Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 886 ggr
Robinsnel
0

Milton

Jag och Robin tycker att vi gjort jätte framsteg med Milton. Han har bara bitit mig en gång och Robin en halv ungefär. Så inatt så hade vi efterfest, och jag stängde in Milton och de andra illrarna i datorrummet och sa till våra gäster att vi hade en bitigt iller hemma och att det var absolut förbjudet att klappa honom.

Men iallafall så var den här kille sugen på att köpa en iller så han fick hälsa på de andra snälla illrarna, medans Milton var instängd. Men på nåt sätt så hör jag ett rop på hjälp och ser att Milton hänger i killens arm och biter för kung och fosterland. Hans käkar är låsta och även fast vi tog tag i nackskinn och jag stack in mina fingrar i hans mun så jag kunde försöka få upp han käkar så fortsatte han sitta kvar och i luften få ett nytt tag och bara hugga, hugga, hugga. Blodet sprutade och Milton var helt röd i ansiktet av blod, men till slut fick vi bort honom.

Fort med handen till köket och spolade med kallt vatten, då svimma kille av.Det är så många bithål i handen så det går inte ens att räkna. Och jag som aldrig varit med om nån som svimma, tog vatten och badda hans ansikte, tillslut vakna han till iaf. Handen hade svullnat upp vid betten till en storlek av en citron så vi ringde 112, och de bad oss åka till akuten direkt. Som tur är bort vi 200 m därifrån så vi kunde gå dit bort med den stackars killen. De tvätta hans sår och så fick han pencillin utskrivet. Och säger " Jagdet där är riktigt elaka djur", kanske inte helt sant…

Kan inte beskriva känslan av total maktlöshet, utan förmåga att göra någonting. Milton är så rädd för händer att inget kan jämnföras med nåt. Nu är det ungefär 3 timmar sen och jag skakar fortfarande. Och som tur var var jag den som var nykter av oss så jag kunde hålla koll på situationen.

Med blodet kvar på golvet och en helt otrolig känsla av skuld sitter jag här. Även om jag gjort allt för att hålla våra gäster borta från Milton. Jag älskar verkligen Milton och kommer göra allt i min makt för att få honom snäll, och om så bara med oss. Han har ett egenvärde som en underbar iller, så vi kommer aldrig komma på tanken att göra annat än kämpa vidare. 

Å de roliga i alla tråkigheter är att killen inte tvivlar på Att skaffa iller efter det här. Även fast han fått smaka på det riktigt sura äpplet.

Det har hänt alldeles för mycket det här veckan, och det här blev bara för mkt. Jag tog mitt ansvar och gjorde allting rätt och ändå blev det så fel. Och självklart får det mig att tvivla att jag verkligen är rätt person för att ha illrar…

En skakande Elin i Katrineholm hoppas att efter 26 timmar vakenhet få lite sömn, men det tvivlar jag på. Jag är fortfarande i chock.

Esko
0

Oj då, det är jag Elin som skrivit inlägget. Såg inte att jag var inloggad som Robin..bara så ni vet.

KerstinL
0

Då förstår jag att du inte sovit…. Förstår precis hur du känner, det har hänt här oxå.. dock utan akutbesök till läkaren, men med bithål och blodig fot!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Sara
0

Ojoj.. Men kan ändå inte tycka att killen får skylla sig själv en aning. Han hade ju blivit varnad.

Sara

JossanH
0

fy vad hemskt! förstår om du är chockad alltså!

Tycker synd om er killen och minst Milton.. Han har ju iaf tydliga problem på ett eller annat vis.. kraken.. Skönt att det gått så bra med er två iaf!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

Usch…tycker så synd om er alla! De n här veckan har verkligen varit för mycket för er! Men det var inte ditt fel. Ni gjorde de rätta sakerna…och att det sen blev som det blev kan ingen rå för. kram på er!

