Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 2749 ggr
Weraz
0

Skaffa iller

Jag har funderat ett tag på att skaffa en iller och jag undrar hur många timmar på dag man behöver leka och gosa med dom, ska man ha en eller flera och hur ofta behöver man gå ut med dom?

Vosjes
0

Ju mer tid du spenderar med din iller desto bättre men ungefär lika mycket tid som du spenderar med en katt eller hund.
Som första iller skulle jag nog rekomendera dig att bara ha en om du inte tar två omplacerings illrar såklart men det kan bli rätt tufft att uppfostra två slynglar samtidigt.
Du går ut med dem när du vill och när du tycker att det passar, som en katt i sele.

Illrar går på låda som en katt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Hayley
0

http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d35c3b33-bbb9-42c8-949d-c3c205a1f405&GroupId=039ba2b3-b088-46cf-a300-c959604d51f7&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

här finns  svar på dina frågor  =) finns massor av trådar om detta som jag inte riktigt hinner leta upp just nu men i den tråden finns det mesta =)

JossanH
0

Det är så svårt att mäta socialt umgänge med sina djur i tid. En iller vill ju gärna vara med mer eller mindre hela tiden så på så vis spenderar jag massor med tid med dom nu när jag är arbetslös.
Jag kan sitta framför Tv´n eller datorn och ändå sitta och mysa med dom eller leka med dom med ett snöre med en leksak längst ut.
Under vår, sommar och höst brukar det bli ganska mycket kvalitetstid då illrarna är vana att gå promenad varje dag då.. Under vintern sover dom mycket mer. Man kan säga att jag har semester då ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Weraz
0

Tack för svaren :)

Weraz
0

Ska man byta illerlådan varje dag? :)

Vosjes
0

Man byter i lådan som man gör med katter. Schyfflar bort kiss och bajsklumpar vid behov men det svåra kan vara att  få illern att gå på lådan Flört

Vosjes
0

Man byter i lådan som man gör med katter. Schyfflar bort kiss och bajsklumpar vid behov men det svåra kan vara att  få illern att gå på lådan Flört

JossanH
0

Ptrecis, går dom på lådan så är det som med katt, bara det att det blir lite fler bajsar än i en kattlåda, går dom inte på lådan så torkar man bajs från golvet flera gånger om dagen ;)
ibland lönar det sig att vara envis i början!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

PernillaM
0

#5 Lika bra att vänja dig vid att ta bort avföring varje dag och göra en storstädning en gång i veckan. Illern gräver inte ner sin avföring som katter gör. Detta resulterar i lite mera doft och en mer synbart smutsig låda :)

På frågan om socialt umgänge kan jag säga såhär : Jag har haft, Undulater, Nymfparakit, Minigris, Marsvin, Kaniner, Hamstrar, Råttor, Hönor, Katter och hund (Nu har jag ormar, möss, katter och iller)

Jag kan lova dig att iller är det mest krävande djuret jag haft!! Och det som skäl mest uppmärksamhet!

Men det är såååååå värt det om man vet vad man ger sig in på innan man skaffar en liten plutt som kan terrorisera hemmet :)

Weraz
0

Är illern jobbigast som valp? Är något kön "busigare"? Har ni något bra tips för uppfostran? :)

JossanH
0

Det mesta finns att läsa här inne. Du har tex "kunskapstrådar" där man kan läsa mycket om detta.

Om den är jobbigast som valp eller vuxen är väldigt individuellt. Det viktigaste är att illern man köper som förstagångs iller passar det man har tänkt sig. köper man valp ska den komma från en uppfödare som lagt stor vikt på det som är viktigt för dig. Tex att den är efter lugna och snälla föräldrar, att det lagts ned mycket tid på valparna och att uppfödaren börjat både uppfostran och lådträningen i sitt eget hem. Det brukar oftast ge en iller som passar bra i ett nybörjarhem :)
Alla valpar brukar testa ibland så det får man ändå räkna med.
Skaffar man en omplacering så se till att köp en väl hanterad iller som omplaceras av "rätt anledning"- inte pga att den biter som en huggorm tex.
Även omplaceringar kan testa sina nya ägare.

Honor brukar oftast vara lite "piggare" och lite mer ettriga medan hanarna ofta är lite mer klumpiga och lite mer "soffpotatisar" ;)
Men självklart- inga regler utan undantag!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

PernillaM
0

#10 Det är och kräver mer arbete med en valp. Man ska passa upp, uppfostra och lära känna m.m. Men givetvis gäller även detta med en vuxen omplaceringsiller :)

Om något av könen skulle vara busigare än de andra kan jag inte svara på då jag själv bara har en grabb. Men det man läst och av erfarenhet från andra djur så brukar det inte vara så stor skillnad mellan könen. En del anser (lite jag med :) att hanar vanligtvis är något lugnare i tempramentet.

Vad det gäller uppfostran så kan listan göras hur låååååång som helst. Kolla gamla trådar här inne för tips och ideer inom olika områden.

UlrikaD
0

Har du träffat illrar någonting?

Annars är ett tips att börja där. Träffa vuxna, valpar, hanar, honor osv.

Se om illern ens är ett djur för dig.

Känner du att det är det rätta djuret för dig då kan du börja fundera mer i banorna på kön, ålder osv. Bara ett tips.

[AlltIEtt]
0

Vi rekommenderar att ni skaffar iller från en hemmauppfödare om det är första gången, finns en hel del här inne, illrarna är då hanterade och försäkrade, priset är dyrare men för nybörjare är det värt det.

Åk och hälsa på illrar så kan samtliga frågor ställas där och ni kommer märka om det är ett djur ni vill ha.

illern kräver mycket uppmärksamhet, gå promenader är ej nödvändigt men de flesta illrar gillar det om den är van från början, en ensamiller kräver mer, dom vill ofta vara med och är väldigt nyfikna, om man ej aktiverar lllern så blir det ett tråkigt liv för henne eller honom. Man får räkna med att undsätta ett par tim varje dag.

Weraz
0

Tack för svaren. Vet någon om det finns några illrar i Alingsås? Glad

UlrikaD
0

#15 Sara här inne bor i Alingsås.

Weraz
0

okej