Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 2982 ggr
JosefineWirstrom
2010-04-18 14:34
0

Illerfoder ?

Hej!

Jag tänkte kolla om det är någon som vet i fall fodret Deli Nature är ett bra illerfoder?

Sen undrar jag om någon har några bra förslad på illergodis?

Tack på förhand  :)

Loveferrets
2010-04-18 15:14
0

Deli Nature har jag inte hört talas om, det är säkrast att köpa vitalin eller orjjen då de är bland dom bästa ,rc kitten går oxå bra,

Bogey
2010-04-18 22:45
0

I den här tråden diskuterar vi lite foder och i inlägg 15 länkar jag till illerfoder som anses bra, samt några kattfoder som även kan duga. Några andra foder som duger till iller näringsmässigt har den gemensamma kunskapen här inne på forumet inte lyckats hitta.

Bogey
2010-04-18 23:17
0

Ja just ja, glömde godis.

Torkad kyckling är populärt här. Antingen för katt

Eller för hund. Men hundbitarna får man skära ner i småbitar

Båda sorterna har jag hitta på Djurmagazinet. 100% kyckling endast askorbinsyra (C-vitamin) som konserveringsmedel.

Hundvarianten är dock ganska hård så jag brukar droppa några droppar vatten i burken jag förvarar småbitarna i så de blir en liten aning mjukare.

Loveferrets
2010-04-18 23:28
0

Glömde oxå tillägga om godis, här hemma blir de torkad banan, dock e de nått hon enbart får max en gång i veckan. Har provat kattgodis men inget som går hem här. Ibland får hon laktosfri grädde oxå men heller inte de ofta.

Aviendha
2010-04-19 00:12
0

Mina får vitaminpastan från Gimpet när de ska få något extra gott. Mina ser ju de delar som ingår i deras kost som supergoda, så de ser sin äggula, vitabetabletter och foderdjur som godis med för den delen. Enkelt och nyttigt om inte annat! :)

Musiken
2010-04-19 02:52
0

Jag ger ocksa torkad kyckling som godis, eller kattgodis som jag koper fran vetrinaren. Nar det blir till att klippa klor sa ger jag nagra droppar olja pa magen :)

I matvag sa ger jag vitalin i torrfodervag, annars sa blir det BARF.

Bogey
2010-04-19 12:05
0

#5 Var hittar du Gimpet Baby? Var inne på Gimpet.se och hittade bara junior eller funkar den också för iller?

Amhs har Ferre-T-Supervite istället. Är det ett bra allternativ till Gimpet?

Aviendha
2010-04-19 13:55
0

#7 Baby är lite svårare att få tag på än den vanliga vitaminpastan de har, för den kan man ju hitta i en del djuraffärer och i svenska webbutiker. Jag skulle inte tro att det är någon fara att ge junior till iller alls ^^ Multivitaminpastan (den som jag kallar vanlig :P) går ju att ge, men babyn är väl snäppet bättre, så junior borde kanske vara ett mellanalternativ(?) Har inte sett innehållet på den så det är svårt att säga.

Jag har fått tag på baby genom att få folk att ta hem den när de vart utomlands just för att det är svårt att hitta den i sverige.

Ferre-T supervite testade jag förut, illrarna gillar den enormt :) Det jag oroar mig för med den, och pastan med för den delen (som med allt annat godis) är att det ska vara för mycket socker i det hela. Den beskrivs som "kaloririk vitaminpasta" av vissa, och nu har jag inte heller kvar tuben så jag kan jämföra exakta innehåll heller för den delen. Där känns pastan som ett lite bättre alternativ så därför kör jag på den.

Önskar jag kunde ge ett "klart" svar :S Detta är ju bara mina egna tankar och åsikter kring det hela, jag tror ju inte alls att en iller faller död ner av varken supervite eller multivitaminpastan från gimpet ;) Men sen är jag ju generellt rätt anti godis till djur över huvud taget, iaf i den mening som vanligen avses med godis (något sött och onyttigt).

Jo, när vi ändå pratar om godis, kom på ett nyttigt alternativ till när jag tänkte på den torkade kycklingen, nämligen frystorkad småfisk. Brukar ges till katter men illrar kan tycka om dem med :)

Bogey
2010-04-19 14:09
0

#8 Tack för infon om pastan.

Ska testa småfiskarna också, få se om Bogey gillar det med.

