Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2298 ggr
AmeliaH
0

Illerns sömnvanor

Hur är det egentligen med varje individs sömnvanor? Estor är en riktig nattråtta och är uppe många gånger varje natt och strosar. Tony däremot sover oftast nästan hela natten igenom, kanske uppe och tar sig en titt nån gång.

Vad jag är intresserad av att veta är om Estor kommer sova längre perioder under natten ju äldre han blir (han blir ett i maj) eller är det där mer av en individuell grej?

JossanH
0

Ofta är dom ju lite mer allerta när dom är små. Jag märker tydlig skillnad på Marcello som blir 1 år och på Skit som fyller 5 nu i vår. Marcellos dygnsrytm är:
ca 7-8 på morgonen är han pigg och möblerar om i lägenheten. Går man upp tidigt för att jobba har man honom efter sig den timmen. Innan man går hemifrån har han hunnit bli trött igen.
Han sover hela dagen tills 17-18 på kvällen. Då är han extremt aktiv och vill gärna ut en sväng och busa massor.
Sedan sover han ett par timmar och brukar vara vaken ungefär en halvtimme-timme vid 23-24 på kvällen då vi oftast går och lägger oss.

Skits dygnsrytm är ganska identisk med Marcellos men han är sällan uppe lika länge och är sällan uppe tidigt på morgonen om inte någon av oss är vakna. Han väljer mer att vara vaken när vi är med medan Marcello pysslar med eget (läs riva pland filmer, cd-skivor och gräva i skor eller på skåpsdörrar)..

Sajtvärd på Iller.ifokus

AmeliaH
0

Det låter betryggande. Ibland blir det lite väl mycket avbrott i den egna sömnen när man har någon som kommer och vill ha uppmärksamhet flera gånger varje natt. :)

HannaM
0

Individuellt och ålder tror jag. Alinda är yngst hemma men hon blir ändå tre i vår och är.. AKTIV. Vaken så fort något rör sig hemma i stort sett. Dom andra tre är jämngamla (fyra i vår/sommar) men där kan man se skillnader mellan individerna också. Valle är mer vaken än Belsebub och Meja.

JossanH
0

#3 Sådär var Skit också, tills det att vi skaffade Marcello.. Då började han sova lite mer… Tror att han blev så trött av att ha honom runt sig hela tiden ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ElinaPersson
0

Våran Shaco sover i princip hela natten och på dagarna får han för sig att sova lite när som helst :P han är 8 månader gammal.. Igår ville han även att jag skulle natta honom i min famn för han gick ur transportburen (där han brukar sova) och ställde sig på bakbenen framför mig och kraffsa lite på benet..  Han somnade efter någon minut bara med tungan utanför mun :D Sedan la jag tillbaka honom i transportburen då klockan var 23:40 och sovdags för mig också :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo