förkyld???
Hej. Jag hoppas att ni som läser detta kan komma med några tips…
Det gäller min illerhane Jimmy på 7 månader.Han är min första iller så därför blir jag orolig för minsta lilla sak.
För 2 dagar sen blev jag förkyld..(inte influensa dock.. eftersom jag har inte haft feber) men ont i halsen o allmänt trött o hängig…Nu vet jag inte om människor kan smitta djur eller inte men jag har försökt att inte mysa med Jimmy så mycket under dessa dager o låtit honom vara ifred.
Nu har jag märkt idag att han har sovit hela dagen…från 12-13 fram tills nu nyligen…han har vaknat korta stunder under dessa timmar men han har inte varit busig/lekt osv. Och nu han vaknade- med han ligger bara ner i sin puff och jag hör att han andas lite annorlunda(och med halv öppen mun). Som om att han e snuvig eller täppt i näsan..
Tror ni att jag kan ha smittat honom? och vad gör jag i så fall?
Hoppas det är inget jättefarligt.
Kan tillägga att han har ätit bra vid kl 13 och har druckit vatten som han brukar.
bifogar en bild på min sötnos:)
snälla, kan ni skriva om ni har varit med om att n iller kan blir förkyld…jag vt int vad jag ska göra…ska jag ta honom till vet.???? jag märkt att han andas svårt.
'hoppas på svar!!
Illrar kan inte få vår förkylning då den är artspecifik, däremot kan d efå vissa influensa sorter. Påvisar en iller symptom på att allt inte står rätt till, åk till veterinär! Hellre en gång för mycket än en gång för lite skulle jag vilja påstå. Visst, vi härinne kan nog komma med mängder av tips och råd, men utan att själva se och bedömma illern ökar risken att vi ger dig felaktiga råd som kan leda till att saker går väldigt snett. Även om veterinärer sällan har bra koll på iller, har de åtminstonne möjlighet att klämma, känna och undersöka illern samt försöka ställa en diagnos. Vilket i ett sådant här fall inte är enkelt via ett forum. Möjligheten finns att allt din iller har är lite päls i halsen men det kan också vara något helt annat som behöver åtgärdas hos veterinär.
En iller som har andningsvårigheter är inte speciellt bra… även om orsaken skulle vara så enkel som damm i nosen… så bör man kolla upp det för att vara helt säker.
Tack för svaret Sarae!
Jag tänkte också åka in till veterinären men jag har hört att vissa veterinärer knappt vet hur en iller funkar tänkte jag kolla om någon har varit med om detta innan. Men jag håller med dig om att det är bättre att vara på det säkra sidan och undersöka vad som är fel på honom.
Men om inte människor kan smitta djur som du skrev, då kanske e det nåt farligare.(Hoppas inte) har bara märkt att han har hållit sig undan mer och sovit mer. dessutom andas han genom munnen,inte genom näsan.
Jag bor i Malmö. Vet inte säkert om det finns någon på forumet som är från Malmö…men vet någon om det finns nån bra läkare som kan illrar bra som man kan fråga efter?
#3 det finns ju cecilia trädgård på fågelkliniken som är duktig på iller.. visserligen inte i malmö men ja… ganska nära… (många åker ju te.x örebro sthmlm för att komma till en bra vet.) http://www.fagelkliniken.se/
tack.ska kolla upp det
dem har stängt under helgen…öppnar igen på måndag,,,,
vet inte vad jag ska göra…om jag ska vänta tills måndag eller åka in till djursjukhusen i Malmö..?
Hur mår han idag?
Ibland har dom även dagar då dom är lite slöare och sover mer. Nyser han mycket? Snorar han från nosen? Hur är andningen idag?