Faxlin
0

Stackare. Jag förstår att det här måste kännas som om det är ditt eget fel. Men det är det inte. Det är otroligt tragiskt att det hände, men inte erat fel. Du hade varnat, du hade stängt undan. Och blod ser ofa så mycket mer ut än vad det är när det hamnar på väggar och golv.
Men jag förstår att chocken känns hård. Men nu har du hittat en riktigt härdad blivande illerägare :-)

Nej, men skämt oc sido. Du ska inte tveka på att du är rätt att ha iller, det är klart du är.

Kramar i massor sänder jag er. Ni har helt klart haft en helvetesvecka bakom er.

Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Falo]
0

Vad tråkigt, låter som en helt annan iller en den jag träffade förra helgen. Kan inte förstå vad som triggade honom till detta, om det nu är rädsla som ni tror så kan jag bara undra varför? Har han tillrättavisats opassande någonstans? Var det ett tecken på osäkerhet hos killen som fick honom att hugga?

Faxlin
0

Om Milton är osäker är det väl inte så konstigt egentligen. Han har haft några olika hem nu och det gör honom säkert inte säkrare i sättet.

Audiatur et altera pars

Tina-A
0

Nu har jag inte träffat Milton på ganska länge, men angående Falos #7. Min erfarenhet var att Milton alltid bet när man stoppade fram handen i början när jag hade honom, och det var nog ofta för att jag tvekade (för jag visste att jag skulle bli biten). Senare när jag ändrade inställning och slutade tveka så "slutade" också Milton att bitas - i alla fall i händerna. Det gjorde han aldrig om man inte tvekade (iaf inte mig). Vet inte riktigt hur han är nu med jag tror verkligen att det var osäkerhet som kan ha triggat honom

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Falo]
0

#9: Skönt att höra att det började så hos dig också. Då handlar det kanske om ren osäkerhet med obekanta människor.

Det är bra att det finns rum som går att stänga in honom i då ni har gäster som inte är illervana tills ni får ordning på honom. Han kanske inte blir helt bitfri men så länge han inte biter er så är det ju faktiskt inga stora problem.

Tesan
0

Inte roligt-hoppas att ni alla mår bättre nu

UlrikaD
0

Vilken skräckupplevelse!! Både för er, killen och Milton! Tycker det är skönt att höra att ni fortsätter kämpa på iallafall. Om Milton ska känna sig trygg så behöver han känna sig hemma. Och det gör han nog så småningom hos er tror jag.

Angående killen som fortfarande vill skaffa iller har jag bara en sak att säga; Är han singel!!! Jag tror jag är kär.Räcka ut tungan

AlbaStiffler
0

Oj vilken otrevlig upplevelse… Stackars killen.

En liten undring, nån skrev ovan att "ni hade ju varnat". Visst, ni hade varnat, men om Milton hade varit en hund som bitit och vägrat släppa,hade ni haft samma toleranta syn då? Eller hade ni avlivat hunden?

Manhar ibland lite för tolerant syn på en illers beteende mot vad en hund skulle tillåtas göra, tycker ni inte?

Nu säger jag inte att ni ska avliva honom, men kanske bör man inte låta han komma iväg med vad som helst… När bör man dra gränsen?

kitty
0

Milton bodde ju hos mej tidigare och jag kunde då komma fram till att Milton är fantastiskt bra på att läsa av människor. Om man e på glatt humör blir han glad osv.

Tror att Milton, rpecis som barn, är skeptisk mot berusade människor och skulle kunna tänka mej att detta är anledningen till hans utfall..

tror jag i alal fall

Sara
0

# 13 Njae.. En hund kan orsaka mkt mer skada än en iller kan. Därför anser jag att man inte kan vara lika tolerant med en hund som med en iller.

Men hade jag stängt in en hund i ett rum och sagt åt folk att inte öppna pga hunden är bitsk och någon ändå hade öppnat och gått fram till hunden, då hade jag ansett att personen fick skylla sig själv.

Dessutom anser jag att en hund som endast hugger i självförsvar är accetabel.

Sara

evisaur
0

Hur hårt kan en iller egentligen bita?
Är det ungefär som en katt eller?

