Jätte missnöjd
Åkte in med skrollan för att hon rosslar i halsen och dricker mycket och lite mera.
Kommer in och dem känner och lyssnar. Sedan till blodprov så klarar dem inte det pga av att det inte visas några blodkärl även fast dem visste att det ska finnas två i varje framben. Efter mycket men skulle hon röntgas, men inte heller det lyckas dem med, dem påstår att hon är för liten så dem ser inget.
Dem ringer sedan till roslagstull för information och dem säger att fungerar inte frambenen så söver dem och tar blod från bröstet. Men sövde en iller för blodprov gjorde minnsna inte valla djurklinik!
Jävligt förbannad eftersom jag vet att något det med skrollan! det påstår att lunger ser helt okej ut med skriver ut kortison iaf.
Själv känns det som dem bara hållt i min lilla tjej och plågat henne för ingenting =(
Sedan var groggie på tur, han skulle chippas. Misslyckande första gången, dem klarar inte att få in kanlylen tillräckligt så chippet följer med ut igen. Groggie får skit ont och tjuter. Andra gången lyckas dem med groggie ska bara hugga, jag förstår honom!
Äntligen hemma med 2000 kr fattigare och står fortfarande på ruta ett =( Nu hoppas vi iaf på att groggies chipp ska göra någon verkan.
Men gud vad dåligt! Vad hade du för veterinär??
problemet med Valla är väl att dom har en miljon veterinärer och sköterskor…
Jag har aldrig haft problem med varken röntgen, chippning eller blodprov där. Har snarare haft väldigt bra erfarenheter på den fronten.
Sist dom tog blodprov behövdes inte ens benet rakas- dom hittade rätt direkt ändå!
Fick du hålla i Skrollan själv och stasa benet med fingrarna?
Jag har varit med om en jobbig ID-chippning en gång där chippet följde med ut men det var av veterinären som ofta är med och kontrollerar djur på utställningarna i Sverige. En rutinerad illerägare och gammal illeruppfödare.. Hon fixade det inte speciellt smidigt…
På Valla gick det på 2 sekunder. Vi gav illrarna godis så dom sa inte ett pip.
Vad tråkigt att du fick så dåliga erfarenheter… :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad tråkigt Skrollan!
Jag tycker att du ska ringa till kliniken igen och framföra ditt missnöje och fråga varför du fick kortison till henne om hon nu var frisk. Jag hoppas att dom inte tog betalat för tex röntgen som dom sen inte kunde utläsa något av för att hon var för "liten".
Hur länge ska hon äta kortsion? och vilken dos? vad väger hon?
Ge inte upp nu! :)
Jossan: Det var hon emma påhlsson jag frågade efter. Något godis fick han inte, istället tyckte dem jag inte höll i honom bra själv så dem tog en varsin fram/bakdel och drog honom åt olika håll för att få in chippet. Och det tog tid eftersom den som höll i fremdelen tog för mycket nackskinn osv.
Skrollan skulle jag hålla själv, var det första jag sa. Men samma där, dem tyckte inte min idé var tillräckligt bra. Likt förbannat skulle dem hålla i henne själva, och den som skulle ta blodprovet var skit rädd för iller. Tog hon fram handen mot skrollan röck hon tillbaka den som ett litet barn!
Cecilia: Jag är helt tom, jag blev rasande att sitta där i två timmar, eftersom vi var där kvällstid klockan 6 och dem hade öppet till åtta och inte klarade av blodprovet så sprang dem och tog andra kunder mellan oss. Så vi satt där med våra uppstressade bebisar i två timmar igår kväll =(
Kortison påstod hon att det skulle hjälpa om skrollan hade cancer, för det var ju i princip ändå det dem alltid dog av. Så hade hon lynfom eller insulinom så skulle detta hjälpa.
Så jag vet inte hur länge hon ska käka dem, mer än att det är tabletter och att dem vägde henne , 800 gram.
Jag fick betala 260 kr för att dem kände på henne. Men inget för röntgen och "blodprov" Nu var det ju egentligen bara en rutin kontroll för hennes ålder. Men det är ju något med hennes andning, hon låter ju som en käriing på 90 år som rökt hela livet =(Men dem påstår att det ska sitta i nosen som en förkylning endast, men jag tror inte det är så =(
Det där låter inte klokt!
