Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 2238 ggr
Weraz
2011-01-16 23:14
0

Lukten

Jag vet att det går mycket snack om illers stank men jag har inte fått något riktigt svar på hur mycket illern luktar? Står man ut? :)

Nussen
2011-01-16 23:40
0

# 0  En iller luktar normalt gott, en svag doft av honung tycker jag Glad. Vid brunst och när illern skunkar kan det lukta mer eller mindre illa men det är bara tillfälligt. Sen så tyckter jag att valpar luktar lite starkare än vuxna illrar men dom luktar inte illa så visst står man ut. Glad

AmeliaH
2011-01-17 01:51
0

Jag håller med Nussen. Dessutom reagerar vissa människor starkare än andra (har en mamma som tycker att illrar luktar förfärligt, medan resten av familjen knappt märker av det).

Alla djur har ju dessutom sin egna speciella lukt. Katter, eller iaf deras toalåda, tycker jag kan lukta mer än en iller, när illern inte är i brunst dvs då kan de lukta en hel del.

Står man ut? Självklart! Förutom om någon släpper en riktigt hemsk skunk då kan det bli lite jobbigt. Tungan ute Men som med allt och alla man älskar så spelar det ingen roll hur äckligt det luktar, de är bäst i vilket fall som helst.

Vosjes
2011-01-17 10:29
0

Sedan luktar ju illrar olika starkt från iller till iller.
Jag själv reagerar mer på när katterna vart på toan än illern och illern själv efter hans kastrering luktar det bara när han sover annars är det väl lika stark lukt som hos en hund eller katt - alltså den finns men man märker den inte speciellt.

Man vänjer sig också så du själv blir nog inte drabbad av lukten, däremot kan kompisar eller andra besökare reagera på lukten och ev kommer kompisar m.m inte komma på besök lika ofta då de inte gillar din iller eller doften men tillbaka till tråden, man står ut.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

JossanH
2011-01-17 11:23
0

Det viktigaste för att det inte ska lukta djur är att hålla rent bland deras sovsaker! Tvätta ofta och använd en del sköljmedel så kommer illern i första hand lukta nytvättat tyg ;)
Det precis som att ha en hund. En del hundar luktar väldigt mycket hund medan andra knappt luktar något. Med illrar tror jag att det i första hand handlar om hur duktig man är på att hålla rent.
En illers toalett luktar sällan speciellt mycket (oftast inget alls enligt mig) mer än när illrarna är okastrerade då det luktar lite mer.
Och jag tycker också att valpar luktar ganska mycket mer än vuxna illrar.. Men dom luktar gott om du frågar mig :P

Kastrerar man illern (antingen kirurgiskt eller sätter in ett chipp) så kommer dom lukta väldigt lite.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MartinaHn
2011-01-21 01:17
0

Så länge dom inte skunkar så luktar dom gott. :)