Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 328 ggr
ViktorMarina
0

Ahh, dessa kommentarer..

Vår hyresvärd kom till oss i afton för att ha en underskrift på ett papper, och duktig som Aiia är hälsar hon på honom snällt vid dörren. Han kommer in och pratar en stund, och frågar lite saker om illrar.. allt är frid och fröjd, men just innan han ska gå fäller han kommentaren: "Jamen då blir det kanske minkskinn snart då! Hej då!"

GAAHHH jag blir så irriterad! Varför säger man så?! Aldrig att någon skulle säga nåt liknande om en hund eller katt eller vilket djur som helst, men är det en iller är det liksom okej att säga så fruktansvärda saker!? Me NOT like.

Har någon sagt liknande saker till er och era illrar?

Annette
0

Jag har ingen iller men jag har haft marsvin.

En gång när vi hade gäster frågade dom om vi skulle äta upp honom!!!!! De kom från Peru och där är marsvin tydligen en delikatess.

Det var det fräckaste, äta upp min Stig-Helmer….

ViktorMarina
0

Nej fy vad hemskt, stackars Stig-Helmer! Det är inte kul att höra sånt! Det är skrämmande hur olika man tänker på djur i olika länder! Huvvaligen!

Faxlin
0

Ja, visst är det hemskt och kränkande. Speciellt komentaren om att göra skinn av illern. det är fällt av en svensk i ett samanhang där det inte direkt är ett djur som används som föda.

Det med marsvinet kan jag ha en större förståelse för, de kommer då från en annan kultur och där var det tydligen en delikatess. Inte roligt att höra, men ibland får man bita ihop lite över gränserna.

Vi äter ju kor till Indiens stora förskräckelse.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

domiino
0

viktormarina, hur länge har du haft iller?  kan bara garantera attr du kommer få höra sånna och värre saker ifrån människor..Dom förstår bara inte! när buffy sprang bort och jag ringde polisen blev jag först skrattad rakt upp i ansiktet, sen ville han inte ha chipp nummer eftersom jag MÅSTE vara den enda idioten i borås med en iller, han tänkte inte skriva upp det heller i pärmen eftersom det lär ju knappast vara svårt att missa vem som har iller. Han refererade henne till göran (min buffy var ju tjej då men) och det hela slutade mede att jag skällde ut honom, frågade om han hade hund och när han svarade ja sa jag bara kallt tillbaka: då kan du ju gå hem själv och flå den idioten och sätte hojnom runt halsen så får du se hur kul DET är….mutter mutter…jag slängde på telefonen och har aldrig ringt polisen mer när våra rymt…:( ibland blir man bara så besviken på personer som skall vara till hjälp

Flisa
0

ARGH, det är så irriterande! och 4# fan vad dåligt av honom!

Nettan
0

Domiino: jag hade nog kontaktat hans chef jag. Vissa saker får man bara inte säga när man är i tjänst.

Jag har nog varit ganska förskonad från dumma kommentarer. Jag har mest haft folk som tvärstannat och frågat ut mig massa om illrar.

ViktorMarina
0

#3, ja, det är galet irriterande och kränkande, kan inte för allt i världen förstå hur man kan häva ur sig en sån sak?!

#4, vi har haft henne sen i september, och har redan hört det alldeles för många gånger.. usch :( BRA att du skällde ut polisen, snacka om NOLL respekt för dig och ditt djur! Skitstövel..! Helt rätt gjort av dig, han förtjänade att veta hut.. :P

domiino
0

tja hans chef ringde jag aldrig eftersom jag var för rädd för buffy som inte kommit hem. Men jag kan säga att vägarbetarna är snällare än polisen! jag gick ut med angel för att se om han kunde hitta henne och så på vägen så var det några killar som arbetade. Dom kollade nyfiket och började fråga och då berättade jag vad som hänt och bad om ursäkt till att jag inte orkade svara på deras frågor. Genast frågade dem om färgen på henne, vad hon hette, hade hon något smeknam, om dom hittade henne skulle domm ta upp henne och kunde dom locka fram henne genom att läga ut mat och i så fall vilken mat? Dom var super snälla och gick runt och letade efter henne och ropade. Till sist seent på kvällen skulle syrran ta in barnvagnen och där låg buffy! Men i vilket fall som helst så kan jag säga att jag INTE kommer att ringa polisen något mer om något djur sprungit bort, bara om den hade varit borta i några dagar.

