Selective eller kattfoder?
Hejsan! Först ska jag säga att jag är ny illerägare. Jag köpte min Mayday för ingefär två månader sedan och nu är hon ca. 7 månader gammal. Jag var väldigt väl påläst om illrar när jag köpte henne. Hade funderat över det i över ett år, så hade god tid på mig att läsa på och träffa andra illrar. Det jag inte räknade med var hur svårt det var att få tag på bra illerfoder. Jag bor i Uppsala och det enda illerfodret som finns här är Selective, vilket jag vet inte är särskilt bra.
Mayday åt Totally Ferret när hon kom hit och jag hade tänkt fortsätta ge henne det, men eftersom det inte fanns i stan och frakten på det var så dyrt så var Selective det enda alternativet.
Mayday tycker om fodret och äter och bajsar som hon ska. MEN. Hon fiser så det luktar DÖD i min etta i nästan en halvtimme. Detta lider förstås inte bara jag av, kan tänka mig att det inte är så kul för henne att vara så i magen. Så frågan är nu om det är bättre att ge henne någon typ av kattfoder istället. I såna fall, kan ni ge förslag på ett bra märke?
Tack på förhand! :)
Frida & Mayday
Kolla http://www.hungryferrets.se/, de har Vitalin som är bra. Ett plus är att köper du 10 kilo blir kilopriset billigare än att köpa Selective också, trots frakt.
Kattfoder som Orijen alt illerfoder Vitalin är mycket, mycket bättre. Sen har det kommit nått nytt kattfoder som jag inte kommer ihåg vad det heter men in samma klass som Orijen. Även Royal canin kitten är ok.
Sara

Hade lätt köpt Vitalin och så om det inte vore för att jag är student. Det blir ganska problematiskt att lägga ut så mycket pengar då och då, med tanke på att det spräcker min månadsbudget ganska rejält. -.-
Var bor du? Man kan ju köpa påsvis oxå och bor du i närheten så är det ju ingen frakt.
Ett billigt foder ställer till det för illern och antagligen kommer du få betala dyra pengar till veterinären. Ett bra foder gör att du slipper den saken. Iof kan de ju bli sjuka ändå men ett bra foder förebygger ju foderrelaterade sjukdomar mer än ett dåligt foder.
Sara
Jo, det är tight när man är student, men hon lär inte hinna käka upp 10kg vitalin på kort tid så lägg undan 100kr i månaden så täcker du nog in det mesta när du väl måste beställa. Eller så passar du på att hämta när du har vägarna förbi ett laget, ex i sthlm. Om du ska köpa kattfoder (cilket jag inte personligen skulle rekomendera) så skulle det ju i så fall vara av ett dyrt märke vilket gör att du får betala ett kilopris som är ca. dubbelt så högt (som vitalin + frakt) och då blir illern vipps dyrare i drift i vilket fall.
Du har ju läst på om iller och då borde du ju även veta att fodret är väldigt viktigt för deras hälsa, både kortsiktigt men framförallt i det långa loppet. Ett plus är ju om du kan ge kycklingvingar lite då och då med.
Paulina

Jag bor i Uppsala, och tror jag har varit in på alla djuraffärer här och Selective är det enda illerfodret de har. Jag och någon till har varit till ett ställe och sagt att de borde köpa hem något annat illerfoder istället. De sa att de skulle kolla upp det, men än har inget hänt.
Absolut förstår jag att de billigare fodren kan ställa till det, men än är den enda skillnaden att hon blir lite gasig i magen. Självklart ska hon inte behöva vara det heller, men just nu är det som sagt jättesvårt för mig att lägga ut stora mängder pengar ibland. Den inkomsten jag har är precis så att man klarar sig så att säga. Därför undrar jag om det kan finnas ett kattfoder som är bättre en Selective ferret, som hon kan få tills vidare.

Aviendha: Smart det där med att lägga undan en hundralapp i månaden, det ska jag fixa! 
#7 du kan ju även hämta upp en påse vitalin hos lagret i sthlm… 100 kr för 2 kg ;)

#8 Är det långt från T-centralen? Jag har världens sämsta lokalsinne. xD
#9 samma här :P jag har iiingen som helst aning .. men tror det står på hungryferrets hemsida

