Klo klippning
Hur går det för er att klippa klorna på era illrar? Och hur går det till hemma hos er?
Hur klipper ni klorna på era illrar och hur ofta? 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Jag leker lite med min kille och sedan går vi över till gos sen sätter jag mig med raka ben på golvet och lägger honom på rygg i mitt knä med hans huvud upp mot min mage och klipper klorna enkelt.
Jag är däremot jätte skakig vid kloklippning av både katter, illrar och hundar men jag börjar bli bättre och som tur är så är min illerkille blixt stilla och jätte snäll - han har nog lärt sig från en av katterna. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Jag har fyra illrar och alla måste mutas med vetegroddolja utom hanen..

Mina ligger på sidan i knät och sträcker fram en tass i taget. Tar inte många sekunder att klippa klorna på dem.
Förutom Snuffe som har en total fetish för gummihandtaget på klosaxen så han försöker stjäla den hela tiden medan jag klipper.

Zebben och Nailia ställer jag på en bänk sen droppar jag vetegroddsolja framför och lyfter en tass i taget för att klippa.
Aylinh är ett heldagsprojekt eftersom hon inte vill att man håller i henne så får smyga på henne och klippa när hon sover riktigt djupt.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#4 hehe. jag gör också så:klippa när han sover. men jag tror han skulle sitta still även om han var vaken. men jag tycker det går smidigare när han sover.
Har klippt alla mina genom att lägga dom på rygg i knät och droppa vetegroddsolja eller en klick vitaminpasta på deras mage. Då sitter dom och slickar tills det är klart. Den enda som verkligen krånglade var Dexter som alltid sträckte tassen åt helt fel håll när man försökte klippa.
Är också orolig för att klippa för nära men är mycket bättre nu än jag var tidigare.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kan lägga en tub med vitaminpasta på deras mage under tiden, då går det helt smärtfritt men för det mesta lägger jag dem bara där och klipper. Går fort och enkelt ändå. Hur ofta har jag ingen aning om, när det behövs :P Det händer att jag bara klipper en eller två klor för att just de var lite längre än övriga, eller för att illern inte vill vara med just då. Det jämnar liksom ut sig i slutändan.
Paulina

Glömde svara på hur ofta! Zebben ca en gång i veckan och dom andra är duktiga på att slita klor så ibland så sällan som varannan vecka.
Gunnar är jätte rädd för att klippa klor och så fort vi börjar då skickar han grön moln :D det behövs 2 personer : en mutar honom med malt-pasta (absolut favorit) och andra uttnytjar läge och klipper :) samma procedur varannan vecka :)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Vetegroddsolja på magen så får jag agera i lugn och ro. Och glada illrar=)

Jag brukar ta mina när de sover, då brukar det ta ett tag för dem att förstå vad jag pysslar med. Funkar inte det så brukar jag ta lite vetegroddsolja och sätta det på ena framtassen, då slipper jag att de ligger dubbelvikta över just framtassarna och jag slipper hålla i flaskan så att jag har två händer att jobba med. :)
Vi klipper ca var 14 dag, sätter henne i famnen och lägger lite laktsofri grädde på magen, tar bara ett par minuter att klippa sen blir det bus.
Här läggs dom på rygg i knäet. Dom får en stor klick med fiskolja på magen och sedan har jag fritt spelrum. Efter det så ska magen slickas noggrant ren.
Klorna tas var 14 dag-var tredje vecka så där. Så typiskt när jag tog klorna nu så var dom perfekta på Allie men utställningen är inte förrän om 14 dagar och på den tiden har dom hunnit växa sig jättelånga. Så det var bara att klippa.
Det jag tycker är svårt är att få klorna rakt klippta och att inte klippa för nära pulpan. Grabbarna är inte så svåra men tjejerna….
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag har aldrig haft problem med att klippa så det blir jämna klor, det är skönt :)
Mina klipper jag ungefär varannan var tredje vecka.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har också ett litet problem med Zebben som gör att dom klipps extra ofta och det är att hans klor skivar sej eller hur jag ska förklara så han fastnar i en massa saker, har någon annan liknande problem?
#15 Jepp, Phoenix har liknande problem. Går i omgångar tycker jag men överlag så löser jag det på samma sätt som du gör.
Paulina

Jag sätter tuben med vitaminpasta mellan knäna, illern på låren och sedan lyfter jag en tass i taget! Mina har liksom ingen hjärna så fort vitaminpastan kommer fram!
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida