Beslutsångest
Jag flyttade ifrån min sambo för några månader sedan och vi hade 2 illrar ihop, honor. Dom stannade kvar hos honom. Jag skaffade min egna iller, Satyr, nyligen.
Idag frågade han mig om jag ville ha illrarna, annars kommer han lägga ut dom på blocket.. Jag fattar ingenting för han älskade dom där illrarna. Det måste vara hans nya tjej som inte vill ha dom.
Dom illrarna är mina små bebisar och det värsta jag gjort i mitt liv var att flytta ifrån dom.
Han säger att han hjälper mig att introducera och att jag får ha dom här i några veckor för att prova innan jag bestämmer mig.
Frågan är, hur mycket skillnad är det på 2 och 3 illrar? Är det mycket mer jobb?
Hur introducerar man illrar för varandra? Satyr skäller och skunkar och har sig om andra illrar kommer i närheten.
Borde jag ta dom? Eller borde jag inte?
Satyr är 6 månader gammal och nykastrerad. Honorna är ca 5 år.
Tänk om han biter ihjäl honorna? Han är ju mer än dubbelt så stor..
Hjälp? Jag är tacksam för era svar.
3 illrar är lite mer bajs att ta reda på, mer busryck, mer förstörelse och lite mer mat att servera samt en försäkring och en vaccination extra per år jämfört med två :P
Det jobbiga i din situation skulle väl vara om de inte går ihop, då kan det bli mer jobb men när tre illrar fungerar ihop är det knappt någon skillnad mot två.
När man introducerar så finns det ju lite olika tillvägagångssätt. Man kan helt enkelt släppa ihop dem och hoppas att det går bra och sära dem om det inte gör det, man kan ha en avspärrning så att de kan se varandra och sniffa på varandra utan att kunna komma åt varandra. Man kan ta ut dem samtidigt, ny miljö gör dem ju lätt lite spaka så då kanske första prio inte är att banka skiten ur varandra.
Kan du ha två läger hemma hos dig? Temporärt eller permanent? Nu är det ju inte sagt att det måste vara omöjligt att få ihop dem men om det är det så måste du väl vara beredd på möjligheten. Två läger gör ju att du kan ha alla illrar men det kan vara jobbigt för att man inte känner att man hinner med att ge dem alla lika mycket tid (bortsett från problem med yta och att det är otympligt att ha en avspärrning mitt i hemmet)
Jo, illrar kan skada varandra rejält men ofta är det skunk, skrik och bit som man kan bryta om de inte gör det själva. Det är inte alltid så att storleken har betydelse, här åker Camaro, 1,4kg på stordäng så han piper av Aviendha på 0,6kg :P
Om jag var i dina skor, hade platsen för ett till läger (eller ja, han erbjöd ju prövotid så det kan ju vara ett alternativ det med kom jag på nu), hade ekonomin för att hålla alla tre så hade jag tagit hem dem. För som jag förstår dig så är du ju väldigt fäst vid dem.
Paulina

Ptja, jag lyckades, andra har lyckats, så om du älskar dem, så skadar det ju inte att testa :)
Jag märker knappt någon skillnad på en iller eller 4, men det är för att man anpassar sig rätt snabbt.
Melwin och Epona hade inga problem att lära känna varann, då var Melwin 1 år och Epona 7 veckor.
Sen kom Denver efter ett halvår, och det var ju lite jobbigare. Han fick bo i en valphage inne hos dem, så de kunde se varandra, men inte slåss. Epona kunde gå igenom gallret på valphagen, så hon hälsade ju på när hon kände för det.
Sen kastrerade jag Denver och efter det gick det nog rätt bra :)
Nu bor de ihop alla 3 och har gjort det i 3 år :)
Den fjärde illern Sigge är dock lite värre att få ihop med de andra, men han är 5½ år och har nog inget intresse av nya kompisar.
Satyr är ju bara 6 månader, så förhoppningsvis är han rätt anpassningsbar :) Det skadar ju aldrig att testa.
golf.ifokus.se
# 0 Taskigt av din fd sambo. Om du tar över illrarna skriv papper så att illrarna är dina så han inte kan ändra sig och ta tillbaka dem. Satyr är van från Murgrönan med att illerdamer bestämmer
så storleken spelar ingen roll. Här hemma hade Lillstrumpa inga problem att sätta hennes bror på plats när han var på besök och han var dubbelt så stor som hon. Den riktigt stora skillnaden tror jag är när man har 1 iller och skaffar 2 inte mellan 2-3 illrar 
Dessutom, får man inte rabatt på försäkringen om man har 3 illrar försäkrade? 
Lycka till 

De som kommer att bestämma är troligtvis honorna. De är äldre och honor är kaxigare. Däremot kan det bli problem när han blir könsmogen så då bör du chippa honom ganska snabbt annars kommer han att släpa omkring på honorna i nackskinnet. Och då kommer de att bli ganska sura på honom.
Två eller tre illrar gör vare sig från eller till så länge alla går ihop. Och det finns egentligen ingen anledning att inte få ihop den gruppen.
Jag hade inte låtit mina illrar hamna på blocket men det är ju upp till dig om du känner att du har råd med den extra kostnaden i försäkring, veterinärsvård osv. Det är väl den viktigaste biten för hur man än beter sig så kostar illrar på den fronten.
# 4 Satyr är kastrerad så han har förhoppningsvis lugnat ner sig tills flickorna kommer 

#5 Då tycker jag inte det bör bli några större problem. Lite gruff och puff i början kanske, men tror det löser sig ganska snabbt isåfall.
Jag skulle tagit dem. :)
Sara

Ta hem dem! 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Aaah… Jag vill ju verkligen.. Mina föräldrar kommer skälla på mig i all framtid om ja tar hem dom (dom tror inte ja klarar nåt) men den smällen får jag väl ta..
Om dom är 3 kan jag ju också lämna dom ensamna längre.. Inte ha skuldkänslor ifall jag kommer hem sent från jobbet osv..
Kanske värt att testa ändå.. Men då måste ja va säker på att han tar tillbaka dom om de inte funkar..
Att illrar ses genom galler är det värsta tror jag.. Dom gillar ju att bitas och rivas om det är galler imellan..
Jag flyttade i måndags o satyr kom hit idag så det bästa skulle väl vara om honorna kom redan imorgon innan han hinner sätta revir..
Försäkring för illrar kostar 44kr i månaden så det blir 132kr i månaden.. Sen vacc en gång per år blir 870 för alla 3.. Inga enorma summor direkt!
# 9 Det dyra är om en olycka händer eller om de blir sjuka.
Sara
Tycker absolut att du ska testa. Bra också att dom hamnar på Satyrs revir så kanske dom är lite snällare mot honom när dom ska introduceras ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har sparpengar om det skulle hända mina djur något så det är inga problem. Sen får man ju tillbaka eftersom dom är försäkrade.

Tänkte på det att om du inte litar på att han tar tillbaka dem får du väl helt enkelt ställa krav på att skriva ett kontrakt :) Fast om jag hade varit i din sits och möjligheten finns till skilda rum provisoriskt om det inte fungerar så skulle jag nog ha velat omplacera dem själv så du vet var de hamnar :) Men förstår självklart att det kanske inte fungerar för dig

#9 Förresten, haha föräldrar :) Visa att du klarar det då :)
# 12 Då skulle jag absolut tagit hem dem om jag var du. 
Sara

Vad jag har förstått det som har du fullt upp med att uppfostra valpen med att inte bitas. Så jag tycker inte att det är en självklarhet alls att ta hem två till, Även om de är äldre och kanske nästan helt okomplicerade… jag skulle fundera och fundera och fundera.. räcker tålamodet.. tiden och orken till tre ? När valpen kräver så mycket ?
Alltså när jag bodde med tanterna. Det kändes som att dom inte tog någon tid. Det enda va att torka bajs för att dom inte gick på låda något vidare. Resten av tiden så bara var dom där. Man tänkte inte på det. Dom var bara som 2 i familjen. Ni kanske fattar? Dom fick tid men man tänkte inte på att det var jobbigt.
Det är så många som sagt nu att dom förmodligen kan läxa upp valpen och visa han att man faktiskt kan busa, mysa och hälsa och att man inte måste bitas.
Så i helgen kommer dom nog. Eftersom mitt ex hatar mig så mycket så är han dålig på att svara men skrev precis ett långt mejl till honom om vilken tid och vilken dag dom kommer samt vad jag vill ha med. Vacc intyg, uppfödarpapper, mat så att ja kan blanda ut med min osv.
Han kommer komma hit med dom och vara här när dom träffas. Så det känns bra att han kommer hjälpa till. När man ändå har illervana händer här kanske man kan ta alla klor också.
Han ska lämna bort dom för att han inte har tid, han ska skaffa HUND istället…. En rottweiler/dobberman/amstaff blanding lr va de va…
Riktigt smart snubbe!
Och ja e lite nojjig ifall hans nya tjej kommer med, haha… :P