Du ska INTE börja kortisonbehandla henne för cancer om du inte vet om hon har det! Dom har tom avrått mig för att börja med kortison trots att Skit har en tumör på bukspottkörteln som helt klart kommer utvecklas til insulinom på honom! Vill inte behandla förrän det verkligen behövs. Tumören har inte växt och han har än så länge ingen insulinom…
Jag är så bestämd att jag ALLTID håller i mina djur själv och jag vet att jag klarar av det utan att bli för blödig. Lär man sig hålla på ett bra sätt och har med godis brukar det mesta gå ganska snabbt faktiskt. Du får öva lite på det så känner sig även djuren lugnare om man kan hålla själv och ingreppet blir lättare. När jag chippade Marcello stod han på bordet. Jag höll run huvudet och bakdelen medan Hanna matade med vitaminpasta. Gjort på ett kick.
Ring och klaga! Säg att du inte är nöjd med det dom gjorde! Att dom ville sätta din iller på behandling utan att ha fått fram ett enda dugg av de prover du ville att dom skulle ta!
Ska du tillbaka eller går till någon annan klinik och behöver ett moraliskt stöd så hör av dig så kan jag försöka möta upp dig, kanske kan lugna matte och illrar en smula och hjälpa till att hålla om det skulle behövas :)
tyvärr har man ju fått lära sig alla "bra knep" pga mycket sjukdom bland sina älsklingar…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fy det är ju hemskt förstår precis att du inte vill ge medicin utan att veta vad problemet är - ur dåligt av dem. Om du har möjlighet åk till Mälardalenssmådjursklinik (Marianne) vi var där igår och hon har koll på vad som är fram och bak på en iller
trevlig och lugn miljö är det också. Sen att påstå att du inte håller dina djur rätt 
Jossan: Det står på receptet: 1/5 tablett dagligen mott misstänkt lymfom/andningsbesvär. Sedan står det under: ges i munnen mot forcerad andning, men det har hon strukit över.
Känner att jag inte kan göra något, själv har jag inte mycket till kunskap om alla sjukdomar och inte heller hur jag ska gå på dem. Om jag ska ta ut receptet eller ge mig om dem säger att hon är frisk. Eller söka upp en ny animal. Tack Jossan, det känns bra om jag skulle åka tillbaka till dem, eftersom dem ända misslyckade och ska fan få göra det bättre!
Nussen: Vi var hos marianne när vi opererade groggie, men det är som sagt nästan 50 mil enkel resa dit för oss. Så det var en tuff resa. Men hon är superduktig. Jag faktiskt så trodde jag att "vem som helst" kunde röntga och ta blodprov.
dessutom när dem höll skrollan för att få ta blodprov och hon började gapa när vi tog i nackskinnet så trog den ena tjejen in den vita plastbiten i munnen på henne från sprutan! 
# 6 aha ja då är det lite långt. Ring och rådfråga Marianne vad hon tycker att ni ska göra.
Stackars lilla tjejen, är dom så rädda för att bli bitna så kanske dom ska byta yrke . Ni som vet är det så stor skillnad på att ta blodprov på en liten hund/katt jämfört med iller?
#8 Min erfarenhet av att ta blodprov på iller är att det kan vara svårt att hitta venen/venerna. Har inte behövt göra det så ofta…..
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Förresten, det slog mig, kan man inte göra det under tassen? Har för mig att när jag har testat för insulinom har det gjorts så.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Ja det var ju just dem som dem inte hittade. Och roslagstull hade ju sagt att om hon var så speedad och gjorde allt för att inte ta blodprov (skrollan) så kunde hon inte vara sjuk hade roslagstull sagt.
Under tassen var hon alldeles röd/rosa, där var det minnsan blod iaf =)
Groggie är cool lugn efter chippet, det ska väl ändå inte verka på en gång som jag förstodd det?
Jag blir så ledsen av att höra hur ni har blivit behandlade!
Jag tycker att du definitivt ska ringa och klaga, eller maila deras chef och ta upp allt du fick erfara hos dem.
Jag förstår att det kan kännas jobbigt och att man inte vill vara till besvär, dessutom när man heller inte riktigt vet vad man ska säga. Men om du orkar, så ring.
Be att få journalen och ta med den till nästa illerkunnig veterinär. Du kan säkert be dom faxa den till Marianne och sen ringa och prata med henne. Då kan nästa veterinär kanske svara lite på dom frågorna du har, varför dom tex har nämnt lymfom.
