"Konstant" kliande
Hej allesammans!
Det är så att min iller håller på att klia sig till och från, han använder både bakbenen och munnen till att klia sidan av ryggen samt början av bakbenen..
Han brukar även skaka till ibland och efter en stund så fortsätter han klia.. Det är liksom inget kliande som är vid vissa tillfällen utan han kan springa runt lite, klia, sova, klia osv.
Har rengjort öronen samt tvättat av honom med ljummet vatten men det verkade inte hjälpa. (han kliar inte öronen!)
Skulle behöva veta om det finns fler illrar som håller på såhär eller om det är något man bör kolla upp hos veterinären när vi kastrerar honom om 2 veckor..?
Tack på förhand!
Skriv gärna om ni inte förstått så ska jag försöka förklara bättre :P
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Illrar är ju kliande djur, men överdrivet kliande kan ju tyda på att något är knasigt. Vanligast är ju öronskabb vilket kan göra att de kliar sig lite överallt faktiskt, men vanligaste området är ju hals/nacke/öron..
Det är sällan som en tvätt skulle hjälpa kliandet, torr hud kan klia och tvättar torkar ut dem mer. Loppor är väl ett annat alternativ. Ser ni något i pälsen/på huden om det är ett ganska specifikt ställe han kliar på? Tänker om han har ex. eksem, sår eller någon annan hudförändring?
Paulina
1#
Öronskabb tror jag vi kan utesluta då jag inte märkt något konstigt när jag rengjorde öronen och han knappt rört hals/nacke/öron..
Vi tvättade mest av honom för att se om de var något från hans nya hem som orsakade det, det var tips från uppfödaren (då han är en iller som sällan badat).
Har kollat igenom de ställen han kliar sig på och inte märkt om det är rött, torrt osv.
Kan det vara att han håller på att tappa vinterpälsen?
Han var ju van att bo i ett lite kallare hus och bor nu i en ganska varm lägenhet.
#0 Mr.frost kliar sig väldigt mycket nu för tiden men mest för han håller på och byter päls till sommar för att det är så varmt i lägenhetn våran vi ca 25grader inne ..Eftersom ni bor i ett varmare hus så kan det vara därför
Öronskabb måste inte alltid synas för blotta ögat. När jag hittade skabb sist så fann jag det även i örat på en av illrarna som inte alls var påverkad vad jag kunde se. Nu inte sagt att det är öronskabb, mer bara ett konstaterande :) Själva skabbdjuren syns ju inte om man inte råkar ha ett mikroskop hemma.
Pälsfällning kan ju klia en del faktiskt så om han håller på att tappa så kan det vara det som gör det hela.
Paulina
3 & 4#
Hans päls tycks ha förändrats lite så jag får väll hålla mer koll helt enkelt om det är pälsbyte ^^ kan ju kanske kolla hos veterinären om 2 veckor om dom märker något om skabb också.. Bara utifall att :)
Ibland kan dom ju även vara lite känsliga mot tvättmedlet eller sköljmedlet som man tvättar illerfiltarna i…
Men det kan också vara så att han bara är en väldigt kliig iller :)
Min första iller var lite väl extrem på det där. När han låg och sov flög han upp oftare än någon annan iller för att klia sig och klia sig och kliiiiiiiiia sig!
Han höll på så sommar som vinter.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Okej :) får se hur han fortsätter bete sig XD

Min Myran kliade sig enormt mycket förut. Jag tog henne till veterinären som tog tester, men som inte visade något. En kort tid därpå slutade hon att klia sig. kanske hon bara var torr eller något, jag vet inte, men hon slutade iaf! :)