Om han andas med öppen mun är det ju helt klart något som är väldigt jobbigt i nosen.. Gör han fortfarande det?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Han är liite bättre.Han har ätit mycket och jag sett att han dricker också.(bajsar o kissar gör han som vanligt)
Jag har lagt en extra skål med vatten intill där han sover så han kan dricka när han vill.Hans andning är bättre.om han sover på ryggen andas han bra då hörs det ingenting ovanligt.men när han ligger på sidan eller som en korv så låter det som om han andasgenom näsan.han sett lite blött näsa(snor kanske) en gång men annars är näsan ok. igår nyste han ganska ofta skulle jag säga om man jämför med tidigare. men idag har jag inte hört honom nysa så ofta.
Men han har sovit igår o idag mesta tiden.han har varit vaken korta stunder också men inte lika lekfull som vanligt tyckte jag….dock inatt så vaknade jag helt blött för han spillde en glas vatten från min nattbord rakt på min säng…så lite bus hann han med:)
jag funderar ändå åka in till vet. imorgon o kolla läget för säkerhets skull. Hoppas det är inget allvarligt.
Undrar om illrar kan blir förkylda?? för jag tyckte att han hade såna symptom men jag är ingen expert..Jimmy är min första iller så jag lär mig fortfarande…har någon annan upplevt samma symptom på sin iller?
Jag har ju haft en förkyld iller som var som vanligt i allt utom hans nysattacker som var dom värsta jag har varit med om. Tro mig- blir det så märker man att något är fel. Han slutade nästan bara nysa om man tog upp honom och "avbröt" genom att lugna honom.
Det tog några dagar så blev han bättre.
Din iller verkar ju lite hängig så det skadar nog inte att ta honom till veterinären. Då kan dom lyssna på hjärtat, andningen och även ta tempen på honom.
Hoppas han blir bättre snart!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 tack för svaret. det lugnade mig lite.
Han verkar bättre så jag hoppas det värsta är över…men jag ska hålla kolla på honom iaf.
jag ville bara uppdaterna och säga att Jimmy mår bättre. Vi var hos veterinären i måndags och dem sa att han ska vila och att det va ingenting farligt. lite förkylning.han blev nog smittat samtidigt med mig.Det räckte att jag stötte på en kompis i stan- som va förkyld- vi pratade i knappt 5 min och sen på kvällen va både jag, min man och illern förkylda….så snabbt det går att få det o insjukna….men sen… att bli frisk…det är en annan historia…
Jag är bara glad att han är sig själv igen:)Och hans andning är tillbaka till det vanliga nästan.
jag har en fråga nu:
Nu ska han kastreras snart….tänkte sätta in en chip. Men jag är inte säker om att han har kommit i brunst. han är 7 mån. hans kullor har trillat ner och är stora som jordnötter. men hans lukt är samma. jag tänker vänta med chipet då. Är det farligt att vänta med att sätta chippet? hur vet man hundra procent att han är i brunst…och om man inte alls kastrerar eller sätter in chip, är det farligt för honom?
Ska du chippa så kan du göra det nu utan problem eller så väntar du tills han börjar visar mer brunstbeteende. Saken är att hinner han gå in i brunst så kan det ta ett lite längre tag tills man märker att chippet börjar verka. Ibland kan ta det ta över en månad och är han inte i full brunst finns också möjligheten att han först går i in i högbrunst för att sedan gå ur igen.
En okastrerad hane behöver du inte oroa dig över. Står du själv ut att ha honom okastrerad kan du ha det… Och du märker när han kommer in i brunst ;P
Ofta blir kulorna stora som valnötter och dom börjar revirmarkera och lukta väldigt, väldigt starkt. En del hanar blir dock väldigt stressade och kan därför vara lite väl "på" och "vaktiga" med sin människa.
Chippet kan du sätta in när som under hans liv så vill du vänta och se om du klarar av honom okastrerad och att han inte verkar allt för stressad så gör det- men kom ihåg att det då brukar ta betydligt längre tid för chippet att börja verka!
Sajtvärd på Iller.ifokus