AlbaStiffler
0

#15> Jo, du kanske tycker att personen får skylla sig själv, det tycker nog faktiskt jag med. men faktum är att du som djurägare har ansvaret för djuret (hunden/illern) och om den skadar någon så är DU ersättningsskyldig.

Samma sak gäller om en inbrottstjuv bryter sig in hos dig och din hund biter honom, då får du betala… Nu kanske inte killen i fråga kommer stämma Milton, men rent tekniskt är det ju ett lite känsligt fall, eller hur?

sarae
0

#16 det beror faktikst på. Många illrar nafsar bara löst, medans andra kan låsa käkarna och bita i tex fingret så att benen knakar. Allt beror på vad det är för iller, vad den har för föräldrar, bakgrund och uppfostran. En väl uppfostrad, trygg iller som inte känner sig hotad  ska inte bita alls. utom möjligen vid lek

AlbaStiffler
0

#16> Illrar är ju rovdjur och ska kunna bita tillräckligt hårt för att döda ett litet djur. Samt att de ju ska kunna tugga i sig det, så alltså kan de bita rätt hårt.

Att de däremot biter så hårt hör nog till extrema ovanligheter. köttsår hos en uppfostrad iller är mycket ovanligt. Själv har jag bara blivit hårt biten 2-3 ggr så att det har punkterats och nån enstaka droppe blod kommit fram.  och då har det varit något gott inblandat som illern velat haft eller i slagsmål mellan andra illrar.

Men som sagt, ibland händer väl lite värre bett, och speciellt när käkarna låser sig och illern vägrar släppa, då akn det nog bli rätt blodigt. men det är ju inte som en hund eller ett kattbett riktigt… De känns nästan värre…

Sara
0

# 17 Jo, jag vet att det är mitt ansvar ändå och jag önskar ingen att bli biten av varesig hund eller iller.

Jag tycker personligen att den lag (eller vad det är) som säger att man är skadeståndsskyldig om någon bryter sig in i ens hus/lägenhet och blir biten är käpprätt åt helvete.

Hur fungerar det om man har en varningsskylt på dörren? Ex: Varning, här vaktar jag! eller Ingång sker på egen risk!

Sara

smurfb
0

Jag trodde de där var nån slags modern myt…

Faxlin
0

#20: Då kan man klara sig lite bättre. Man kan då göra en motanmälan om intrång. Och klarar sig bättre i ett rättsfall.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#13 tycker alla djur är värda en ärlig chans. Det samma gäller tex kamphundar som farit illa. de kan kanske aldrig bo i en vanlig familj, men med rätt ägare, som vet vad den tar hand om och som kanske bor ute på landet kan kanske ge en sådan hund ett fantastiskt liv, ska den då inte få chansen till det?

Samma sak gällande iller. Vi vet att Milton inte är som andra illrar och att han har något som stör honom psykiskt, men har han ändå inte chans till ett bra liv när detta erbjuds? jo, jag tycker det. Det är väl helt enkelt så att så länge han mår bra och trivs med sina illerkompisar och fungerar väl i den familj han bor hos så är det inga problem.. han får väl stängas in varje gång någon hälsar på då… som sagt, visst kan en iller bitas ruskigt hårt men det är ju inte så att de typ sliter av en hand eller hugger mot strupen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

#23 vi är visst på samma våglängd gällande detta..

Milton har ett egenvärde, han behöver inte finnas till för någon annans skull än sin egen. Vi är glada så länge han mår bra med oss och fungerar i familjen. Det gör han, bara det att han kan få för sig att bitas ibland..

Han kan kela o sova i famnen, han tar godis fint när det bjuds. Han går gärna och duktigt i sele. Han busar gärna med en, även fast jag bara busar med en kudde eller filt eller vad som finns…

Såhär var woodo de första två-tre åren. Han kunde inte för nåt i världen lära sig kontrollera sina bett. Men vi har ändå kunnat leva ett bra liv tillsammans. Nu på senare åren har han dessutom blivit mysig, en liten pensionärsbonus han kanske unnar sig..

