import-sällskapiller?
hej! jag funderar på att importera en iller från eu land. hur gör man? är det nån skillnad om man tar iller för avel eller bara till sällskap? jag vet att iller måste vara mer än 3 månader , ha pass , chip och alla vaccin innan den kan åka iväg - är det nåt mer man ska tänka på?
Välkommen till ferretplanet.se :)

rabies. ;) kolla på jordbruksverkets hemsida om vad som gäller vid införsel =)

Ofta är det lite dyrare att ta en iller för avel, sedan får du kolla vem som får avelsrättigheterna till illern i fråga.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Sen blir det naturligvis dyrare med att få hem illern. ska du åka bil eller flyga? om du ska flyga så måste du kolla upp vilka regler som gäller och vara helt 100 på att företaget går med på att flyga illrar.
Vissa flygbolag har fått snurren och tror att Illrar är gnagare och dom flyger inte med en gnagare ombord 
jag tänkte åka båt :) måste man då köpa nån extra biljet för iller? jag vet att det finns hytt för hundar och då betalar man extra - är det likadant med en iller?

jupp hund och katt = iller =P max 4st får du ha om du åker med stena line iaf.

En del uppfödare utomlands chippar och vaccinerar inte sina illrar från start. Så då får man ta vad illern kostar kanske 4000kr om den ska till sällskap, 5000 om den ska till avel.
Plussa på chip, vaccin, rabies och pass. Sen måste uppfödaren vara villig att hålla illern den extra tiden innan illern får åka till Sverige. Det brukar de vilja ha extra pengar för för det är ju mycket lättare att sälja den inom landet mycket tidigare.
Och sen kostar själva resan då.
I dagsläget beroende på vilket land så skulle jag förhöra mig väldigt noga om magsjukan om man har andra illrar hemma.
Håller med Ulrika! Tänk efter innan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
hej! läste på jordbruksverket att om man vill komma med en djur under 3 månader gammal så måste man ta djuret från rabies fri land (t.ex tyskland) och fråga först de på jordbruksverket om man ens får komma men djuret innan man åker och hämtar den - gäller det för iller också? hur gör ni som importerar era illrar -åker ni och hämtar de själva eller har ni t.ex någon som typ iaf är på väg och hämtar djuret åt er?

#9 det enklaste är om du ringer till jordbruksverket. då får du reda på vilka regler som gäller vilka djur och det är den infon som gäller =)
#9 man kan söka om dispens att få ta in icke rabisevaccinerade djur hos SJV, problemet är att man måste betala en avgift (tidigare har den legat på 700 kr) som inte återbetalas om du får avslag. Dessutom har de aldrig hittills beviljat (eller ens tagit emot) förfrågan om dispens på iller. Så sannolikheten enligt SJV att lyckas få dispens är inte så stor. Och i mitt tycke ganska så onödigt… att rabiesvaccinera och vänta tills 15 veckors ålder är inte så jobbigt… 5 veckor längre väntan än om man köper i sverige eller norge bara ;)
När jag har hämtat hem djur så har jag antingen själv flugit, eller anlitat fraktbolag (som skickar med flyg) alternativet fått någon att själv flyga hit med illern. Är det långa resor det gäller är flyg det enda alternativet för mig sett ur djurvälfärdssynpunkt - hellre en kort resa med flyg än en lång resa, under varma sommarmånader i tex bil eller tåg.

SVJ förklarade för mig att en iller behöver endast de årliga vaccinationerna, pass och intyg att de endast fått rabiesvaccinationen alltså man behöver inget blodprov osv för att kolla alla titer värden osv som man måste med katter och hundar.
Är detta sant? 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#12 ja, det stämmer. inget blodprov behövs (tror det var 2004 el 2005 den regeln togs bort). Bara rabies vaccin, vid tidgast 12 veckors ålder, sedan vänta 3 veckor innan man kan föra in dem.
Däremot kommer ju antagligen sveriges dispans inom EU att få ha krav om rabiesvaccinering antagligen att försvinna under 2011, så som det ser ut nu kommer inte en rabies spruta behövas för vare sig katt eller hund, och antagligen inte heller iller inom kort. Vilket jag tycker är dumt.

Det lät ju jätte dumt! Hoppas att de inte inför det.
Men då förstod jag rätt och nästa gång jag och sambon hälsar på hans släkt tar vi med oss illerkillen i så fall mycket lättare så slipper vi hitta illervakt. 
Förlåt fel av mig… det är först 2012 som reglerna gällande rabiesvaccin ändras, och det är bara antikroppstestet som slopas, inte själva vaccineringen, och då på katt och hund :D My bad!

Vilken tur! Jag trodde att de skulle ta bort hela rabies proceduren!