:(:(:( maxen
idag funderade jag på varför maxen inte kom ur hängmattan när jag gick upp..
så jag kollade läget.. Upptäckte då att han låg lite konstigt, utsträckt som han inte brukar.. Sen hade han nått konstigt gnejs i ett öra..
och just vid snoppen så var det som en "bulle" sen har han gjort lite pipiga åmiga ljud när sträcker på sig.. Sitter och väntar på att åka till veterinären nu och gråter för fulla muggar..
Helt förstörd.. Vet inte vad jag ska ta mig till! han äter och dricker, bajsar och kissar, spyr inte.. Allt var ju bra när vi var där sist..
Varför varför ska det hända mig och min bästa vän.. Jag fixar inte det här.. Jag bryter ihop.. Mår kasst innan.. Max är mitt ALLT.. Jag älskar han lika mycket som jag älskar min mamma..
en halvtimme kvar tills vi ska åka.. men man ska väl inte måla fan på väggen..

förstår inte… bulle vid snoppen? stånd? örat? vad är det som gör att du vill åka in om han äter dricker och inte spyr? är han hängig eller bara trött?

nej inte stånd.. ser mera ut som en rund bulle hela packet.. han är ju kastrerad.. han är hängig.. och det rinner ur hans öra något mörkt.. han beter sig konstigt är hängig .. :(

även kastrerade illrar får stånd och om det är en rund bulle vid öppningen på ca 1-2 cm är det kanske stånd, men örat låter konstigt.

jag tycker buken hela buken känns hårdare än vanligt.. Bäst att kolla upp i tid.. Om det skulle vara något.. Känns inte okey.. Han är inte som vanligt. Och han är 5,5 år.. Jag vill inte mista han.. Han är mitt allt..
Men nått är det.. Nått med örat iaf..
Hmm det där med örat är ju inte så bra. En iller kan ju få öroninflamation.
Xander fick det i höstas, han kunde inte gå rakt. Han drogs åt vänster i en cirkel.
Xander fick vätskas upp och jag fick köpa A/D mat så att jag kunde få i honom mat. Då han knappt kunde ta sig till matskålen och äta själv pga att huvude var snett och han vinglade.
Men som sagt de behöver ju inte vara så för din iller.
Hoppas allt löser sig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Hoppas det inte är någon större fara med honom, bra att du åker in, uppdatera gärna hur det har gått.

ok. håller tummar att det går bra!
Åh, snälla nån…..så tråkigt att läsa. Jag hoppas det gick bra för er och att Maxen fick följa med hem igen. Jättebra att du åkte in så snabbt med honom. Håller tummen att jag imorgon får läsa att Maxen mår bra. Skickar styrketankar till er.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Max har gått med öronskabb.. Tydligen så hade sala smådjurspraktiks illerkunniga gubbes dunderkur x2 som han gav Max inte hjälpt, för ca 10 månader sedan..
Jag litar inte på dom.. Han kan inte ens hålla i Max.. Frågar om han kan bitas.. Hur hårt dom bits.. Nu har Max fått lida.. För hans "det är 1000% säkert att det försvinner, du ska inte komma på återbesök"
Alla gånger jag vart där och kollat att allt vart bra.. Och han har kollat.. Jag har påpekat att Max kliar sig under hela tiden.. Men han sääger att det vert normalt..Max har inte ens träffat nån annan iller sen han kom till oss för ett år sedan, så det är samma skabb som sitter i, det är jag säker på..
Buken var det inge fel på alls.. Han sa att Max hade en tom kissblåsa, det fösta han gjorde när han kom hem var att kissa, han hann inte ens på lådan för han var så kissnödig?
Vi är iaf hemma nu.. Och Nu fick Max en behandling som var droppar i öronen, istället för i nacken? Någon som vet?

Jag har anvant orondropparna, och de funkar val… Maste vara noga med att tvatta och byta alla tyger osv som han sover i dock! De satter sig i dem och smittar sen tillbaka till honom om de inte ar ordentligt tvattade.
// Amanda
Jag skulle dock propsat på stronghold i nacken. Det tar man en gång sedan ska det vara lugnt.
Hoppas dock örondropparna hjälper men ibland måste man ta till stronghold också om det inte tar som planerat.
Skönt att det "bara" var skabb iaf!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi hade försökt få ut stornghold istället för dom där örondropparna ni fick, var bara noga med att tvätta och städa grundligt under behandlingen.

#11 tar stronghold i nacken dö på öron skabben?
#13, ja, stronghold ges i nacken och tar död på skabb.