Madde
0

#4: Det är trist att en polis inte kan vara mer professionell när det gäller något så viktigt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

LeeLoo
0

ja igår när jag bjöd på kyckling så frågade en av gästerna om det kanske var iller i grytan..roligt?

ViktorMarina
0

nej det är inte roligt, även om de som fäller kommentarerna verkar tro det.. som sagt, aldrig att någon skulle säga så om en hund eller katt!

LeeLoo
0

#11 ne precis..

Robinsnel
0

Jag skulle kunna tänka mig att säga nåt liknande det du fick höra.. Som tankeväckare för er köttisar Räcka ut tungan

"köttdjuren" är lika mkt kännande varelser som våra illrar..

alda
0

Hur ofta har man inte hört kommentarer om att göra hamburgare av hästar!?

Måste vara någon "språkmiss" - hamburgerkött görs/gjordes av rökt hästkött.

Faxlin
0

#14: exakt. det där med hästarna är ständigt återkommande. Och likadant att en häst gör sig bäst på mackan och sådant.
Hmm, fattar inte varför folk tror vi ägare tycker det är skojigt att höra sådant.

Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

Det är sant, den kommentaren har till och med jag hört flera gånger, och jag äger ingen häst..! Måste vara ruggigt störande!

LinLin
0

Tja, jag har fått höra det mesta vad gällade kaninstek och prickigkorv gjord på hästkött.

Men skämtena om illerpäls står jag och min mamma för  Räcka ut tungan

Nettan
0

Jag är nog en av de få som faktiskt inte tar så lätt illa vid mig av dumma kommentarer.
Om jag inte visar att jag tar åt mig så har de dumskallarna heller inte fått övertaget.

Jag brukar själv kalla mina för håriga falukorvar. Senast idag så tittade jag på min tjockis Ior och förklarade för honom att om han fortsätter bli så där tjock så kommer han nästa år göra sig bra som julskinka.

Vi säger ofta dumma kommentarer om våra egna kelgrisar. Men är det egentligen mer rättfärdigat att vi säger dem, eller mer korkat av oss än av de okunniga?
Handen på hjärtat, hur många gånger har vi inte själva sagt något nedlåtande om våra djur på ett skämtsamt sätt? Kallat dem för fläskpaddor, tjocka grisen, dampiller mm.

Faxlin
0

#18: Bara en skillnad vi gör det med kärlek ;-)
För även om jag hotar min hund med att bli tofflor, så innebär det inte att jag kan tänka mig göra det. Jag älskar ju honom.
Kallar jag mina illrar för pälsar, så är det inte för att jag vill flå dem och göra jacka av dem. 
Om jag säger ät mina katter att nu är döden nära, när de förstört två av mina advensljusstakar och tre blommor på under två minuter. Så innebär det ju inte att ag vill döda dem för det. Bara får ut lite ledsam frustration medans jag städar upp efter dem. Jag älskar ju dom i alla fall.
Om jag säger åt min häst att hon är en tjockis eller en sur kärring, så inte älskar jag henne mindre för det. Och inte vill jag lägga henne på mackan heller.
Jag ger mina djur ökennamn ibland, men jag gör det i kärlekens namn.

Nu ska jag väl ärligt säga att jag inte tar åt mig heller. Men jag tycker att det är smaklöst av folk att göra narr av andras djur och dessutom skratta åt sina egna skämt.

Audiatur et altera pars

red-devil86
0

jag fick faktiskt bra respons när jag ringde polisen angående djurplågeri på min ena päls boll, tanten som tog emot samtalet var jätte berörd!

MimmieM
0

Jag ringde också till polisen när Oliver försvann. De var jättesnälla och gjorde så gott de kunde. Kanske har vi bättre poliser här i Lundby?

Brukar hota mina med att de kommer bli david crocketmössor om de inte uppför sig Oskyldig

Då kan jag bli mer upprör över folk som tittar undrande in i transportburen och konstaterar att
"Jaha! En råtta!" eller favoriten: "Är det en säl?"

Carpe Diem