Jag skulle inte börja behandla om jag inte visste vad målet med behandlingen gick ut på. Jag kan dock tillägga att jag är väldigt nöjd med kortison överlag när det kommer till Insulinom och Lymfom. Jag har sett en stor skillnad på livskvalite. Hämta ut burken, den kostar 56,50kr och det är alltid bra att ha hemma. Tidsnog behövs den användas, så hämta ut den du.
Att hennes andning är dålig är absolut inte bra, och något som borde kollas upp på en gång. Jag vet att 50mil är långt, men det kanske är värt det? Eller ta emot Jossans hjälp? Ibland är det otroligt skönt att ha med sig någon som kan sätta stopp när man blir omkull pratad på det sättet. Man ska som djurägare inte känna sig som en idiot, framför allt när man inte har gjort något fel.
Det är snicksnack att en iller som är speedad hos en veterinär inte kan vara speciellt sjuk. Jag har en del erfarenhet av sjuka illrar och det är så fel det bara kan bli!
Hugo väger runt 800gram när han är som minst och det har aldrig varit problem att röntga hans lungor. När vi misstänkte lunginflammation på honom och även behövde ta blodprover, så gav Marianne honom lite gas och tog blodproverna och röntgade samtidigt. Det handlar bara om vilja och erfarenhet hos veterinärerna.
Jag tycker verkligen synd om er, speciellt när ni är så sårbara och misstänker sjukdom hos Skrollan. Du får försöka att bli arg, istället för ledsen. Berätta för nästa veterinär hur ni har blivit bemötta så kommer dom säkert vara lite extra snälla mot er.
Finns det något jag kan göra för er så säg till!
Kram
Ja, just nu känner man sig så less. Men jag ska nog ta tag i det och kanske som du säger att be dem skicka jouarnalen. Och sedan höra med marianne.
Ja, hon är ju skrovligt i halsen, och jag vet inte mera vi kan göra än att lyssna på lungorna? För hon lyssnade igenom, klämde och kände. Men det var det hon klarade av. Jag kan åka milen upp till linköping igen om jossan vill hjälpa mig även till marianne. Men tycker dem på¨valla borde klara av att lyssna lungor och hjärta med?
Dem påstod att om dem gav henne gas,(som jag frågade om) så bara tittade dem som jag var dum i huvudet och sa att det kunde man inte göra för då fick man inge bra blod!
tack cecila, känns jätte bra. Det ända jag kan be er om är information som jag själv inte har och antecknar minsta lilla ni säger!
Men jag ska såna fall hämta ut burken. Kanske kan ge henne lite då mot andningsproblemen hon har som dem skrev i receptet?
Tack igen! Även jätte tack jossan som kan tänka dig ställa upp om vi nu ska åka dit igen! Kramar
Har du möjlighet att själv stå för bil till Marianne så skulle jag kunna följa med även dit, om det skulle kännas bättre för dig :)
Åker du till linköping till någon veterinär där kan jag möta upp där också. Är arbetslös fram till första feb och har lite inplanerat i januari så det kan vi säkert lösa!
Man lär sig lite för varje gång man åker till veterinären! Det bästa bemötandet har jag faktiskt fått dom gånger jag själv har vetat vad som ska göras, har hållt mina illrar för att ta prover, och kunnat ge min syn på det som sker. Då kör inte veterinärerna över en lika lätt… Tyvärr är det ju sådan erfarenhet man helst vill slippa men eftersom våra illrar så lätt blir sjuka så får man lära sig den hårda vägen..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag säger som Jossan, jag har också fått det bästa bemötandet av veterinärer när jag själv vetat vad jag vill ska göras.
Kommer jag till veterinärkliniker där det inte finns ngn särskild erfarenhet av iller så verkar dom bli lättade när man beskriver hur man oftast gör. Extra glada blir dom när man håller själv ;)
Skrollan, du kan nog inte göra så mkt själv förutom att se till att hon äter, dricker och går på låda som hon ska. Verkar hon rossla? så det låter som att det piper när hon andas?
Det farliga med tex lunginflammationer är att dom kan få ärrvävnad i lungorna som blir bestående, vilket ger andningssvårigheter i olika grader.
Om det visar sig att hon har lunginflammation så ta reda på vilken bakterie det är hon har. Förutom ett blodprov för att leta infektion i kroppen så gör en odling. En röntgen är bra på många sätt, då får man se om det finns diffusa områden i lungorna, och även om hon eventuellt kan ha vätska i dom. Kollade veterinären mjälten?
Det är bra, man ska hjälpas åt :)
Fast vissa veterinärer blir lite förnärmade när man ber dem göra vissa saker eller kolla vissa saker. Det blir inte bättre när man har rätt..
Sara
Tack jossan =)
Jag funderar på att ge valla ett till försök om jossan vill hjälpa mig, om jag nu inte ska ge henne kortison som dem skrev ut pga av lungorna? Annars om jag ska testa bisolvon eftersom hon nyser väldigt mycket, det gör dem båda två. Det kanske är som dem säger att det endast sitter i nosen? Jag ska upp till mina föräldrar i januari i södertälje, så det skulle vara om valla inte klarar det igen att ta henne till marianne i sigtuna såna fall.
Tycker ju att valla eller något närmre ska klara blodprov och röntgen om jag får hjälp av jossan, det finns ju fler här inne som tagit blodprov och röntgat sina illrar fast inte hos marianne.
Vi får försöka få ihop något som passar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har pratat med marianne. Jag velade länge och hade tusen frågor. Hon trodde inte det var allvarligt/brådskande med skrollan. Jag skulle hålla koll på bakbenen, vikten, mat och drickande. För att såna fall ska jag åka upp den 28 januari med lilla tösa. Då ska jag ändå upp till mina föräldrar för syrran fyller år i södertälje.
Och hon lovade att jag inte skulle känna mig dum som väntade så länge, för att så länge jag höll koll på allt annat och kom om det ändrade sig så skulle den 28 passa bra.
Då kommer hon söva skrollan för att ta blod ur bröstkorgen och sedan röntka henne. :)
Men fy vad jag hatar att söva mina små bebisar :'( Lika rädd varenda gång!
# 19 Förstår hur du känner dig, våran älskling Hobbe ska sövas den 4 januari hos Marianne och jag kan inte koppla av alls undra om inte hon kunde ge matte lite gas när hon ändå håller på
jag kommer nog vara mycket mera till besvär än vad Hobbe är 
Det är alltid jobbigt att behöva söva sin älskling och varje gång tänker man- behöver jag verkligen göra det här? Men livet är ju faktiskt fyllt med risker och lite måste man satsa för att vinna!
Lycka till hos Marianne! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skönt Skrollan att ni har har en backup plan :)
Jag kan säga att Skrollan blir inte sövd för blodproverna, hon får lite gas. Det är stor skillnad. Så fort dom tar bort gasmasken så kommer hon att kvickna till inom 10 min vanligtvis. Så du behöver inte oroa dig 
Man kan ge en sövningspruta eller gas. Jag rekommenderar starkt gasen. Sprutan gjorde Bernard dålig i över ett dygn och det var läskigt.
Tack så mycket alla! =)
Ja, det måste vara som när groggie skulle kastreras, fick spruta och efter mink dos. Robinsnel sa att det tog alldeles för lång tid för honom att vakna upp. Satt närmre två timmar hos veterinären. Och sedan var han sig inte lik typ ett dygn efter.
Då uppskattar jag gas. Men ändå orolig över mina bebisar när dem är till åren!
Själva sprutan kan göra dom groogie i flera dygn, så nej tack, aldrig igen!
Jag har mkt erfarenhet av gasen, och den är toppen i jämnförelse!
Det kommer att gå bra :)
Tack cecila, känns mycket bättre! =) Hoppas nu innerligt att hon hittar något på skrollan (och att det inte är allvarligt!) och försäkringen täcker detta!
#25 Försäkringen täcker allt man gör hos en veterinär sålänge man misstänker sjukdom. :)
Puh! Det var skönt att höra. Hoppas då dem hittar något och att det inte är allvarligt! =(
men juste, hur funkar det med groggies tex. Han opererades i juni och det gick på ca 9 500 kr, och betalde typ 2800 kr. Men sedan ska dem täcka upp hans chipp nu som vi satte in.
Kommer jag få tillbaka taket på 10 000 någon gång igen eller hur funkar det?
Jag vet inte när ditt försäkringsår börjar, kontakta agria och hör med dom! Då är det ett visst datum varje år som du får ett nytt tak på 10 000:-.
Jag har aldrig haft problem med Agria och dom har alltid ersatt det jag har velat få ersatt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
jaha, den är något datum alltså. Jag trodde det var när man betalde in dem nya 515 kronorna per år. För det gör jag för groggie i juni och skrollan i juli.
