Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 459 ggr
Alwyn
0

P-piller?

Jag undrar över p-piller och p-spruta till iller när de löper för tidigt: Vad är riskerna och hur undviker man dessa problem? Löper de så fort man slutar ge dem pillerna? Och hur fort efter p-sprutan då? Mvh Sophia

Faxlin
0

Jag är helt emot både p-piller och p-spruta så jag överlämnar detta till andra som har använt detta på sina djur.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alwyn
0

Åsa, det gör inget att du är emot! Berätta gärna varför :)

klarsferrets
0

vi fick förra året börja med p.piller till Drucilla då hon gick upp i löp och hon fick ju valpar i maj förra årte 2006 så det blir alldelses för tidigt för henne .

så vi beslutade att använda p-piller då det är också sista gången hon får valpar i år . men jag kan säga att vi har ingen erfarenhet av det då det är första gången för oss att behöva använda p-piller.

men när hon har fått sin sista kull i år så ska hon få gå i pension och med det innebär det att hon steriliseras  men hon stannar hos oss tills hon ska vandra vidare

Faxlin
0

#2: Alldeles för många fall har dykt upp där illern fått livmodersinflamation och andra sjukdommar som gjort att illern varit tvungen att akut kastreras. Och jag tycker att det är hemskt att de ska behöva bli sjuka innan kastrering.

Audiatur et altera pars

Alwyn
0

Jag håller med dig, Åsa. Men om man bara ger dem det i ca två månader…är risken fortfarande stor då?

Faxlin
0

#5: Nu har jag ju som sagt var ingen egen erfarenhet. Men om jag lyssnar på vad som hänt tidigare så är risken lika stor från början. det vill säga att redan efter första p-sprutan och redan efter en kort tids användande av p-piller.
Finns dock de som det fungerar bra för. Så visst kan det gå vägen. Jag personligen chansar inte i alla fall.

Audiatur et altera pars

Alwyn
0

okej. Det vore intressant med lite statestik…finns här några som det gått bra för /dåligt för, med p-piller så hojta till e ni snälla!

Missy
0

Jag har oxå undrat detta och fick svaret på ett annat forum att p-piller var ännu värre än p-spruta då det verkade hela tiden elelr hur det var. Jag ska kolla svaret jag fick bättre så återkommer jag. Chibbi är över 8 månader nu och visar inget tecken alls på brunst än. Blev inspirerad av johannas illerrum så jag har tagit vardagsrumet och har naturlig belysning där plus avstängda element och jag tror det inverkar och förhoppningsvis ska hon inte börja löpa på ett bra tag än.

sarae
0

själv har jag hört att p piller är bättre än p spruta ;) Fick ge en omgång p piller till en hitte iller, som var i full brunst när hon hittades, men bara tills hon fick ett nytt hem och den nye ägaren kunde kastrera henne.

Ferret.YinniZ
0

jag har ingen erfarenhet av p-piller på illrar men däremot katter.
vet inte om det finns nån skillnad mellan deras sätt att ta emot dessa piller. men jag kan inte tänka mig att skillnaden är för stor. Våra 2 katter som vi gav p-piller dog alldeless för tidigt. en gick vilse och fick hjärnblödning och förlamad i bakbenen, hon blev även blind. jag kan inte säga att det berodde på p-pillrerna men vi tillsammans med vetrinären misstänkte det. 1 år senare var vi tvugna att ta bort våran andra katt som pga p-pillrerna hade fått 4 canserknölar på magen som nu gick sönder och varade.
    efter dessa händelser är jag helt emot p-piller på djur. men har ingen erfarenhet av p-spruta.

Missy
0

Nu har jag kollat på det forumet. Där fick jag reda på att risken för livmoderinflamation och cancer var större. Dessutom så skrevs det att  p-piller skulle ju betyda ett konstant tillflöde av hormoner, dvs honan skulle vara "skendräktig" under hela löpperioden, vilket nog skulle tära hårt på kroppen.Inte ens P-sprutor fungerar ju alltid på illrar men det verkar under en begränsad tid. Det är svaret jag fick.

Sinja
0

Jag har användt p-spruta när Sinja väldigt tidigt gick i löp. Jag fick rådet att ge henne en p-spruta för att hon va så ung för att kastreras. Allting gick bra med p-sprutan så ja har ingen dålig erfarenhet, men vill naturligtvis inte göra om det på en annan iller.

Missy
0

Måste rätta mig själv. Hade återgått till pluggeriet och helt plötsligt kom jag på att jag skrivit Johannas illerrum förlåt josefin jag menade ju josefin, jag är jättedålig på namn!

ferretgirl
0

Jag har bara erfarenhet av P-sprutan. Denna fick en av mina tikar när hon bara var dryga 5månader gammal, hon var då i full brunst pga att hennes lika i fullbrunst bror Laban (men han är 5 månader äldre än henne). Jag var i valet och kvalet om jag skulle kastrera henne, men dels så tyckte jag att hon var för ung, och dels så vill jag gärna ha en kull valpar på henne. Så jag valde att ge henne P-spruta, och då veterinären sa att det skulle ta upp till 4-5 månader innan hon gick i ett nytt löp. Va bra tyckte jag, då var hon tillräckligt gammal till nästa löp. Men det tog över 1 år innan hon gick i löp igen, och då slutade löpet efter bara 2-3 veckor. Sen gick hon åter i brunst efter 6-7 veckor, och då blev hon parad första gången. När valparna så kom efter ca 6 veckor, så fick hon 2 tikvalpar som båda dog efter ca 5 min. Hon gick åter in i löp efter ytterligare ca 6-7 veckor, skulle då para om henne. Men innan hon hade löpt 14 dagar, så var hon på väg ur löpet igen. Så jag fick i praktiken vänta hela 2 år innan hon äntligen löpte och fick sin kull på 7 valpar varav 6 överlevde. Dom blir 3 år nu den 26/4, och alla valparna har namn efter Djungelboken figurerna, jag har t.ex SheereKahn här hemma. Pappa heter Baloo och mamma heter Lina och är idag 5½ år gammal, hennes bror Laban blir 6 år imorgon.

Sarah
0

Ang p-sprutor tror jag attd et är med Covinan som de flesta problemen på senare tid dykt upp i sverige. Pregnyl harjag inte hört så mycket negativt om. Fick själv kastrera en hona efter covinan :(

OBS har inte läst det ovan…