Förlossningskomplikationer
Efter två kejsarsnitt är det avelsförbud på katter och hundar.
Skulle ni som avlar på illrar kunna tänka er ta en kull efter två kejsarsnitt? Varför/Varför inte?
Hur ser ni på förlossningskomplikationer i linjerna på de djur ni använder?
Har ni någon lägsta åldersgräns för första parningen?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

jag skulle nog inte ta en till kull på en hona som fått göra ETT kjejsarsnitt eller haft komplikationer. i linjerna ska jag dock erkänna att jag inte tänkt på det. brukar ta en kull då de är 2 år.

#1 Om din hona fick förlossningskomplikationer, skulle det påverka din planering av linjen?
Om samma sak upprepades i nästa generation, skulle det påverka planeringen av linjen?
Skulle det göra någon skillnad om det slutade med kejsarsnitt?
Skulle det göra någon skillnad om du visste orsak, tex. trångt bäcken?
-----------------------------------------------------------------------
Påverkar antalet födda valpar i linjerna valet av avelsdjur?
Påverkar antalet dödfödda eller de som inte överlever första veckorna i linjerna valet av avelsdjur?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Jag hade aldrig mer avlat på en hona med några som helst "större" frlossningskomplikationer. Det finns ju alltid en risk att samma sak händer igen. Anledningen är att jag aldrig skulle utsätta min hona för det ytterligare en gång. Dumt att chansa.Sen beror det ju helt på vad för komplikationer det handlar om.
Om det visar sig att en valp från den kullen skulle gå igenom samma svårigheter så hade jag antagligen använt en hane från linjen istället, har aldrig vart i situationen så jag ska ärligt säga att jag inte tänkt så mycket på det.
Om vi ser till naturen så får honorna sin första kull under första våren/försommaren, det räcker som lägsta för mig. Anser att ska man vänta så måste det sättas in implantat om man inte ska mucka för mycket med hormoner (vilket jag inte tycker är så bra), och då kan man ju räkna med att honan blir ialla fall runt tre innan hon får sin första kull.
Antalet födda valpar påverkar inte valet.
Det beror helt på. Skulle valparna födas med t.ex stora genetiska missbildningar hade jag stoppat linjen direkt. Men om några valpar dör för att mamma tycker att de ska ligga inlindade i vecken på filtar eller t.ex lägger sig på en valp hade inte påverkat mitt val av avelsdjur.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Nu avlar inte jag men jag hade inte heller chansat på en hona som fått genomgå ett kejsarsnitt. Ju mindre djuren är desto större risk för komplikationer vid sövning/ingrepp så ett kejsarsnitt på en iller är i mina ögan ganska allvarligt och jag skulle aldrig riskera det igen.
Sajtvärd på Iller.ifokus