Tjuvnyp
Hej, vår tjej får för sig att ge oss tjuvnyp, oftast när hon närmar sig våra ansikten men ibland även på händerna, varför gör hon det ? Hur får vi henne avstå från att göra så ?
# 0 Gissningsvis vill hon leka när vi hade två valpar här hemma så lekte dom så med varandra alltså springer fram och biter den andra och springer sedan där i från. Höj rösten och säg nej (eller vad ni brukar säga), fräs åt henne eller säg nej/fy och gå där i från då lär hon sig förhoppningsvis att biter man matte och husse så vill dom inte leka och går där i från. Om våran tjej börjar busa alldeles för hårt stänger vi dörren till vardagsrummet och öppnar sedan efter några minuter när hon lugnat ner sig. Om hon är i famnen och biter i ansiktet skulle jag hålla i henne tills hon slappnar av och sedan sätta ner henne på golvet, viktigt är att inte sätta ner henne på en gång hon biter för då kan hon börja bitas bara för att hon vill ner.
Hoppas det löser sig snart :)
Nussen,
Då ska vi tillrättavisa henne i fortsättningen, även om hon är trött kan hon göra så, känns inte som hon är pigg för lek just då men ändå vill hon markera lite nätt som vi kallar tjuvnyp. Kan det oxå vara hennes sätt att berätta för oss att hon vill vara ifred ?
Tipset i de 3 sista meningarna var till nytta, tyvärr släppte vi nere henne med detsamma, fel av oss men nu törs vi inte riktigt ha henne för nära ansiktet. Har ni förslag på hur vi ska få förtroendet igen där ?
Alla illrar är inte ansiktssäkra. Dvs är helt säkra från att bita i ansiktet.
Det är väldigt spännande att tjyvnypas i näsan, hakan, ögon brynet, örat osv. Och ibland handlar det om otrygghet, bus eller allmänt full i fan.
Jag har 5st illerkillar och 4st av dom är helt ansiktssäkra. Men en kille som är ansiktssäker vill jag ändå inte ha i ansiktet eftersom jag märker att han själv är obekväm med det, så jag utstätter inte honom för det.
Min 5:e busiller är lite svårare för mig att börja ha i ansiktet. Han är döv så jag kör teckenspråk med honom. Det är svårt för mig att teckna så att han ser när han är i mitt ansikte, och han är typiskt valpbus-åh-en-näsa-haka-nafs-vad-roligt".
Så jag kör på att mysa och gosa med mitt ansikte på honom när han sover, är nyvaken eller väldigt väldigt trött. Men jag förväntar mig att naffset försvinner när mognaden kommer :)
Ceciliaolucifer,
Ett tips vi ska tänka på, att gosa med våra aniskten när hon sover, vår tjej är inte vuxen heller så förhoppningsvis blir det bättre efter hand hon blir äldre.
På vilket sätt märker ni att er ena kille är obekväm om han är säker att ha nära ansiktet ?
#4 Han vänder bort ansiktet hela tiden och visar tydligt att han inte vill. Han stelnar till.
Förstår att ni inte vill utsätta honom för det när han känner så.
#5 Jag har också en illerkille som beter sig precis så.. skulle kunna vara en bror till din känns det som ;)
Han har dock stunder då han pussas men förr hände det aldrig. Jag pussar på honom men nos mot näsa är ingenting han föredrar- men han har ALDRIG bitit eller nafsat någon i ansiktet. Inte en enda gång trots att han gärna smakar på en del personer..
Totalt ansiktsäker men trivs inte med att vara där när han inte vill.
AlltIEtt: Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver betyda lek när hon ger er små nyp. Många illrar kör "slick-slick-biiit" när dom får tillträde till en god hudbit ;)
Illrar kommunicerar väldigt mycket med munnen och dom har väldigt tjock hud själva så ibland kan det ta tid att förstå exakt vad som gör ont på oss som inte skulle ha gjort ont på en annan iller.. Nu fattar jag det som att hon inte bits speciellt hårt, hon bara "markerar" lite med tänderna?
