Iller
Hej Hej.
Jag har sökt runt bland en massa djur och har bästemt mig för att jag komer att införskaffa katter, en kanin, samt små fåglar. + Några reptiler om det nu blir så.
Nu är det inte säkert att jag köper iller, och om jag gör det så kommer jag givetvis ta bort några av de andra djuren jag tänkt skaffa. Jag är dock intresserad av dena underbara djurart och har några frågor angående dom. Då jag vet att dom kan vara bitska och kan vara orumsrena och så. Om jag tar en omplasering eller 2st, kan jag då få färdigträndae djur? Eller måste jag träna dom igen om jag tar hit dom. Jag vill om jag ska köpa iller gärna ha färdiga illrar, + att de ska vara vana vid katter. Är deta rimliga krav? Om jag köper iller bilr det inga småfåglar och ingen kanin. Om ni inte skulle tro att det funkar att ha kanin med? Fåglar blir det dock inga..Jag skulle gärna ha 2st illerhanar som redan är kastererade och över 2år gammla, gärna lämnat tånårsstadiet. Vill även veta vad dom äter och en massa annat.
Hällsningar

Varför vill du skaffa massa djur på en gång?
Är det inte bättre att börja med ett för att lära känna denna för att sedan om du fortfarande vill skaffa ytterligare som går ihop med första?
Sen skulle det bli väldans dyrt att införskaffa alla djur, tillbehör, eventuella veterinärskostnader samt mat och annat som behövs hela tiden.
Om du tar hem "färdig" illrar så kommer de med största sannolikhet att testa dej.
En iller blir sällan 100% rumsren.
Även om en iller är kattvan betyder det inte att den kommer överens med nya katter, eller att katten accepterar illern.
Illern är ett rovdjur och kanin tillhör dess naturliga föda.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Det låter som du bestämt dig för att öppna en mindre djurpark med en gång :)
Är du van vid djur, har du haft djur innan? Ursäkta om frågorna låter dumma men av ditt inlägg att dömma så låter det inte så.
Kanske börja med en art åt gången?
En iller är ett mycket speciellt djur. Och innan du bestämmer dig så TRÄFFA så många illrar du kan. Illern, som alla andra djur är individer med sin egna personlighet. "Färdig" iller vet jag inte vad det innebär och kan inte besvara.
De flesta illrar testar alltid sina nya ägare oavsett ålder. Men sen finns de givetvis de som inte gör det. Igen… det hänger på individen.
Jag skulle inte rekomendera dig Att skaffa iller, kanin och fåglar såvida du inte kan ha dom i separerade rum HELA tiden. En iller äter kanin och fågel, och en iller luktar rovdjur vilket kan vara EXTREMT stressande för de andra djuren.
Katt och iller brukar funka, men igen… individen

Hej Hej.
Ja jag vet att jag har för mycket djur på g. Det är bara det att jag bor ljust nu i ett hemm är jag inte får ha djur. Jag är uppvuxen med djur och saknar det enormt. då menar jag värkligen ENORMT. Jag har jobbat på hunddagis, ridit i ca 12år och har haft katter hella min uppvext. Jag har haft kaniner, marsvin, hamster, fågel. Nu har jag fiskar och det är allt jag får ha här. Därför kan min längtan bli lite väl överdriven och självklart så har jag inte råd att köpa alla djur på sama gång. Ras katter kostar från 4-12.000kr st + alla tillbehör. Iller vet jag inte vad de kostar men räknar med att det är ungefär den summan där med. Okej då vet jag att om jag köper iller så kommer det inte att finnas varken fågel, eller någon gnagare över huvud taget. Och om det nu är så att alla illrar testar så spelar det ju ingen större roll om man köper valp eller vuxen.
Jag kommer att flytta till hösten/sommaren och då kommer jag äntligen att kunna köpa djur. Givetvis blir det 1 i taget och det troligen med några år emellan varje indivit då jag är sjukskriven så har inte mycket pengar att röra mig med.
Tack för svaren.

#4 har du varit utan djur ett tag, vart sjukskriven och ska bo själv snart. Skaffa då kanin, fågel eller katt INNAN du funderar på Att skaffa iller.
Jag har ju givetvis ingen aning om din situation, men en iller kräver nog mer än de andra tre djurslagen gör ihop. En funderare….

rekomenderar dig absolut inte till att ha iller och kanin. även om du inte har dem i samma rum så kommer kaninen känna illern på lukten och risken är grymt stor att den tar livet av sig.

Som inlägg nr 2 säger så kanske du skulle kunna hälsa på någon med iller och nu när valpsäsongen kommer smygandes så kanske du tom. kan hälsa på någon uppfödare för att se vad det krävs för att ha och uppfostra en iller!:)
Mitt andra tips är att börja spara pengar nu så du vet att det finns pengar om det händer något som kräver veterinärvård tex.
Det menar jag för vilket djur du än skaffar!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Det känns som att du vill ha en iller men samtidigt inte.. Du vill inte behöva lägga ned någon tid på den då du vill få hem en liten "ängel" som är hmmmm, så lite iller som möjligt…?
Du vill ha illrar som inte kräver något i veterinärskostnader så som kastrering eller liknande, du vill att dom ska vara rumsrena och inte testa sin ägare. Den ska funka direkt med dina övriga djur och den ska ha kommit över den ålder där illern präglas som mest på sin ägare- valp, tonåren.
Vill du verkligen ha en iller för att den är iller eller för att den är ett häftigt/gulligt djur?
Skulle jag vara som dig hade jag siktat in mig på det djuret som jag helst ville ha och sedan hade jag utgått från det. Köper du katt först kanske du ska utgå från dens personlighet och hur krävande den är. Det kanske inte alls är en smart idé att skaffa en iller med just din katt utan en kanin kanske passar bättre? Ta det lite lugnt. Köp ett djur, lär känna det och utgå där ifrån.
Sajtvärd på Iller.ifokus