#10 Hehe, okej. Det ligger i Hässelholm, tror man måste åka tunnelbanan dit och så… Jag lär åka vilse om jag ska dit. xD Men det stod att de ibland stannar på vägen när de ska frakta till sina lager och att man kunde mejla och fråga om de stannade i sin stad. Så skulle man slippa de jobbiga fraktkostnaderna. Frågade nu, så får hoppas. Jag menar de har ett lager i stocholm och i gävle, så man kan ju ha tur. :P
#0 Totally Ferret på Teba.nu har inte dyr frakt, det är 39kr om man köper med förskottsbetalning. Det var vad jag fick betala när mina åt det fodret.
Eventuellt så kommer Bromma Zoo att försöka ta in Vitalin! 
#0 är du säker på att illern fiser? Det är inte normalt att illrar får gaser i magen, så får hon det ofta kan det inte vara bra.
Det är inte så att hon "bara" tömmer analsäckarna? Det är ju en lukt som sätter sig mycket mer än vad vanliga gaser gör.
Går hon och småskunkar (tömmer analsäckarna) väldigt mycket kan det vara så att hon har problem med analsäckarna och kanske fått en inflammation. Känner man vid sidan av analöppningen (10 i 2 precis vid sidan om öppningen) så kan man känna 2 små "kulor". Känns dom olika stora eller väldigt hårda- dom är i storlek med små ärtor- så kan det betyda att hon har problem att tömma dom ordentligt och att en eller båda har blivit inflammerade.
Andra tecken på inflammation kan vara om dom slickar sig i rumpan mycket eller drar den mot golvet, alltså visar att något irriterar. Ibland märker man även att dom blir sura och griniga för att det inte känns helt bra.
Sen finns det ju illrar som skunkar oftare än andra. En del skunkar när dom ligger och myser tex.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 Oj, det där hade jag inte så stor koll på. Tack så mycket för upplysningen. Det känns normalt där när jag känner efter och de enda gångerna hon släpar rumpan mot golvet är när hon precis har gått på lådan, så då är det väl bara att hon torkar av sig?
Ibland så släpper hon ifrån sig denna lukt ofta och ibland inte, alltså är det mest periodvis hon gör det. Är det normalt att de vissa dagar tömmer analsäcken mer än andra? Det är inte så att hon luktar hela tiden, många dagar gör hon det inte alls och andra dagar kan hon göra det tre-fyra gånger. Är det normalt eller kan det vara något annat som är fel?
#15 Jag skulle tro att det är analsäckarna det rör sig om.. Det är väldigt sällan illrar fiser pga gaser utan det vara "illerfisar" eller "illerskunkar". Det har h'nt att jag känt att det är en riktig fis som luktar men det luktar ju mer som en människorfis än en skunk om du frågar mig.
Känns hon hård och spänd över magen? är det så mycket gaser borde hon bli ganska spänd i buken, men som sagt tror jag det är analsäckarna.
Att hon drar rumpan efter sig när hon varit på lådan är helt normalt. :)
ibland skunkar dom ofta ibland sällan. Det kan lukta lite surt, ibland luktar det som stark svett. Har märkt att illrarnas skunkningar kan lukta väldigt olika mellan individerna.
Precis när dom är nytömda kan du ta lite ljummet vatten och skölja/torka av precis i rumpan på henne så slipper du ha lukten i näsan i en halvtimme ;)
Jag hade en iller som fick en ordentlig inflammation i analsäckarna och han blev sur som få då. Väste om jag inte lyfte upp honom tillräckligt snabbt eller om hans illerkompis kom för nära..
Du kan ju hålla koll men tror tyvärr inte du kommer märka någon skillnad på skunkningarna om du byter foder..
Du kan läsa tråden "Skunkar=myser?" där har några delgett sina illrars skunk-vanor ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack så hemskt mycket! Låter verkligen som att det är "skunkning" som det handlar om i detta fall. Kan bara inte fatta att jag har missat att det pysslar med sånt också! x)
I alla fall, tack så hemskt mycket! Ska hålla god koll på hennes mage och området kring analen. Just nu känns det ju bra, men kan vara bra att göra det regelbundet så att man märker i tid om det är några problem. :) Måste nog uppdatera mig mer om vanliga "problem" hos illrar så jag inte blir orolig i onödan hädan efter. :P
#17 Det mesta får man lära sig efter egen erfarenhet… tyvärr.. Många sjukdomar slipper man ju gärna få lära sig den hårda vägen vilka symptom dom får och vilken behandling som är bäst..
Har iaf skickat dig ett meddelande så du har lite läsning om du vill :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#2 Carnia Lynx heter det. Inte för att jag är nån expert men på papperet så ser det i.a.f. ut som det skulle kunna varas det bästa man kan ge iller och katt sett till den höga halten av animaliskt ursprung.
Foderbilen säljer det.