Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2225 ggr
tortoise
2011-01-11 02:09
0

Behöver tips!

Jag och Pälsangels ska vara med i ett Live i sommar. Men vi behöver göra tidstypiska selar och en bur som är rymmningssäkra..Buren ska vara en som de kan vara i när de är med mig på live-området. När jag är Off-live (paus i rollspelet) kommer de vara i sin valphage och sin midwestbur.

Buren  och selarna jag vill få lite tips om ska vara i medeltidsstil. Någon som har lite förslag?? Pälsangels ska spela jaktillrar!Skrattande och jag ska vara medlem av kråkfolket..Glad

JossanH
2011-01-11 02:27
0

Låter som att du har lite pyssel framför dig :)
Varför inte göra en sele i läder och kanske fläta in lite fjädrar i den eller i kopplet?
Det räcker ju egentligen att selarna passar för illrarna just då så då kan du ju bara fläta vanliga band och sätta en knapp där det passar.

Buren låter väl ändå som att man skulle kunna använda en sådan rottingvariant som finns att köpa till katter och kanske piffa till den också med lite läder och fjädrar?

Sajtvärd på Iller.ifokus

terkina
2011-01-11 03:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi körde med en gammal picknick-korg när vi var på medeltidsveckan i somras. Det var skönt att ha något att stoppa ner dem i när det blev för mkt folk som skulle pilla på dom på marknaden.. Tungan ute
Vi fuskade lite med en gammal botten av en trådback från ikea som lock, men det borde ju inte vara så svårt att fixa en variant av ihopknytna grenar istället kanske?

Selar borde, som Jossan skriver, inte vara så svårt att fixa med ett läderband. Kanske en 8-sele? En sån borde man ju kunna "knyta på plats" direkt på illern.

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Mindanao
2011-01-11 09:38
0

vad skoj det låter :)när det gäller sele har jag beställt en H-sele av en som arbetar mycket med läder och över ryggen på den så kommer det vara ett större läderstycke (en sköld) där mitt sköldmärke kommer vara tryckt på, fick insperation till den selen från en hemsida som jag inte hittar just nu. men ska kika lite till så kanske jag hittar denTungan ute så förhoppningsvis så är gurkan här hemma tillräckligt sel-van och trygg med mig i sommar så han kan följa med på massa tornerspelSkrattande

Hayley
2011-01-11 11:51
0

hehe ylva, om du åker till skomakaren på tullen kan han säkerligen göra en billig sele i läder åt dig. absolut inget i stil med sarae´s bilder dock, men helt funktionerande. han gjorde selarna till våra första illrar 90-talet =)

Mindanao
2011-01-11 13:32
0

#4 tack sara :) det var ju den länken jag menade :D

tortoise
2011-01-11 22:23
0

Tack för alla bra tips! Att ha en korg eller en rottingresebur hade jag inte ens tänkt på..det är en jättebra idè! Det ska jag kolla!

#5 kommer du ihåg vad skomakaren heter? har ju åtminstone två små damer som jag inte litar på för fem öre i hemmagjorda läderselar..Oskyldig

Vet ni var man kan köpa mycket långa läderband? (till Love och Theo) funderar på om man kan fläta en sele och köpa någon slags knapp med låsningsfunktion på (typ hänglås, haha!)

#4,7 superfina selar! Vill ha alla! Fast pälsangels vill helst ha den där med ett brustet hjärta och vingar på..får se när det slinker ner fyra sådana i mattes ekonomi…

#3 vad kul det låter! Håller du på mycket med tornerspel?

Mindanao
2011-01-11 22:46
0

#8 mycket, jo det kan man väl säga…just nu är det låg säsong :) så nu är det bara träning, sy ny kläder och planering som gäller :D
annars så är det fullt upp mellan mitten på maj till mitten på september ca, vissa år har man ridit/väpnat varje helg så då är det ganska mycket :) men blir nog lite lugnare i år :D
är med i tornerspelsföreningen Infensus :)

Hayley
2011-01-11 23:36
0

#8 hahahaha detä r ett under att jag ens vet vad jag själv heter! men jag har vägbeskrivningar ;) dom är dina för en liten summa av en stunds sällskap och 3 koppar expresso ;)

HannaM
2011-01-12 10:39
0

Prata med LinaN härinne, vet att hon hade med sig töserna på någon vikingagrej och gjorde något. Hon kanske har kvar selarna eller bra ideer? Hon har ju inga illrar längre så hon har nog ingen användning för dom.

tortoise
2011-01-23 21:31
0

#10 de vägbeskrivningarna köper jag gärna!!! När ska vi fika? =)

#11 Tack! det ska jag göra! Då kanske jag kan låna hennes selar=)

Om jag inte får tag på några..kan jag få fjäska med dig då? du gör ju så fina! =)