#14 jag har alltid fått höra att detta inte hjälper och man skall sprut behandla med mera på iller. har man då illrar som är ute mycket kan man ju bara regelbundet behandla med detta för att motverka eftersom stronghol är ju receptfritt på apoteket eller minns jag fel då?
Stronghold är receptbelagt.

Det finns två varianter av stronghold. En för fästingar, loppor och utvärtes parasiter som inte är receptbelagd och en för invärtesparasiter dit öronskabb räknas, den är receptbelagd.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
#15 Jag har nog inte hört talats om en enda iller som blivit behandlad med stronghold, i nacken, och inte blivit av med sin skabb…
Man ska absolut inte aplicera stronghold någon annan stans än i nacken. Det tar död på mask och parasiter i kroppen så nog fungerar det alltid.
Du kanske tänker på frontline? Det är inte receptbelagt och det hjälper inte mot skabb om du tar det i illerns nacke. Förr var det många som använde frontline i öronen på illern för att döda skabb (har själv fått tipset att använda det inför en utställning för att vara på säkra sidan…) men det är inget att rekomendera då frontline- för det första inte är framställt för att ha i öronen och för det andra innehåller det alkohol som kan skada ytterörat.
Även om man har illrar som är ute mycket så ser jag ingen anledning att behandla utan att illern har skabb- har alltid haft mina illrar ute massor men aldrig haft skabb på dom vad jag vet. Har hänt att jag använt frontline för att inte få fästingar på dom (när vi bodde vid Omberg där det finns mycket "farliga" fästingar), men har aldrig haft ett stort problem med fästingar heller- med eller utan behandling..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här hemma tycker jag illrarna fått öronskabb efter varenda illerträff vi har varit på.
Varje gång har vi behandlat med Stronghold på recept från veterinären. Droppat i nacken och skabben försvinner.
Vet folk som provat Frontline till förbannelse, gång efter gång men ändå är skabben kvar. Det är bl.a efter sådana behandlingar andra får skabb. För att folk tror att deras illrar inte har det längre.
Och att droppa stronghold i öronen är ju helt galet.
Finns ju injektioner också, Ivomec men det har vi aldrig behövt använda iallafall.
#18: Då måste jag nog tyvärr göra dig besviken på den fronten.
Sist mina illrar hade skabb så behandlade jag dem med Stronghold, sen självklart tror man ju att dem ska vara kvitt det eftersom jag kollade i microskåp och inte hittade några. När man har gjort allt och det ändå är kvar.
Men sist nu när jag var hos veterinären så tro på fan så hade dem skabb igen, då har dem inte träffat andra illrar sen jag gjorde behandlingen. Jag var ändå hos veterinären i slutet av november.
Så nu krävde jag att få behandla dem 2 gånger så att jag blir kvitt det hela. Är ju inte kul att illrarna behöver dras med det.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#20 Men om du kollade i microskåp så borde ju allt varit borta om du inget såg och att dom fått det återigen…? Eller kanske någon iller som hade kvar om du inte kollade allas öron??
Om någon hade kvar så är du den första jag hör om som får behandla om :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#21 Samma har hänt här nyss ^^
Hittade skabb på en av dem men alla uppvisade symptom. Behandlade med stronghold, tyckte mig se en symptomförbättring. De började efter ett tag att klia sig massor igen så jag kollade alla öron och fann skabbodjur så nu är de nybehandlade - igen. Under tiden mellan behandlingarna har de inte satt sin tass utomhus och de har inte heller träffat någon iller sedan flera månader.
Paulina

Det var ivomec jag tänkte på som andra behandling men kom ej på namnet. tack ulrika =)

Om man har fått skabb på sina djur så ska man veta att skabbdjur kan överleva i gynnsamma förhållanden även utanför världdjuret. Ex vis så kan ägg klara sig i dammpartiklar och levande skabbdjur i sovfiltar/påsar, mjukisdjur mmmm
Bäst är att tvätta allt i 60 grader alternativt lägga allt i frysen i ca ett dygn. Städa noga och dammtorka överallt, speciellt där djuren är. Samtidigt behandlar man djuren.
Medarbetare på sajten irishcob
Jag kan tipsa ts att åka till Morgongåva veterinär nästa gång ifall hon ska besöka veterinären för dom är Bäst!!
Hon som är veterinär har själv haft illrar och jag har vart hos dom 2gånger nu i månaden och fått den bästa hjälpen :)
( Sorry för felstavning men har inte sovit på 2dagar..)
men stronghold ger vi, och jag fick höra att ge det en gång och ytterliggare en gång 2-3 veckor senare för säkerheten?
ja, endel kör på dubbla doser. Vanligtvis ska det inte behövas.
Sajtvärd på Iller.ifokus