Ny iller här
Har fått hem en liten sötsak idag. gud vad jag har längtat. Hon är en omplacerings iller för ägaren skulle flytta. Hon är ca 2½år. Hon somnar jätte lätt i knät,skit mysig, hon älskar att bli klappad & kliad. Men hon älskar verkligen fötter och kan hugga i dom,det förvarnade förra ägaren om,men han sa att eftersom illern kände honom och tyckte om honom så varken bet han eller naffsade ofta. Han har huggit mig i handen nå få gånger,gör inte så ont,men man blir endå mer försiktig.men jag kan förstå det eftersom allt är nytt och hon känner inte mig. :) Hon har fått gå ut en tvärt i snön på en liten promenad eftersom hon så gärna ville ut igenom dörren. Hon tyckte det va skit kul,men vissa bilar var lite läskiga haha. :p men hon skuttade och hadde sig, men sen när hon vart less så kom hon och klättrade upp förbenet och in i jackan. Hoppas vi får det bra tillsammans! men vi har börjat fatta nu hur vi ska hantera henne,när hon väl naffsa eller högg. vi tog henne i nackskinnet och tittade in i hennes ögon, nästan direkt får vi ögon kontakt och hon gäspar,villket jag hört att det betyder att dom ger sig. sen efter det är hon som en ängel igen. Men med tiden blir hon nog mer säker. Jag tyckte hon värka så ointressant av leksaker och allt sånt.Hon villeinte leka utan gick bara iväg. Men sen hennes sele finns det en plingapå, och den älskar hon när det hänger i kopplet sen viftar man runt,det var första gången jag hörde henne låta glad, hon som poppa lite. Sen är hon inte heller rumsren ,hon bajsar 50%i och 50% utanför. men de ska vi försöka ändra på,och berömma när hon gör rätt. :)

Grattis till nykomlingen.
Tycker du ska strunta i nackskinnsgreppet, finns så mycket andra metoder man kan använda som är bättre för illern.
Finns en tråd här inne som heter bitträning, läs den istället.
Fysiska bestraffningar ska man hålla sig undan ifrån, då får du en mycket bättre relation med din lilla tös.
Om hon går efter fötterna ta på dig ett par tofflor så länge. Inte lika kul att bita i dem och lättare att få dem att sluta då.
Tack för tipset! Vad gör du när dina illrar gör nått som dom inte får?

Avleder, ignorerar och går därifrån.
Nu är ju de flesta av mina illrar äldre så de gör inte så mycket som de inte får men jag har ju årsvalpar som är lite busiga emellanåt och kan bitas för hårt vid lek.
Då säger jag nej och så ger jag dem en leksak istället. Fortsätter de att de vill tugga på händerna så går jag därifrån en liten stund.
Det är aldrig roligt att bli lämnad ensam.
När det gäller lådträning så är det beröm och konsekvens som gäller. Men har hon aldrig varit rumsren tidigare så kan det vara svårt att få henne rumsren nu.
Har en äldre kille som kom till mig som vuxen omplacering, han har jag aldrig lyckats få helt rumsren hur mycket vi än tränade. Bättre har han ju blivit men inte helt hundra.
Vilken söt iller du har fått hem! Grattis till nykomlingen
Okej! tack för tipsen. Jo det är ju bara att öva,öva,öva. men hon är lite dålig i magen har jag sett, kan det vara för att hon är nervös eller nått för att ha kommit till ett nytt hem? fast han sa att han hade tillfälligt mat till henne som han köpte nyss som vi fick med hem. kanske de ä därför hon blir lös i magen? för att hon inte är van vid den sorten?(bajset är varken grönt eller orange)
#5 tack så mkt! :)

Dåliga i magen kan de bli av stress, flytt och dåligt foder bl.a.
Vet du vad hon fick för foder innan? Och vad får hon nu?
De bästa torrfodren för illrar är Vitalin som du kan köpa här t.ex.
www.hungryferrets.se (kan tyvärr inte göra klickbar länk just nu med min dator)
eller Totally Ferret.
Sen ifall hon gillar kött kan du prova att ge henne råa kycklingvingar. Gott och nyttigt.
#9: Länken är fixad. =)
Madde // Medarbetare
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja, det är lätt, gå in på hemsidan och kika.
Bor du i närheten av något av lagren så kan du även åka och hämta själv.
Vilken sötnos! :)
Vill du träna rumsrenheten så kan du köpa en massa billga backar på IKEA. på barnavdelningen finns en låda som heter trofast och kostar runt 20:-. Då kan du köpa på dig några stycken och ha framme nu i början när du tränar henne. Ha henne på en begränsad yta när hon är ensam så är det lättare för henne att pricka i lådan. Ha henne tex i ett litet rum eller begränsa ett stort rum så hon bara kan vara i halva. Ställ ut lådor i typ varje hörn och lägg filtar och foder på de flesta andra ställen.
Se till att berömma massor när hon går på lådan och ge gärna lite godis tex vitaminpastan Gimpet för katt (finns också på hungry ferrets).
Glöm inte att berömma henne varje gång hon går fram till en fot utan att bita! Klarar ni av att ignorera när hon biter i foten så gör det. Då får hon ingen respons eller reaktion på det hon gör och det blir inte samma sak.. Men hon får beröm varje gång hon går fram utan att bita :)
Lycka till med lilla tjejen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 har hon i mitt sovrum, där hon är instängd. Har lådor i varjehörn förutom bakidörren för där kan den inte stå och ett annat litet hörn,hon kissar inte i hörnen, utan nära lådorna, hittade bajs jusst brevid toalätten. det är som att hon vägrar gå i, men har sätt att hon kissa i lådan en gång och då fick hon berömm och mys. :) men hur ska jag göra om hon kissar brevid eller nära lådorna? först tänkte jag att det kanske går att he filtar runt,men då kommer hon kissa brevid filen eller inte orka gå över den. :)