#30 Jo, men då är det ju det datumet som är din början av nya försäkringsåret ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Skrollan, i mitt fall så går min försäkringsperiod
från 2010-09-01 till 2011-09-01.
Det betyder att jag har 10.000kr from 2010-09-01 tills 2011-09-01.
Efter 2011-09-01 har jag nya 10.000kr.
Så är man "Optimal" så tar man illern till veterinär precis innan sin nuvarande försäkringsperiod går ut. Då har man helt plöstligt lite mer pengar eftersom du har 10.000kr innan och får 10.000 nya efter.
Förstår du hur jag menar?
"men juste, hur funkar det med groggies tex. Han opererades i juni och det gick på ca 9 500 kr, och betalde typ 2800 kr. Men sedan ska dem täcka upp hans chipp nu som vi satte in.
Kommer jag få tillbaka taket på 10 000 någon gång igen eller hur funkar det?"
Nu vet jag inte när du har din försäkringsperiod, men såhär mkt pengar bör du ha kvar OM du inte har gått in i en ny försäkringsperiod.
10.000kr från början.
Vid operationen betalar du en självrisk på 700kr och den är inbakad i dom 2800kr som du betalade.
Du säger att du tror att operationen kostade 9500kr.
9500 - 700 = 8800kr . 8800*0,25 = 2200kr
Dom 25% som du betalade är 2200kr + självrisken på 700kr = 2900kr har du betalat, kan det stämma?
Så 9500 kr - 2900 = 6600kr
Då ersatte Agria 6600kr och du borde ha 3400kr att utnyttja.
För att göra av med de sista försäkringpengarna dvs 3400kr så måste vårdbeloppet komma upp i runt 4500kr.
Blev du klokare? 
Nu är jag lite Agria-nörd och måste bara få tillägga lite!
Man betalar oftast ca 1-2 månader innan räkningen förfaller? Då borde det rimligt vara så att det blir i förskott som man betalar?
Är det också så att man har glömt att skicka in kvitton från en tidigare försäkringsperiod och man har gått in i en ny period. Så dras det retroaktivt från tidigare period.
Do i make myself clear?
SEN, om man samlar alla illrar i samma försäkringsperiod så brukar man få lite rabatt! 
Haha ja lite klokare =)
För det stämmer med den summan du räknade ut att jag skulle ha kvar. Men jag visste då inte hur länge jag var tvungen att leva på den summan innan jag fick ytterligare 10 000 igen.
Men då täcker inte agria chippet eftersom den kostade 1400 och inte 4500 kr?
men det är 10 000 nya pengar? Som skrollan som aldrig använt sin försäkring. Hon har ju 10 000 eftersom den aldrig är "rörd" men bara för det får hon väl inte 20 000 nästa period?
Ska leta upp deras papper på en gång
Nu jag med angående 4500 kronorna jag kan komma upp i värsta fall. Vad skönt, då finns det ändå ganska mycket pengar kvar att utnyttja.
2900 kr känns så lite, men han kan ju fortfarande komma upp i 4500 kr som du räknande ut. tack! tycker detta är skit svårt själv :)
#34 Jo, klart det täcker :) Du har rätt till vård som kostar upp till 3400kr av Agria innan nästa period träder in.
Nej, du förlorar dina försäkringspengar vid varje ny period. Därför ska man ta tillvara på dom
.
skrollan avtalsperiod 2010-07-01 till 2011-07-01
groggie avtalsperiod 2010-06-01 till 2011-06-01
skrollan står dessutom att hon har intjänad självriskrabatt på 300 kr
man förlorar dem 2900 som förvandlas till 10 000 nya? 
Puh innan har man bara betalat och sett glad ut och hoppats på att inget ska hända ju
drygt egentligen att man inte tänkte på den där försäkringsperioden innan. Groggie fick alltså 10 000 den första juni, och opererades den 21 juni. Alltså gick mer än halva beloppet på en gång. Synd att man inte tänkte på det och försökte få en tid redan i maj då kanske 
#39 Precis! 
Men nu har du lärt dig något nytt iallafall!
Det var surt för min del när killarna blev sjuka, Theo, Hugo & Baby Dru hade utnyttjat sina 10.000kr bara 3 månader efter den nya försäkringsperioden. Men dom fortsatte ju att bli sjuka och jag fick betala allt efter det ur egen ficka.
Så man ska ha lite koll på sina försäkringar 
Ja fy tusan =( Det är inge kul det där.