#17 jag förstår fortfarande inte varför valpen måste läxas upp ? Hur ska dom andra illrarna kunna göra så han biter dig i handen mindre ? Har du plats att separera alla ifall de inte kommer överens?
Jag menar inte alls att jag är emot detta. Det kan jue bli hur bra som hellst ! Och det skulle jue vara helt underbart i så fall. Men du vet jue vad som är bäst för dig och valpen. Och dina tidigare illrar förståss.
Bara energin räcker till valpen så :)
#19 Jag tror knappast att dina gamla illrar kommer få din valp att sluta bita dig, men illrar i grupp kan påverka varandra. Antingen kommer dom ha gott inflytande på valpen och få den att våga mer, eller så kommer valpen ty sig mer till dom än till dig… Det troligaste är väl att dom inte kommer komma så bra överrens i början och det är DÅ du ska utnyttja situationen och vara den som valpen kan ty sig till.
När jag hade mina 2 första illrar var vi och hälsade på en valp på runt 6 månader. Min ena var i samma ålder. Den vi hälsade på hade svårt att ty sig till sina människor och var en riktig liten symaskin i deras fötter, men när den fick lite stryk av mina illrar ville den plötsligt ligga i mattes famn och han gnydde varje gång hon strök handen över honom.
Hon blev hans trygghet.
Det bästa är förstås om ditt Ex också är närvarande och kan ge dom andra illrarna den uppmärksamhet som du ger till valpen.
Dock ska man vara försiktig med att trösta. Du ska uppmuntra honom om han tyr sig till dig men inte få det att låta som att dom andra illrarna är farliga.
När mina går över styr när dom busar brukar jag avbryta genom att sticka in en tub vitaminpasta under nosarna på dom. Då är bråket glömt och det ska mumsas istället :)
Jag tycker inte du har något att förlora på att testa att ta hem tjejerna, men Det kan hända att du måste ha dom åtskilda om dom inte funkar ihop.. och det kan ta tid att få ihop dom. Då krävs det ganska mycket tid för illrarna.. Vet själv hur det är att ha 2 läger. Man har alltid dåligt samvete för den/de illrar man inte är med.
Lycka till nu när pälsarna kommer!!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Dom kom idag! Dom lukta varann i rumpan, naffsa i nacken och busa! Ingen skunkade ens! Gick hur bra som helst! Satyr var mesigast. Tror inte han fattar hur stor han är ;P
Inte ett gnäll, skäll eller något. Lite kuttrande från tjejerna ibland.
Har en planka som ja sätter mellan köket o vardagsrummet :) Så ja kan dela av OM det behövs :)
Idag är jag GLAD! :D Satyr verkar också glad. Han busa så mycket så han totaldäckade.
Han va så busig så han inte ens märkte att ja lyfte honom.
:) Härligt!
Sara
Gör det nåt om honorna äter baby foder? Dom är så små och smala ändå.. Har blandat satyrs och honornas mat i samma skål nu..

ÅÅÅ GRATTIS !
:D tack
Va kul…skönt att det gick så bra…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
# 22 Nej, det är ingen fara. Men han behöver inget sådant foder heller. :)
Sara
Men guuud vad skönt! :) Det är sällan illrar accepterar varandra sådär fort. Underbart ju!
Hoppas dom lockar fram Satyrs bästa sida nu då :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Måste bara se till att jag inte glömmer bort satyr nu.
Nala sov i mitt knä igår o då kom satyr o fräste åt henne o högg mig.. Lite svartsjuk är han nog.
Ska sätta mig på golvet i hockeyutrustningen efter frukosten tänkte jag och försöka va i centrum. ;)
Underbart så roligt att det fungerar