Hund och iller?
Jag och min sambo funderar på en hundvalp, som han ska jaga med senare. Och vi har ju en iller sen tidigare som är 2,5 år nu.
Så det jag undrar är, ni som har erfarenhet av hund och iller, funkar dom ihop och vad ska man tänka på?
Behöver veta allt som går att veta :)

Hund och iller kan fungera men det jag fastnade på är att ni vill jaga med hunden vilket betyder att hunden har jaktinstinkt vilket kanske inte är så bra ihop med en iller.
Jag skulle i alla fall inte ha en jakthund och iller ihop i alla fall inte om ni ska jaga med hunden.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Om hunden vänjer sig med iller som valp är väl i.a.f. chansen mycket större att det ska gå bra än att introducera iller till en fullvuxen jakthund.
Men som alltid så kan man aldrig lämna dem tillsammans utan tillsyn.

Vi har hunden lösa ihop med illrarna. De är bästa vänner. Allt går hur bra som helst.
Dock är han ingen jakthund.

Jag hade inte rekomenderat att skaffa en hund som är gryt-råttjägare om jag hade iller. Vad för typ av jakthund är ni ute efter?
Dagens hundar har avlats fram precis så vi vill ha dem och indelas i 11 olika kategorier. En drag - och slädhund mår dåligt av att inte få arbeta fysiskt, får -och boskapsvallande hundar vill gärna ha koll på alla familjemedlemmar, skalldrivande jakthundar vill springa lösa och ta upp spår, en gryt- och råttjägare vill jaga smådjur och gnagare.
Självklart finns det undantag, men även en liten dansk-svensk gårdshund kan vara rent livsfarlig för en iller just för att det är en gryt-råttjägare.
Hundraserna har visserligen förändrats mycket genom åren pga aveln..men något man inte brytt sig om att avla bort är deras ursprungliga "användningssyfte".
Jag hade nog hellre skaffat en Doberman om jag hade iller sedan tidigare än en liten schnauzer :)
Jag vågar inte ha mina hundar och illrar på golvet i samma rum samtidigt. Hundarna är supersnälla mot alla andra djur så jag är inte rädd att dom ska hugga, däremot är jag riktigt rädd att illrarna skulle bli trampade på. Finner ingen mening med att ha dom tillsammans och skulle som sagt inte våga.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Nu finns det säkert en hel del jakthundar som inte är så hårt avlade på just jaktinstinkten men ska man ha en hund för jakt så kan man ju inte välja en valp som kommer från föräldrar med minskad jaktinstinkt.. Nu beror det väl på vilken ras man ska ha men som sagt- en grythund med stor jaktkänsla kan få instinkten att kicka igång när den ser illern springa och gömma sig eller när illern gör snabba rörelser- framförallt om hunden är avlad för jakt. Då är ju jaktviljan en stor del i aveln.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#6 Precis min tanke. En gryt - och råttjägare är ju trots allt framavlad för att jaga smådjur. Även om föräldrar och morföräldrarna aldrig använts till detta så finns ju fortfarande instinkterna kvar.
Vi ska ha en valp isåfall, en Laika troligtvis. Dom jagar ju älg och vildsvin!
Men man märker ju på mina svärföräldrars tax (som är till för att jaga smådjur) att han väldigt gärna äter upp min iller om han skulle ha fått de!
Men jag kommer ju visa valpen från första början vad som gäller när illern är i närheten, min iller är dessutom van vid hundar sen innan, förra ägaren hade två amstaff-hundar som hon brukade leka med.

#8 Ja, taxen är en riktig liten gryt och råttjägare :)
Jag kan inte så mycket om just rasen Laika, men oavsett vad för jakthund ni skaffar…. ta det säkra före det osäkra och låt aldrig iller och hund vara tillsammans då dom är ensamma.
Nej jag vågar nog inte lämna dom ensamna med varandra, så när vi ïnte är hemma kommer dom inte vara i samma rum :)

#10 Låter som ett klokt beslut :) Lycka till med valpen sen!