Satt och funderade lite. Hur funkar det med illrarnas nos? Nu har jag "bara" två illrar, Skrollans är jätte våt, som typ snorig och groggies är mycket torrare. Hur ska det vara?
Iblande hade det vart bra att ha en tredje iller ;) Kanske ska säga det till gubben min :D
Det kan variera. Ibland är dom varma och torra ibland är dom mer blöta. Det beror väl på aktivitet, värme och förkylning. Jag har märkt att Marcello också är lite rinnig om nosen men jag går ju med en ständig halvförkylning just nu så tror Marcello kan ha dragit på sig den också..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja för det är ju skrollan som jag är orolig över som jag ska ta med till marianne och kolla upp lunger och blod på. Men som sagt, börjar mera och mera så det som att det kanske är en förkylning. och jag hoppas mera på det än en lugninflammation eller något =/
Ja för det är ju skrollan som jag är orolig över som jag ska ta med till marianne och kolla upp lunger och blod på. Men som sagt, börjar mera och mera så det som att det kanske är en förkylning. och jag hoppas mera på det än en lugninflammation eller något =/
Fan att det alltid ska vara problem. Verkar bli svårt att jag kan ta mig till marianne det 28 som bokat. Så Jossan, tror du att du har möjlighet att följa med mig till valla igen om du tror att det kanske går att ta blodprov med din hjälp? :)
#46 Det skulle jag lätt kunna göra men nu börjar jag ju jobba nästa vecka så det kommer inte vara lika lätt för mig att vara tillgänglig så att säga.. Kommer jobba på Kolmården och det ligger ju drygt en timmes resa från linköping :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det fixade sig tillslut :) Vi kommer att kunna åka upp till sigtuna iaf på fredag. Puh! =)
#48 Vilken tur! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
usch jag blir alltid så nervös innan vetreinärbesök =(
# 50 Vi håller tummarna 
Okej, nu är vi äntligen hemma.
Marianne tömde analsäckarna på groggie, fy fan!!! Men förhoppningsvis mår han bättre nu när han ska skita och gör det inte mera på mattes matta!
Skrollan tog dem blodprov på, hennes blodsockarnivå var normal (inga tecken på insulinom) Hon hade dock förämdringar på lungorna som kan vara orskade av lunginflammation, På blodprovet har hon en lätt infektionsbild, vilket stöder teorin om lunginflammation. Hon vågar dock inte utsluta lymfom i brösthålan eller tumörer av andra slag.
Så vi börjar med att behandla mot lunginflammation, antibiotika 14 dagar. Om skrollan då blir helt symptomfri av behandlingen behöver vi inte oroa oss för tumörsjukdomar. Blir hon inte symptomfri ska vi börja behandla henne emd kortison mot lymfom.
Så nu sitter jag och håller alla tummar och tår för min lilla lös. Groggie har ju som sagt redan opererats för binjurarna och förstor mjälte och någon hudcancer. Mina små älskade! 
Men så bra att allt gått bra och att du äntligen fått lite svar på dina frågor!!! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja superskönt! Så nu hoppas vi verklien bara på att det är lunginflammation! Men tycker hon "låter" värre och värre.
Dessutom stressar han upp sig själv hela tiden. Hon tigger i princip hela tiden av sin vakna tid!
Går vi ut i köket så springer hon runt benen, livrädd för att trampa på henne! Står vi vid micron så i princip klättrar hon upp på benen på oss för att hennes godislåda är under micron. det vet hon!
Ger man hennes godis så har hon börjar hugga i fingret samtidigt som hon tar godis för hon har så bråttom.
Vi försöker endast numera ge när dem går på lådan. Men vill ju även göra det ibland vid tex kloklippning och "söta tillfällen"
Kan en iller stressa ihjäl sig? Detta kan inte vara bra för henne! Och det är ju vårat fel som låter dem smaka av små saker så ofta =/
#54 Jag vet att Pegasus hade en sådan period.. Han bara SKULLE ha något hela tiden. Han stal allt han kom över och det var hopplöst att äta vid tvn då han mer eller mindre var i vår mat.. :S
Det som triggade igång beteendet tror jag var att mitt ex gav honom skinka lite då och då och gav det oftare under den perioden. Pegasus lyckades tom häva sig upp på soffbordet från golvet för att komma åt hans skinksmörgås..
Det gav med sig av sig själv faktiskt.