Jag tror milton kommer bli en kanoniller. Nu ska de få bli av med skabben så ska jag prova tops med citron och offra lite av min hud och mitt kött i fostringssyfte, se om det är möjligt med lite disciplin. Hittils har det mest blivit kontraproduktivt, han har bara hetsat upp sig ännu mer när han gjort fel och jag fräst åt honom. Han reagerar, men går knappt att hålla annat än i nacken (vilket jag helst undviker) när han bitit, han försöker bara komma åt att bita igen. Vi får se hur det går, hur som helst är avlivning inte ett alternativ.

Esko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag vaknat till och vart på jobbet och hunnit lugna ner mig lite.

Som sagt hade jag varnat om Milton, men tycker ändå att det är mitt fel allt det här. Jag tycker synd om killen och Milton, men hade Milton varit en hund hade han antagligen blivit avlivad för ett bra tag sen. Och angående frågan hur många chanser ska han ha, så ska jag göra allt som går för att det inte ska hända igen,bla skaffa en nyckel så vid besök så kan vi låsa in honom, för största säkerhet och att vi inte riskerar någons händer. Det handlar mer om hur många chanser vi har…Vi kan avgöra när det gått för långt och därför ligger ansvaret hos oss.

Tina, du har helt rätt att Milton måste hanteras med största lugn och säkerhet. Han känner direkt av om man är nervös, rädd eller osäker, därav att han blir så när nån är osäker runt honom.

Falo, mkt hos honom är osäkerhet, samtidigt den gången jag blev biten, var jag kolugn och höll inte ens i honom när han "attackera" min hand. Kändes som om det var handen han var ute efter. Eftersom han inte på den tiden hos oss visat någon önsakn att bita nån annanstans.

Till er alla om anmälan o så. Jag betalade självklart sjukhusbesöket utan diskussion och kommer även att betala den medicin som blev utskriven om han vill det. Och vi har även pratat lite med honom så här efteråt och allt verkar lugnt.

Smeagol
0

En sak som jag kom och tänka på när jag läste detta inlägg var att du elin skrev att du var den enda som var nykter. Jag kan ju ha fel men det kan ju vara det som Milton reagerade på att killen var onykter. Vet många djur som blir osäkra och reagrear agressivt när det kommer fulle människor. Min hund jag hade blev helt livrädd när det var en full kille som skulle klappa henne. Hon skakad eoch morrade. Och när en kille skulle klappa smeagol som var full hög smeagol direkt. Tror knappt han nosade på handen innan han högg. Och jag tror att det var för att den personen var full och alldeles för framfusig och klumpig!! Men de är ju bara en teori som jag har.

Esko
0

Det kan mycket väl stämma, men jag vet inte hur full han var eftersom detta var ca 5 timmar efter att han druckit sista klunken. Men visst kan det vara så att han inte tycker om alkohol, kan isåfall relatera då jag inte heller älskar onyktra männikskor. Vem gör det egentligen. Ska fråga milton sen om vad han tycker.

smurfb
0

Jobbigt för personen som blev huggen. Men jag tycker att det är en viss charm över lite bitska illrar. Iaf de som gör det me lite finess, och även visar mamma och pappa kärlek. Våran bilbo hugger gärna nykomlingar, ibland till benet i handen. Men vi tycker om honom ändå och när han biter oss blir det oftast bara litet markeringsbett.

Robinsnel
0

Repsej  är nu medlem o går i valpfunderingar tror jag minsann ;)

Han har visst blivit illerbiten..

Tina-A
0

När Milton bodde här så bet han inte min pojkvän när han var full. Milton bet alltid min pojkvän och det var också en stor del till varför jag "gick med" på (motvilligt) när min mamma mer eller mindre tvingade ut honom ur huset, Milton hatade min pojkvän och min kille var livrädd.

