transportbur
Hej.
Nu vill jag skaffa en ny transportburåt min iller. Jag undrar om det finns större varianter än dem vanliga för katter som säljs i vanliga djuraffärer? Om man ska på bilresa flera timmar(mer än 3 tim) ska man då ha en större transportbur där tex även finns plats för toalett? Var hittar jag en sån?
Jag har alltid toalett i min bur! Hur liten den än må vara så får det plats med en liten toa- i minsta laget får det iaf plats en tidning på golvet.
atlas 30 rymmer hängmatta, mat, vatten, stor trofast låda (från IKEAs barn avdelning) eller den lilla varianten så får man plats med en liten puff att sova i på golvet också.
annars finns Atlas 40 som är gigantisk ;) Den hade jag när jag åkte till norge (enkel resa mellan 15-18 timmar). Där fick jag plats med 2 hängmattor, filt på golvet, toalåda, mat och vatten.
Bilden är på en atlas 30.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har en billig Gulliver-bur, den stora nr 3 tror jag, från ÖoB. I den ryms toalåda, hängmatta och en liten matplats innanför burdörren.
Vi (4 pers) åker ca 60mil till Umeå varje sommar och det brukar gå bra. Buren ryms i mitten i baksätet och vi gör ett stopp ungefär på halva vägen så vi och illrarna kan få sträcka lite på benen. Eventuellt så städar vi lite i buren också om de har varit rastlösa.
tack. hängmatta…bra tips. han har flera men jag tänkte inte att man kan ha en i transportburen;) så får man 2 våningar.=)smart.
ska kolla på nätet efter altas transportburar. lådor trofast från IKEA har jaf 5 st av. men han vägrar gå in i dem…det blir nästan alltid tidningen bredvid:/
#3 Du kan ställa in en låda med tidningspapper. dom föredrar ju oftast att gå i låda framför enbart filt. Annars kan du lägga tidningspapper på hela golvet och ha en hängmatta i som det är rent och fint i :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Äsch jag får ju inte bajslåda i en atlas 10=) En sån utställningslåda för katt.
# tack ska prova det på en låda. men sparkar inte illern bort sanden från lådan om den har den låga kanten? jag har toa lätt i dem lådorna och sand bara i köket. men han verkar inte vilja använda toa lätt och jag vill inte ha sand i hela lägenheten…så vi får se….har aldrig provat pellets dock…kanske han gillar dem.
en fråga till… var i bilen borde man placera transportburen?
dubbelinlägg,
Baksätet och spänn fast bältet.

Annars kan du köpa en hundbur och sätta i bakluckan så får du plats med massvis av inredning och skoj för illern och så kan h*n röra sig också. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Är det bara våra illrar som inte direkt rör på sig i en transport även om utrymmet finns? Dom ligger och sover, på sin höjd dricker lite eller går på lådan.
#12 Beror på hur långt jag åker.. Men jag har iof en iller som gillar att möblera om så fort jag stänger in honom :/
Men lådan går dom i stort sätt alltid på.. Börjar tro att dom håller sig inför resan ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Det följer alltid med lite sand ut men faktiskt inte mera än med hög kant konstigt nog 
Våran Hobbe går fram till lådan nosar och hoppar ett halvt varv så han står med rumpan i hörnet det ser riktigt roligt ut 

Jag har en stor transport bur som säljes, som även kan gå till mindre hundar. så stor är det (:
#5 vad vill du ha för det?har du bild?
jag har en atlas 40. Har två hängmattor, en puff, en låda och sedan mat och vatten. Dock bråkat med den jävl* trofastlådan att sitta på sin plats eftersom jag inte får den att passa!
Oftast står buren bakom passargerar sätet så sätet framför trycker mot buren så den står still.
en stor hundbur borde dem små ta sig ut ifrån väl?
tack för alla tips o bilder.
ska bli roligt att inreda hans transportbur. det verkar som om jag hittade en lite större variant så han kommer ha gott om plATS inne i den:)