Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2988 ggr
ElinaPersson
0

Tips på rå föda

Hey alla! :)

Har fått hem min första iller för cirka 1 vecka sedan och jag behöver lite tips på vad jag kan ge honom i rå föda samt vart man kan köpa detta till ett bra pris.

Vilka mängder kan man ge honom detta och hur ofta? har inte tänkt BARF'a honom utan mest ge som tillägg till fodret.

Han är snart 8 månader och väger 2 kilo :P

Bifogar bild på han (Shaco) samt min kille Glad

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Ceciltini
0

Jag fick hem min första iller några månader sen så ja kanske inte kan ge några expert råd direkt men tänkte ändå berätta vad jag ger honom :)

Han brukar få kyckling lever, hjärta o hals o han älskar alltihop ^^ Jag brukar ge det några gånger i veckan o då ger jag ett hjärta, en lever eller en hals åt gången. Det brukar slinka ner ganska fort :)

JossanH
0

Ska man inte helbarfa utan bara ge som lite extra tillskott då och då är inte mängden lika viktig som för någon som helsbarfar.

Det allra bästa att ge är förstås kött med ben som är lätta att tugga. Kycklingskrov eller kycklingvingar har tunnare ben som gör att illern får använda sina tänder ordentligt och hela möss eller dagsgamla kycklingar är bra exempel. En hel mus innehåller ju "hela kittet" så att säga.

Du kan även köpa kycklingmage, kycklinghjärta och kycklinglever att ge någon eller ett par gånger i veckan. Det ska man inte ge för mycket av.

Jag ger mina kyckling men även nöt och fläskbitar som jag kommer över billigt :)

Fläsk brukar jag ge "broskbitar" och nöt ger jag ibland grytbitar.

Allt detta finns att köpa i mataffären och på tex Willys eller Citygross finns det billiga förpackningar av kyckling- mage, lever och hjärta.

Möss och kycklingar kan man ofta köpa frysta i djuraffärer.

Du kan ge honom en halv eller en hel vinge om dagen som tillskott till torrfodret eller så ger du bara några gånger i veckan. Gör vad som känns bäst :)

Inälvsmaten ska du dock inte ge för ofta.

Som extra "godis" får mina torkad kycklinghals som finns att köpa på djuraffären.

Hoppas du förstod något av mitt inlägg ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Grattis till nytillskottet! :)

Kycklingvingar är inte jättedyrt i mataffär men om man har turen att bo nära en slaktare så kanske man kan prata med denne om han kan lägga undan spillbitar och annat gojs som kanske inte är fint nog att sälja men ändå fullt ätbart som man kan köpa lös för ett lite rabbaterat pris.

Foderdjur är rätt dyra om man köper dem i djuraffären men på ex repti.net kan man ibland hitta annonser.

kredka
0

hej :) jag ger till min kille rå kött varje kväll annars får han klara sig på torr foder :) så en bestämd tid på kvällen får han skål med t.ex  nöt grytbitar , nöt köttfärs , hare , kyckling hjärta , mage , lever , nötlever och vingar :) det är våran repertuar ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Ceciliaolucifer
0

Står inte vart du bor så det blir lite svårt att tipsa om bra ställen.

Men jag är mkt nöjd med Citrygross, dom brukar ha mkt äckligt som är uppskattat. Typ gris/nöt/ox-hjärta. Grissvanas, talg, lamm,kycklingmage osv. Sortimentet varierar givetvis mellan butiker.

Willys brukar också ha lite annorlunda saker.

Mina får mest kycklinghals och skrov som bas.

ElinaPersson
0

Bor i Eskilstuna, känns inte som den bästa staden vad gäller djuraffärer osv Obestämd

Tack så mycket allihopa för de bra tipsen! dom uppskattas verkligen :) speciellt av lilla Shaco som är hungrig Tungan ute

Ceciliaolucifer
0

Googla på jippotimas och kolla återförsäljare :)
Kolla in på barf.ifokus också, finns en liten flik för illerägare där!

ElinaPersson
0

tackar!! :)

Theres
0

Mina brukar få fläskfilé när vi ska äta det :)

golf.ifokus.se

becka89
0

#6 vi brukar köpa till Mr.frost, han får kycklingmage,lever,kycklinghjärta,vingar, sen så får han smaka lite fläskfile ibland men det som mesta finns att köpa på Willys och Ica maxi, hjärtan finns att köpa på hund,häst och katt mitt emot okq8 vid kyrkan,Finns inte bara kycklinghjärta där utan annat med:P hon har lite blandat i barf väg

ElinaPersson
0

#10 Tack becka! :) skönt med svar från någon som kan butikerna här i stan Flört har tänkt kolla upp häst, hund & katt ett bra tag nu, det har bara inte blivit av pga av att jag vart sjuk i feber…

Föresten får ni gärna säga till om vi får hälsa på något med Shaco så han får leka lite med andra illrar, vi skaffar ju förmodligen kompis åt han i sommar men tills dess :D

becka89
0

#11 Hehe okej, Klart ni får kom över med grabben så man får träffa honom, han skulle passa bra med Mr. Frost då han behöver leka av sig men Damen vill inte leka så mycket med honom:P

ElinaPersson
0

haha :D får säga det till Fredrik också :)