Det kan ju vara små bett för att det är mysigt, ett sätt att säga låt mig vara eller så bir hon bara överraskad och därför utdelar ett litet nyp i ren reflex.
Sen så är det ju det här med att många illrar har extremt svårt för att låta bli speciella kroppsdelar. Dom blir lite för exalterade och bara måste smaka liiite. Sådanna kroppsdelar kan vara fötter, armveck, knogar, handleder, hakor, läppar, öron eller näsa.. Och om sidfläsket sticker ut under tröjan ;)
Jag vet inte varför det är just dessa kroppsdelar men jag hade en ursnäll iller som bara bet folk i öronen. Tror han bet 5-6 olika personer i just öronen :P
Fortsätt tragla med henne och säg ifrån när hon gör så. För att träna i ansiktet kan ni använda er av lite vetegroddsolja duttat på det ställe hon har svårt att låta bli. Så länge hon bara slickar så beröm en massa! Men även där kan det vara riskabelt beroende på hur hon reagerar på godis. Om hon har ett starkt HA-begär eller inte.
Sajtvärd på Iller.ifokus
JossanH,
Vi tror att det är en markering av något slag men vi vet inte om det är lek eller om det är något annat hon vill säga, inget slickande alls, hon markerar eller nyper till direkt.
Det verkar inte vara speciella områden hon siktar in sig på, men det kan mycket väl vara mys från hennes sida ?
Det händer ofta när man ta upp henne eller bara klappar, gosar eller vid lek, hur ska man förstå vad hon vill säga vid olika tillfälle ? Det är sällan hon blir överraskad, vi låter henne komma till oss när hon vill, det har hänt att vi gått fram och pratat lite med henne när hon sover, är det fel metod ?
Det känns som att all naken hud är frestande och hon kan göra det på kinden, hakan och överallt men vi ska fortsätta säga ifrån.
Vi uppskattar samtliga svar och tips vi får.
#8 Ibland är det svårt att förstå exakt vad vi vill få fram både för illrarna att förstå vad vad vill av dom och för oss att förstå vad illrarna vill med oss.
Ibland får man helt enkelt inga svar men kanske kommer ni komma undefund med vad det är hon vill eller så vill hon inget speciellt.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har två illerkillar, en på 3,5 år (sällskapsiller från början) och den andra på 2,5 år (buriller från början), och jag kommer ihåg att båda tyckte om att nafsa till i ansiktet när de var mindre. Jag visade att jag inte tyckte om det och med att de blev äldre så har de slutat med detta. Jag tror att det är, som ni sa, för att de vill leka när de är små. Det försvinner förhoppningsvis när de blir äldre, om man bara ser till att visa att man inte tycker om det ;)
Däremot kan den äldsta av dem ibland, när han är relativt nyvaken och pussar matte i ansiktet, bita till. Men detta verkar vara för att han tycker att matte smakar så gott, och eftersom han är trött inte riktigt vet ifall det är mat eller inte ;)
JossanH,
Ibland önskar man att dom kunde prata.
#11 Eller hur, men ibland är jag glad att de inte kan prata.. Tror att det hade varit en himla massa tjat här hemma då ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
JossanH,
Sant, men tror du inte det hade övervägt ?
Hon har blivit mycket bätre med sitt nypande mot mig men min karl kör fortfarande med tyghandskar och så fort han tar av dom blir han väldigt osäker och då biter hon, hur ska man få honom bli mer säker och våga mer ? Eller kommer det av sig själv efter hand ?
Någon med fler tips ?
