Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1349 ggr
FerretCrow
0

Inredning atlas.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla nu måste ni hjälpa mig =(

Jag har black out och får ingen ideer till att inreda min atlas?

Ingen som kan komma med lite förslag och visa hur ni inrett era burar?

Och skall även sy ett skynke att ha över buren som norrskenet har på sin men lite annorlunda.

Men kan inte bestämma färg heller =(

Vad tycker ni?

FerretCrow
0

eller någon av dessa

sarae
0

Så här är min atlas inredd…. en stor hängmatta högst upp, en "halv" i mitten, sen plats för puff på golvet samt en bajslåda.

sarae
0
Ceciliaolucifer
0

Jag skulle inte rekommendera det tyget som du tittar på. Det är för elastiskt och svårt att sy i. Välj ett tyg med bättre styrsel.

Det finns bilder här inne ngnstanns på mina inredningar till Atlas. Jag har tex en trofastlåda längst in i taket som blir ett hyllplan.

FerretCrow
0

#4 Alltså det tyget jag visar skall jag bara ha som ett överdrag på själva buren. Det blir annat stabilare typ på inredningen i buren.

Sarae: Vad har du för bajslåda i din?

sarae
0

#5 hmm i dne har jag nån gammal röd variant, lite halvoval till formen som jag köpte på ÖB för 100 år sen :P

FerretCrow
0

#6 okej Man vill ju hitta någon som inte är för stor och inte för liten. Vill hellst att den skall gå att typ kila fast =)

Aviendha
0

#7 Eller så borrar man ett litet hål i botten på bajslådan och transporten och drar fast med en skruv+mutter. Det är det enda som fått min bajslåda att befinna sig på rätt köl i transporten när illrarna varit i den :)

Ceciliaolucifer
0

En trofastlåda sitter som smäck i botten! Man får tom trycka till den lite :)

Om du ska satsa på överdrag så ta en färg som inte blir så synligt smutsigt. Tänk på att ventilationen blir sämre med tyg runt hela transporten.

FerretCrow
0

#8 Ahh smart det kan man ju göra =)

#9 Jo jag skall ha öppet vid gallret fram och funderar på någon av dom mörkare färgerna men har beslutsångest. inne i buren blir det nog svart tyg med vita prickar.

skrollan
0

liten till fråga i din tråd ferretcrow =) vad har ni alla får mått på hängmattor och kuddar?=) mina blir alltid för stora och det slutar med att när dem ligger i dem så ligger dem i princip i bajslådan under =/

JossanH
0

Jag har satt fast min låda i atlasburen med 2 hål i sidan på lådan och 2 hål i transportburen sen har jag satt ståltråd emellan. Då kan man lyfta lådan liiite så man kan torka av under lådan om något skulle rinna ut eller liknande.

Jag kör på ungefär samma upplägg som Sarae, fast jag brukar ha 2 mindre hängmattor i buren, en puff eller en liten "sovsäck" på golvet och en toalett. Är illrarna så jobbiga att dom hela tiden ska putta i puffen i toalådan tar jag ibland en större hängmatta och sätter fast längst ned på golvet så det blir som en filt på golvet men som dom inte kan flytta.

#11 Jag kör på ögonmåttet ;) Har sytt så många hängmattor under åren så det finns alla möjliga storlekar här hemma :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#11 Jag brukar mäta själva transportburen, alltså taket.
Syr jag med fleece så drar jag av ca 2-3cm på varje sida. 
Har man dubbla band så ger det lite ner styrsel i hängmattan när man hänger upp den. Dvs den blir inte lika timglas-formad när dom ligger i den.

Syr du med fleece på ena sidan och bomull på andra, så har du inte det problemet alls som du beskriver Skrattande.

Om du bara syr i fleece så tänk på hur tyget är sytt. Det är mer elastiskt åt ena hållet än andra.

Alexandra83
0

#13 ahh så bra tips…att ha dubbla lager på hängmattan.för fleece brukar töja sig ganska mycket.

så jag ska nog sy en ny hängmatta åt min lilla pälskling =)

FerretCrow
0

haha första buren jag fick hemskickad var trasig och nu då jag fick den nya och ringde och undrade över en retursedel på den trasiga så fick jag behålla den ;)

Inte fel med 2 burar för den första går att laga =)

Ceciliaolucifer
0

Najs! En bra start på helgen :) nu får du köpa fler illrar så att du kan fylla upp dom ;)

JossanH
0

#15 scysst värre!

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#16 Nja där säger nog sambon min ifrån, har ju precis fått som jag vill med att vi behåller sista kattungen ;)

på denn denna bild ser ni att en liten bit är borta och det är en spricka men detta går nog att laga säger killen =)

FerretCrow
0

#16 Japp riktigt nice dom e ju inte billiga direkt.

#17 Japp och den lilla sprickan går att laga lätt säger killen.

[lucke]
0

*sätter en tass- denna tråd var bra inspiration för mig som råttägareGlad*