Annars gillar han väldigt mycket onyttigheter för iller som gurka, äpple, popcorn, chips, ostkrokar, potatismos, havregrynsgröt m.m. Rena veganillern Obestämd

Nu låter det som han bara får onyttigheter men lugn bara lugn. Det är bara enstaka pyttebitar nån gång ibland, men nog är det svårt att stå emot när han kommer och krafsar en på foten och tittar bedjande "Kan jag också få smaka"

Jo öl gillar han tydligen också, han har aldrig varit så pussig med mig som när jag drack öl i fredags Skrattande Den enda han är så pussig med utan öl eller annat som smakar bra är lillmatte. Hon verkar smaka bra hela hon för hon brukar bli illerpussad i hela ansiktet.

HannaM
2010-04-19 14:23
0

Mina käkar torkade fiskkrutionger med god aptit. Provit är märket, hittade i djuraffären och det är 100% torkade fisk.

Aviendha
2010-04-19 14:31
0

#9 Hahahaha, fick mina välja så är det fullkornsbröd, te, winegum och annat sådant som de hellst skulle käka på heltid. Camaro är värst, ALLT är mat i den musens ögon. Nog för att kött slår det mesta, men tappar jag så mycket som en flinga av mössens mat på golvet så äter han det omedelbart. Han är bara liiite matfixerad :P

JossanH
2010-04-19 17:29
0

#11 Haha, jag har verkligen aldrig sett en iller flyga efter maten på det sättet som han gjorde när han fick kött första gången :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JosefineWirstrom
2010-04-19 18:55
0

Tack så mycket för alla svar om godis. Nu har jag lite att testa med:)

Aviendha
2010-04-19 19:53
0

#12 Nepp, det händer fortfarande ;) Man får hålla tassarna utom räckhåll, annars följer man väl med själv under soffan :P

Evelinanord
2011-02-04 00:10
0

Är det bara min iller som har blivit dålig i magen av vitalin ? Bajset luktar också väldigt mycket. Vet inte vad jag ska göra riktigt

Bogey
2011-02-04 01:06
0

#15 Har du  gett Vitalin länge? När man byter foder är det inte ovanligt att de blir lösa i magen, men det brukar gå över på en vecka eller så.

JossanH
2011-02-04 19:50
0

#15 En del illrar har svårt för vissa foder. Mina var som bäst i magen när jag blandade vitalin med orijen. När jag gjorde samma blandning ett par år senare var alla dåliga i magen i ca 1-1,5 månad tills jag gav upp och bytte foder. Då vart dom bra på bara någon dag. Då var det orijen dom reagerade på men det funkar bra på den enda illern jag har kvar från det gamla gänget.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
2011-02-07 17:22
0

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Vi började att ha vitakrafts foder som inte alls var bra. Då var han bra i magen men när vi äntligen bytte till det bättre fodret vitalin blev han dålig i magen. När vi blandar foderna med varandra så blir han bättre men frågan är hur jag ska göra.

Ska jag fortsätta med vitalin även om han är dålig i magen och hur länge får sånt fortsätta eller ska jag blanda det med det dåliga fodret vitakraft under en längre period eller ska vi byta till ett helt nytt foder ?

VeronicaKahlbäck
2011-02-07 17:48
0

#18 Hur länge har han fått Vitalin?
När man byter foder kan man till en början blanda upp med det gamla fodret för att vänja magen med det nya.
Hur länge man låta han vara dålig i magen utan att det gör någon skada vet jag tyvärr inte, mina illrar har varit tillbaka på normal på ett par veckor.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Evelinanord
2011-02-07 18:10
0

Han har ätit det i ca två veckor nu så det är väl på tiden att han blir bättre snart :) men jag ska försöka blanda ut det nu ett tag framöver och så får jag så småningom minska på det dåliga fodret och se om det blir bättre. Annars får jag byta foder helt och hållet.

Synd när man har köpt 10 kilo xD

VeronicaKahlbäck
2011-02-07 18:19
0

#20 tror att hälften hälften blir lagom att börja med sen se hur det blir om det inte blir någon förändring efter några dagar kanske testa 75/25. Om det fungerar så vänta med att öka mängden Vitalin tills magen är helt bra.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Evelinanord
2011-02-07 18:34
0

Tack för hjälpen, vi får se om det funkar :)

JossanH
2011-02-07 18:48
0

Det du kan göra annars är att köpa ett bättre foder än vitakraft och blanda vitalinet med. Köp en liten påse på bara något kilo. Testa tex orijen eller totally ferret och gör en blandning med.

Sajtvärd på Iller.ifokus