Vitaminpasta :D
Låt din karl ta upp henne, utan handskar, samtidigt som han mutar henne med vitaminpasta (eller något annat i liknande konsistens som är lätt att ge), medans hon äter kan han gå runt och bära på henne. När han känner sig lite trygg med det, kan han ta bort tuben/flaskan i några sekunder, för at sedan ge henne igen… och successivt öka tiden hon sitter i famnen utan att få en muta. Är mutan tillräckligt god, kommer hon att vara helt fokuserad på den och inte ha en tanke på att bitas. Man kan även variera den positiva förstärkningen genom att istället för godis låta henne sniffa på nya saker hon inte får i vanliga fall när han har henne uppe - te.x nosa på diskbänken, en blomkruka, en hylla… vad som helst. Det viktiga är att hon lär sig associera att bli upplyft utav honom med något positivt. Och hålle rman henne sysselsatt med godis eller spännande saker så kommer hon strax att glömma bort det där med att bitas.
Börjar hon däremot naffsa efter homm eller sprattla för att hon inte vill mer, markera med te.x AH-AH, vänta tills hon lugnat ner sig, beröm med godis och släpp ner.
Korta pass är vad som gäller… i början kanske bara någon minut i taget, och successivt ökar man tiden han håller i henne.
Här använde jag mig utav den principen, fast med klickerträning med individer som inte är helt trygga med att bli upplyftna te.x Jag håller illern i ena handen, sedan har jag en klicker + vitaminpasta i den andra. I början förstärker jag med ett klick och sedan pasta med väldigt korta intervaller, så länge de sitter still, men successivt ökar jag tiden de sitter stilla utan att få godis gemom att "dra ut på klicket". Funkar hur bra som helst, och de lär sig snabbt associera klicket med något positivt vilket innebär att man kan använda det i alla situationer. Te.x om man vill lära dem att acceptera att man tittar på deras tänder, klipper klor, kollar öron etc utan att behöva hålla fast dem och" tvinga" dem till det, är klicker perfekt!
Sarae inlägg 16,
Grejen är att när han ger henne någon muta, gurka, en bit foder, så vill hon genast ner annars spottar hon bara ut det. Vitaminpasta har vi fortfarande inte köpt, kan man ge henne det varje dag ? Det blir ju väldigt ofta i alla fall, vet du något annat gott hon kan få så länge som är "slickbart" och som går att ge ofta ? Vi testade med laktsofri grädde men vi kan omöjligt ge det så, vill helst bara ge henne det när det är kloklippning.
vad är en klicker och var köper man det ?
Vi har testat nu i 3.5 månad men har han inget som lockar så biter hon gärna honom. Han förstår inte vad han gör fel och mot mig är hon snäll men jag tror att hon känner av hans osäkerhet.
#17 just därför godisdet bör vara av samma konsistens som tex vitaminpasta.. eller någon olja. De allra flesta illrar vägrar att äta godis i bitar när man håller i dem… instinkten säger åt dem att gömma det ;) Nej,.. vitaminpasta bör man inte överdosera.. men ja, oftast behöver de inte få så mycket heller, att bara slicka på tuben, där det är lite kladdigt räcke rofta för att hålla uppe intresset. Annars kan man ge ägggula i doseringsspruta, lite fisk/laxolja, eller vad man nu vill. Man kan även bland avitaminpasta eller tex vetegrodds olja med lite vatten för att dryga ut det.
En klicker är väl mest känt från hundvärlden.. en liten plastfjunk som man kan trycka på och så ger det ett ljud ifrån sig. Vad det egentligen är är ett redskap som används när man tränar me dpositiv förstärkning. Egentligen kan man likagärna använda rösten och säga "bra!" när de gör rätt och sedna ger godis.. nackdelen är att man inte träffar in exakt rätt beteend elika bra, eftersom det tar ett tag att säga själva ordet. Med en klicker timar du in på sekunden det beteendet du vill förstärka, och lär djuren att klick = bra = belöning. Det är helt enkelt ett verktyg som förenklar kommunikationen mellan människa och djur. Möjligheterna när man klickertränar är oändliga! Metoden används på de flesta djurparker, försöksdjursanlägningar, bland sällskapsdjur… you name it. Djuren älskar det, eftersom de känner att de har "kontroll" över situationen, och många gånger tror de själva att de tränar sin tränare till att klicka och ge godis ;) Grundprincipen är att djuret erbjude rolika beteenden för att "förtjäna ett klick", tränare väljer vilket beteende man vill förstärka, och på så vis tränar man gemensamt fram det, utan bråk, osämja, dominans…. bara positiv förstärkning… vilket förutom att ha en oerhörd positv inverkan på själva djuret, även stärker relationen mellan ägare/tränare och djuret.