#14 Du får tillbringa några dagar med att förfölja henne lite grann. När du ser att hon är på väg att sätta sig bredvid lådan så lyfter du upp henne, sätter henne på lådan och berömmer.
#15 okej. :) men kommer nog få några hugg då ibland om jag har otur.
ts det är ju du ifrån bdb kul att du hitta hit till iller iFokus!
// gosigbruden91 på bdb
#17 jaha okej kul o se dig med :)
ÄNTLIGEN!!
jag hade legat och gosat med henne i 4timmar, men tillslut fick hon nå ryck och skulle helt plöstligt gå iväg, hon såg sig omkring och skutta runt,jag bar ned henne på golvet hon gick genast till kattlådan(brevid den) och som backade och puta med röven, då tänkte jag nä nu ska hon göra nått!! jag tog henne och hedde henne i kattlådan, hon kissade, gud vad hon fick berömm då^^ sen en godis bit "illermaten". sen gjorde jag så 3gånger, hedde i henne i toalätten och sedan berömde henne & gav henne godisen.
____
åh.. nu medans jag skrev detta så backade hon in på samma ställe brevid kattlådan, då lyfte jag genast upp henne och i lådan, men hon hade nästan bajsat klart.. :( men som tur så kom det ju en klick i lådan me, jag klappade henne och när jag skulle ge godisen så ville hon inte ha(hon hade nyss ätit) så då fick hon massa gos istället. Tror att hon inte fattar att det är bra, så måste nog ta och köpa något gott,iller godis och vetegroddsolja kan ju också vara bra att ha.:)

#19 Låter ju kanonbra!
Det bästa är att hålla extra koll när hon är nyvaken då brukar dom behöva gå på lådan.
Många använder mycket filtar och foder bredvid lådorna för att dom inte ska sätta sig där. För en del fnkar det fint, för andra inte.
Själv har jag haft turen att ha fått hem 3 vääääldigt lättlärda illrar av 4 möjliga. ;) Den lite mer svårlärda gick att få rätsida på också med lite trugande.
Trots att jag haft illrar som blivit över 6 år så har jag aldrig slutat berömma dom när dom går på lådan och ibland sticker jag även till dom en godisbit. Dom har alltid vetat vart lådan är och vad den används till men det skadar inte att ge lite extra uppmuntran ibland :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej men då kommer hon säkert bajsa undersängen. :/ men kan alltid testa. hon är ju 2½år så hoppas det verkligen går att göra henne hyffsat rymsren. Och har blivit mindre biten idag. tror det största problemet med bitningen är fötterna. hadde tofflor av tyg men då värka hon ennu mer intresserad av att bita. hon tog tag med tassarna om den och bet, det gjorde ont! men hon är oftast en gosfia. :) när hon är trött så somnar hon direkt i knät om man sitter och klappar henne. ska föresste tästa att sova utan tjocksockar intatt. ;)
vad kan man ge iller som man t.ex har i kylen eller skafferiet? finns det nått dom tycker om som man kan ge dom ibland? tycker det är synd att hon bara få äta torrfoder eftersom jag inte barfar henne.
Lägg tjocka täcken under hela sängen så hon inte vill bajsa där eller ställ för något så hon inte kommer under där (det är nog det säkraste), tills det att hon är rumsren.
Ur kylen kan du ge gurka! Uppskattas av många illrar och innehåller i stort sett bara vatten så det kan du ge!
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej finns det nå mer en gurka? :)
Man ska ju helst inte ge något som är saltat eller något som är sött, heller inget som är laktos… :S Så det blir inte mycket kvar man kan ge om man ska berömma och ge godis.
Det är en äggula i veckan som brukar uppskattas och som är väldigt nyttigt men det bör man inte heller ge för mycket av. En i veckan är det alltså som gäller där.
Du kan ju prova diverse rått kött om du vill. Brukar vara mycket populärt när dom väl lärt sig äta det, och nyttigt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej gurka ska hon få imorgon. och äggula ska hon få varje lördag haha. om det finns hemma då förstås. :)

# 25
Är vitan i ägget farlig?
Man bör inte ge vitan så länge den är rå. Det finns ett ämne där i som inte är bra för iller (eller katt heller för den delen).
Sajtvärd på Iller.ifokus
I äggvitan finns det adivin som inaktiverar biotin, men för att de ska få bristsjukdomar av det krävs det att kosten består av äggvita till ca 20 %. Alltså dör inte illern om den någon gång ibland får i sig lite äggvita förutsatt att den i övrigt äter en välbalanserad kost som innehåller adekvata mängder med B-vitaminer ;)
aha, men hur vet vad som är äggvitan? eftersom när dom inte är kokta så är det ju bara genomskinligt,ska man försöka få bort det genomskinliga klägget ,och servera ägg gula o´kokt? :)
(gurka var då inte alls poppulärt här :/ )
Ja! Knäck ägget, håll dig över en skål och häll äggulan försiktigt fram och tillbaka i äggskalshalvorna, då rinner äggvitan ner i skålen. Så brukar jag göra iaf =)
Äggvitan kan du steka och ha på macka.
okej,då får det bli hennes lördags godis. :)