Tror att lättaste sättet att få ett slut på det är att försöka sluta ge godis på en stund..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, ja jag ska försöka. För detta känns som det bara stressar upp henne och det kan inte vara bra för henne. Hon flyger igenom huset och rätt som det är är hon i maten typ.
Men ska försöka lugna ner godis grejen lite.
Hoppas allt gick bra med Skrollan (jag läste inte det sista i tråden så jag har kanske missat att du skrivit det).
Sen vill jag rätta er lite grann. Någon här skrev att gasen man ger för att kunna ta blodprov inte är en sövning. Det stämmer inte, gasen de använder på Roslagstull för att ta blodprov på illrar är precis samma som man ger vid t.ex. kastration.
Det man vill undvika på illrar är Ketaminol som sövning eftersom de vaknar så långsamt, detta är en injektion. Gasen man använder heter Isofluran och är alltså samma oavsett om det är ett "snabbt rus" för blodprovstagning eller en längre sövning.
På illrar är det hyfsat svårt att ta blodprov i benet, de har korta ben, är livliga, kärlen är svåra att se och stasen alldels för stor osv. Då är det mycket enklare och smidigare, även för illern, att söva den lite snabbt och ta blodprovet i halsen.
Det är alla gånger värt att åka en bit med illrar för att få vettig vård.
#8 Ja, det är stor skillnad 
#57 Med rätta "snitsen" så har det alltid gått bra för mig med ett blodprov i benet. Det som varit avgörande för mig är att jag själv håller illern OCH stasar benet med handen, när veterinären stasar brukar illrarna få panik redan där och då blir det svårt att ta ett blodprov :)
Det är stor skillnad på att ge en lätt sövning och att ge spruta för att söva, men båda är förstås en sövningsmetod. Själv föredrar jag att undvika all form av sövning :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#58 Jag känner inte till begreppet "lätt sövning", vad innebär det? Vi brukar sedera eller söva, något annat är jag inte bekant med. Den stora skillnaden mellan injektion och gas är att gasen snabbt ventileras ut och illern vaknar fort. Injektioner ska metaboliseras i kroppen och det tar många timmar. I veterinärlitteratur avråder man oftast från användandet av Ketaminol.
Jag väljer att söva mina illrar på gas när jag ska ta blodprov. Då slipper jag bråka med dem, jag kan göra det ensam och jag vet att jag får tillräckligt mycket blod.
#59 "Lätt sövning" eller en "lätt narkos" är vad man brukar kalla det när inte djuret sjunker in i en så djup sömn utan mer blir dåsig och vaknar fort så fort man tar bort gasen. Det minskar risken för komplikationer när djuret är sövt och påverkar inte kroppen på samma vis då djuret ligger mycket närmre vaket tillstånd än vid sövning med spruta.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag är inte jätte duktig på skillnaden, men det var otorligt skönt att hon vaknade upp på en gång efter blodprovet var klart.
Groggie fick med spruta när han skulle kastreras, och han höll på att inte vakna upp igen.
Så nu är det svårt igen!
Marianne vill att vi ska ta tandsten på Skrollan och groggie till våren/sommaren för att tandstenen börjar bli en lätt inflammtion. Och det kan bli bättre om jag får dem att äta kött (!!!) Men jag får ju inte det! Och jag vågar inte söva med spruta en gång till. Vad ska jag ta mig till ? =(

Varför får du inte ge kött? Jag hade en iller med lunginflamation och där var veterimoxin för svagt och vi fick ge flera doser, så det behöver kanske inte vara lymfom även om det inte försvinner direkt.
Skits tänder har alltid sett hemska ut! Men nu, nästan 5 år gammal, har han börjat äta på torkade kycklinghalsar och vips har all tandsten försvunnit av sig självt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#60 Jaha, du menar sedering alltså 
Men som sagt, gasen är en narkos, alltså en sövning, och precis samma sak man söver djuret på när man ska operera. Enda skillnaden egentligen mellan att söva på gas för blodprovstagning och söva på gas inför en operation är att inför operationen får illern premedicinering i form att smärtstillande.
Skillnaden är den som jag nämnde tidigare, en injektion ska metaboliseras i kroppen och därför vaknar djuret långsamt. Gasen ska "bara" ventileras ut och därför vaknar djuret snabbare. Å andra sidan sederar man hundar med en injektion. Problemet för illrar är preparatet Ketaminol/Ketalar som i kombination med Dexdomitor/Domitor (som ensamt används till enbart sedering) ger ett mycket långsamt uppvaknande. Ketalar+Dexdomitor är dock inte en sedering utan dissociativ anestesi, alltså ett sätt att söva djuret utan att använda gas.