Här är Karen Pryors (en av världens många "clicker -gurus" hemsidor.. där det står lite intressant info. Sedan finns det en uppsjö av böcker inom ämnet, kan varmt rekommendera hennes "don't shoot the dog" samt "Reaching the animal mind" .. fantastiska böcker.. som även är lättlästa och lärorika vad gäller både djur och människors beteenden och hur man kan arbeta med dem!
http://www.clickertraining.com/what_is_clicker_training
[
sarae inlägg 18,
Då ska vi köpa en klicker.
Det vi är rädda för är just att överdosera men räcker det gott och väl att slicka på tuben så är det ju toppen. Ska bara finna något lämpligt tills vi beställt från hungryferrets.
Hon gillar inte äggula alls, har provat massor av gånger, olja gillar hon inte, hon är väldigt kräsen och därför är det svårt att finna något som passar, hon älskar dom här "cat-stick" men vi gillar inte att ge henne det och speciellt inte som mutor då det sker ofta.
# 19 Har du prövat att ge äggula i doseringsspruta som sarae skrev? Det är många illrar som kan äta vad som helst bara det är i spruta då kan din sambo gå runt med illern i famnen och sprutan som en liten nappflaska
Det jag tror att jag skulle göra här hemma är att gå in och förstärka det din sambo säger tex illern biter honom han säger nej då kommer du också in och förstärker hans nej alltså ni båda säger i från när illern biter din sambo. Om ni båda säger i från samtidigt och konsekvent så kanske det kan funka 
Nussen "20.
Nej det har vi inte provat men ska göra det, ska även förstärka det han säger så kanske hon förstår bättre, Tack.
# 21 Så lite så hoppas det funkar
det är inte roligt att bli biten. Just nu biter våran lilla tjej min sambo mera fast samtidigt älskar hon att leka med honom, det duger tydligen inte matte till just nu 
Nussen "22,
Nej det är inte det och han är så sur på sig själv för att han blir så osäker oxå.
Tråkigt för dig att du inte riktigt duger nu men varför har hon börjat bita mera ? Sambon brukar oxå inbjuda till lek men när hon ska bita hela tiden är det inte så roligt längre och ignorerar han henne då så väser hon 

# 23 Våran lilla tjej är könsmogen så hon testar oss igen för andra gången 
Nussen "24,
Då förstår man ju varför, kommer nog bli snäll igen efter hon kastrerats.
Vår tjej har ännu ej börjat men hon har blivit väldigt tuff så vi antar att hon är i trotsåldern nu, man kan undra om dom har något emot våra sambos 
Tipset vi fick lönade sig, han satte henne på axeln och gick ut på balkongen och hon satt där lugnt och stilla och tittade ut, småpratade med henne och klappade henne försiktigt på ryggen, i hela 7 minuter sen tröttnade hon men det var så mysigt att se att hon faktiskt kunde vara lugn och stilla även med honom, vi blev så glada 
# 25 Jag tror helt enkelt att du och jag inte smakar lika bra som våra sambos
En liten rolig teori som jag fick höra är annars (nu vet jag inte om det stämmer på er) att Lillstrumpa ser min sambo som hennes olydiga valp som går till jobbet och rymmer ifrån henne varje dag (jag är hemma) och då måste han ju läxas upp när han kommer hem 
# 26 Vad roligt 
Nussen "27,
Ha ha, jo så kan det ju vara, jag jobbar mycket mindre nu än tidigare och han är borta längre så det ligger nog något i det du säger.
Tack,