vad der var som var fel eftersom hon alltid är tyst som en mus annars. Kollade igenom henne och såg att hennes anus var mycket rött och svullet och stack ut stor som en halv ärta, ringde till Roslagstull och blå stjärnan i gbg. Blå stjärnan i gbg kunde inte hjälpa mig alls utan sa att jag skulle ringa blå stjärnan i Borås imorgon (alltså idag).

Jag blötte upp inkas foder till en gegga, stängde in henne i valphagen, gav henne lite parrafinolja och smörjde in hennes anus lite med olivolja (hörde att OM det är framfall av rektum så måste det smörjas in så att det inte torkar).

Imorse ringde jag till blå stjärnan i Borås som sa att jag skulle ringa tillbaka imorgon för att dom inte kunde göra något åt det idag… I vilket fall som hellst, idag ser läget bättre ut, svullnaden gått ner och även om hon fortfarande är lite svullen ser det mer ut som toppen på ärtan sticker ut och hon verkar inte ha riktigt lika ont längre eftersom jag idag fick röra vid hennes bakdel.

Hon har bajsat under natten iaf, konsistensen är ganska lös men med tanken på att hon fått uppblött vitalin samt parafinolja så är det inte så konstigt.

Min fråga är om det är någon annan därute som varit med om samma sak och har några råd till hur jag ska kunna underlätta för henne, eller sitter på bra sidor om hur man kan underlätta för henne tills jag kommer till en vet.

tar tacksamt emot alla råd jag kan få!

JossanH
0

Jag har hört talats om detta ett par gånger på iller. Hittade inget när jag sökte på sajten trots att jag vet att det diskuterats här tidigare. Eftersom hon verkar ha ont av det skulle jag höra mig för hos veterinären om ni iaf kunde få något smärtstillande och rådfråga om hur du kan underlätta det för henne.
Hade jag varit som du hade jag not försökt ringa runt lite mer så att hon får se en veterinär som är villig att ta emot er.
Jag hade försökt ringa och prata med dom på Roslagstull eller Mälarens Smådjursklinik för råd och tips.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hayley
0

Roslagstull kunde inte ge mig några råd alls, inte heller borås djursjukhus eller blå stjärnan i gbg. Mälarens smådjursklinik var ett bra tips, ska leta upp nummret dit o ringa dem, tack!

ska ringa till min vet imorgon o höra med henne. Har pratat med lite folk och smörjt in henne med lite hemorrojdsalva och ska snart hoppa iväg o hämta upp lite AD mat till henne, för o vara säker på att hon iaf äter.

Det ser bättre ut i rumpan på henne nu iaf, bara en liten "flik" på knappt 1 milimeter syns  och hon verkar inte ha lika ont längre. Men har ständig koll på henne fortfarande.

Försökte leta efter liknande trådar för jag har för mig att jag läst det innan men hittade inget. Hittade en massa trådar på eng. forum samt engelska sidor där dom refererar till framfall av rektum. det enda som står där är att man mer eller mindre ska ha koll på illern samt se till så den får vätska och blötlägga maten. Om det återkommer så ska man kontakta vet.

Det är tydligen ganska vanligt hos valpar och unga illrar dock och beror då på att man bytt till hårdare mat, men inka har ätit vitalin hela sitt liv förutom när hon gick med valpar och då tryckte i sig lite kött, men annars har hon alltid ätit vitalin.

Hayley
0

Några länkar som jag hittade var denhär, denna och denna.

hittade naturligtvis en massa andra länkar men där står det mer eller mindre samma sak i dem.