Förlåt sarah, då skrev jag fel. Kött skall dem helst äta för att tandstenen ska försvinna och inte mera ska bli inflamerat. Men jag får dem tyvärr inte att äta mera kött än kycklinghjärtan en gång i veckan =(
Så har jätte svårt hur jag ska göra, eftersom det kan bli värre att dem tappar tänder och får ont säger marianne om jag inte själv kan göra något=/
Kom på en till sak, men det kanske jag ska fråga marianne.
Men sarah, du hade ju haft en iller med lunginflammation.
Nu när skrollan gått på maedicin sedan i lördags, jag tycker hon "rasslar" och låter mera än innan?
Det första jag skulle testat är att köpa torkat kött. Det finns att köpa ganska stora bitar torkad kyckling och samma sak med lever, kycklinghjärta och kycklinghals på välsorterade djuraffärer (tex 4 tassar i inköping vid Ikanohuset). Köp torkat kycklinghjärta och se om dom äter det. När det är torkat lär det ge tänderna lite bättre motion. Äter dom inte direkt så låt dom ändå ha det tillgängligt.
Du kan även prova att doppa dom i något gott om dom inte vill ha.
Sedan kan du börja erbjuda annat som också är bra för tänderna- gärna med ben i så som halsen. Jag har ju som sagt haft en iller som vägrat allt som kräver lite riktigt tuggande men plötsligt är hans tänder helt vita och tandköttet friskt han har börjat tugga :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Åh tack jossan. Jag ska förmodligen upp till linköping på fredag , så då ska jag absolut kolla på 4 tassar! =) Kanske kan testa att doppa i grädde eller vetegrodsolja? =)

tyvärr var det ca 4 år sedan jag hade en iller med lunginflamation så jag komme rinte riktigt ihåg hur det var, men vi fick byta medicin till ngt som jag inte kommer ihåg… två sorter som blandades
Okej, synd. Men jag ringde marianne idag för att höra, så hoppas hon ringer upp imorgon.

Nu kommer jag ihåg… flagyl och ngt som hette cov cos cros ngt sånt, vit flytande medicin som blandades med flagylen, de hatar flagyl, men jag såg förbättringar direkt.
vetrimoxin 20 mg/g 15 g pasta står det ¨på den jag ger =/

jag gissade det, det var det som var för svagt för Bubs :(

kanske ska höra lite med ceciliaochllucifer oxå… hennes killar har ju haft problem med luftrören och lunginflamationer om jag inte har helt fel
Okej, pratade med marianne idag. Och jag kom inte på då vad du skrev att du hade gett, så skulle återkomma nästa vecka. För hon ville ge denna kur ca 10 dagar innan vi gjorde någon ändring. Däremot så tyckte hon jag skulle ge skrollan 0,5 - 1 ml bisolvon 2-3 gånger om dagen.
Någon som har cecilias hotmail eller något? Vet att hon skickade mig ett pm om att hon sällan är inna
Hej Skrollan!
Vad för medicin man får är helt beroende på vilka bakterier det rör sig om. Vetrimoxin är en antibiotika som har ett brett spektrum dvs tar många olika bakterier. Därför är det en vanlig medicin som skrivs ut till illrar för olika orsaker, och den brukar vara väldigt bra!
Det finns ingen medicin som är "mindre bra" eller för "svag" utan det handlar om att hitta den antibiotikan som tar just den bakterien man vill bli av med. Ibland räcker inte bredspektrum antibiotikan utan man behöver något som angriper en ovanlig bakterie, då ger man en annan medicin istället.
Vid olika tillfällen har jag sett olika tillfrisknanden. Bernard äter antibiotika just nu och jag tyckte att han blev pigg väldigt fort, för att sedan avstanna och jag tyckte att han nästan blev sämre, men två dagar senare så blev han piggare igen. Nu blir han bara bättre och bättre.
Har hon ärrvävnad på lungorna, vilket vi får hoppas så tar det längre tid för henne att återhämta sig. Bisolovon är super!
När du ger medicinen så ge det inte direkt ifrån sprutan!
Du får gärna ringa!
Kram
Tack snälla cecilia för pratstunden! Kram
Det var så lite så! Håller tummarna för att lilla tjejen piggnar på sig