I alla fall. När min pojkvän var full en dag så klappade han Milton som om det var den mest naturliga saken i världen och då reagerade inte Milton över huvud taget. Men det kan ju vara olika från fall till fall. Milton slutade i alla fall helt att bita i händer efter bara en månad så jag vet inte varför han verkar så rädd för händer nu..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AlbaStiffler
0

#20> Du är fortfarande skadeståndsskyldig även om du har varningsskylt på dörren. När jag skaffar hund ska jag sätta upp en skylt vi sett som säger något liknande:

"Kommer du oanmäld betalar vi gärna dina kostnader för eventuella skador vår hund åsamkar"

Den här va rätt kul åxå:

http://www.bamsesbollar.se/webshop/visabild.asp?sida=hundskylt2.jpg&sida1=574&sida2=http://www.bamsesbollar.se&sida3=8559

Nu har jag typ en skylt som säger "Area patrolled by attack ferrets Alba and Stiffler" som sitter på dörren. hehehe

[Falo]
0

Kan på tal om alkohol berätta om en hund som några bekanta tog som omplacering som tidigare bott i ett alkolisthem, även om det nu inte har med det här fallet att göra. Hunden blev iaf agressiv varje gång den kännde lukten av alkohol, det räckte med att någon öppnade en flaska vin för att hunden skulle ändra beteende totalt. Hade de middagsgäster hemma och det serverades alkohol.

Sara
0

# 29 Han har visst blivit illerbiten… *Fniss*

Modig kille som fortfarande är illerintresserad. Sånna tycker vi om! Kyss

Sara

Smeagol
0

Men jag tror inte att det gäller alla fulla männikskor sedan kan de bero på hur full man är men även hur man beter sig när man är full. Finns ju många människor som blir knäppa när de är fulla. Medans andra bara blir lite skojigare.. haa. De flesta brukar ju inte vara rädd för smeagol längre när de blir full och då brukar de faktiskt gå bra. Alltså han biter inte dem då!!

Sarah
0

Vad skönt att det togs på så bra sätt… Alltid knepigt hur sånt löser sig. Jag var ute med Tjejen på landet en gång och en av våra gäster fick för sig att hon skulle klappa. Innan jag visste ordet av (hade sagt nej om hon frågat) hade hon vält över Tjejen på rygg och rufsade om hennes mage. Behöver jag säga att även hon såg ut om en nåldyna efteråt? Mycket svårt med ansvar där. Vet hur det är med hund, men exempelvis med häst är det tvärtom. En häst kan hoppa på folk eller bilar och det är alltid bilägarens fel. Eller personens. Hästar räknas som vilt.

AlbaStiffler
0

Hmmm, är inte säker på det där om hästar… finns en intressant tråd om det där på hundar.ifokus… *drar dig och söker*

AlbaStiffler
0

http://hundar.ifokus.se/?ThreadId=30752ae6-6533-4168-90b3-3e46dff427a8

Här är den tråden om ansvar (vem är skyldig) vad gäller trafikskador. Var rätt intressant. Nån stans i mitten står det om hästar och kor. Vet inte vad de enades om egentlgien. Någon hävdade att kor ochhästar ska hållas inhägnade och har de smitit och därmed blivit påkörda så är det ägarens fel. men en annan hästägare hävdade att det var bilistens fel… hmmm…

Sarah
0

Men jag är helt säker. Det är aldrig hästägarens fel. Hästar räknas som vilt och kan därmed aldrig ha någon skuld. Jag har själv suttit och slagit i lagboken efter en olycka. Till skillnad från hund, där det i princip alltid är ägarens fel.

Sarah
0

Men jag är helt säker. Det är aldrig hästägarens fel. Hästar räknas som vilt och kan därmed aldrig ha någon skuld. Jag har själv suttit och slagit i lagboken efter en olycka. Till skillnad från hund, där det i princip alltid är ägarens fel.

AlbaStiffler
0

Men hur kan en häst räknas som vilt? Det är ju obegripligt… Men men, om du säger det så så är det säkert rätt. Räknas en ko åxå som vilt? Tycker en häst och en ko borde vara jämställda i detta hänseende. Eller?

Sarah
0

Ingen aning om hur det är med kor… eller iller tyvärr. Lagen är gammal, typ från 1700 talet och inte ändrad efter det. Illrar kanske inte hölls i Sverige då Fundersam

AlbaStiffler
0

hehe… vem vet…