Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 3334 ggr
Gottfridsson
2010-10-28 00:56
0

Testikelcancer

Här kommer Mariannes svar ang. frågor jag ställde om testikelcancer.

//Ammi

F: Är det större risk för att en kryptocid hane får testikelcanser än en kemiskt kastrerad hane?

S: Tyvärr har jag inga statisktiska siffror men generellt är risken för testikelcancer störst när testikeln ligger i buken eller ljumsken. När en testikel ligger i full kroppsvärme är risken stor att cellerna med tiden blir tumörvandlade.

(eg. not…i ljumsken är testikeln palperbar)

F: Hur stor är riskerna procentiellt sett för att en kemiskt kastrerad hane resp. en kryptocid hane ska få testikelcancer?

S: Vad man hittills vet, ska inte Supreloribehandlingar öka risken för testikelcancer men behandlingen har använts så kort tid, att ingen vet säkert.

JossanH
2010-10-28 11:41
0

Precis vad vi diskuterade ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

becka89
2010-10-28 12:02
0

Jag frågade marianne om jag kunde sätta i suprelorin chipp (stavning) på Mr.frost även fast han inte har fått ner båda kulorna, då skrev hon att det går att göra men att om dom inte kommer ner när chipppet slutat verka så skulle vi operera bort båda kulorna,för att inte öka risken för cancer i testiklarna.

JossanH
2010-10-28 12:12
0

#2 Vad bra att ni fick ett svar på hur ni skulle göra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
2010-10-28 15:12
0

#1 Om du läser Mariannes svar ovan, så ser du att risken är lika stor för en krypt hane, som för en kemiskt kastrerad hane.

Vilket jag skrev i den andra tråden, " #21 Risken för canser i testikeln, är inte större för en krypt hane, än för en kemiskt kastrerad hane. Testiklarna finns kvar hos båda."

Men enligt flera så stämde inte det…du tyckte bl.a. "Sök lite på goggle så får du se att man råder till att kastrera kryptochida hundar för att testikeln i buken är mer tumörsbenägen än om den skulle ligga i pungen."

På en kemiskt kastrerad hane, ligger testiklarna i ljumsken.

JossanH
2010-10-28 15:49
0

#4 Du missuppfattar mina svar.
För det första visste jag inte att en kemisk kastrerad hane hade testiklarna uppe i ljumsken hela tiden (vilket vi inta har diskuterat, utan vi har diskuterat i pungen eller i buken, vilket du tom har citerat från mig)..

Det känns även konstigt om testiklarna skulle vara helt uppdragna i ljumsken och inte ligga i pungen under den kemiska kastreringen då Marianne gav rådet till Becka89 att ta bort testiklarna om den ena inte vandrade ned, pga att minska risken för testikelcancer. Skulle det inte bero på att testikeln då ligger i buken skulle ju det rådet ges till alla som kem-kastrerar då risken skulle vara minst lika hög om dom ligger i ljumsken.

Och ska jag gå på erfarenheter från dom som har chippkastrerade hanar så har jag bara hört om att testiklarna inte ligger uppe i ljumskarna utan de ligger halvt nere i pungen. Inte som på en hane i brunst utan som en hane som är ur brunst. Som små ärtor ungefär.. Alltså är det skillnad på hur en krypto-testikel ligger och var en kemiskt kastrerad-testikel ligger och risken borde därför inte vara lika stor för cancer hos en kemisk-hane som en krypto-hane…

Så det är skillnad på en krypto-hane och en kemisk kastrerad hane om det är så att testiklarna ligger i pungen på den kemiskt kastrerade hanen- vilket är det enda som diskuterades i den andra tråden. Så det handlade inte om att risken var lika stor för att "testiklarna finns kvar hos båda" utan att risken ökade beroende på VAR testikeln låg- uppe i buken eller nere i pungen.
Förstår du mig?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
2010-10-28 18:04
0

#5 Jag har inte missuppfattat dina svar….Det handlade om huruvida det var högre risk för en krypt hane, än för en kemiskt kastrerad hane att få testikelcancer.

Eftersom testiklarna ligger i ljumsken (alt. buken, vilket förekommer) på en kemisk kastrerad hane, så är risken lika stor, då testiklarna i båda fallen utsätts för full kroppsvärme.

Rekommendationen Becka89 fått, tycker jag är självklar, om en av testiklarna inte vandrat hela vägen ner i pungen.

Att den rekommendationen inte ges till ägare som har kemiskt kastrerade illrar, beror ju på att kemisk kastration, än så länge är något nytt.

Ser man till det sista svaret i #0, "S: Vad man hittills vet, ska inte Supreloribehandlingar öka risken för testikelcancer men behandlingen har använts så kort tid, att ingen vet säkert.",

så kan det vara så illa att kemisk kastrering kanske ökar risken för testikelcancer jmf. med en krypt hane. Något jag innerligt hoppas inte ska visa sig vara fallet, eftersom jag ser en stor fördel om man kan kastrera kemiskt vid första brunst och sedan göra en vanlig kastrering när det chipet tar slut. Ev. sätta ett andra chip och sedan göra vanlig kastrering.

Blueshift
2010-10-28 18:34
0

#6 "Eftersom testiklarna ligger i ljumsken (alt. buken, vilket förekommer) på en kemiskt kastrerad hane"

Detta var nyheter för mig. Kemisk kastrering krymper testiklarna mer jämfört med en intakt hane ur brunst, så jag skulle iofs kunna tänka mig att riktigt små testiklar skulle kunna åka upp en bit i inguinalkanalen, beroende på hanens fysiologi.

Men det hade varit intressant att få se en referens på detta, Gottfridsson.

JossanH
2010-10-28 18:37
0

#6 Jag har sett diskussionen som att den handlar om det är samma förhöjda risk för en kemisk kastrerad hane, med testiklarna nere i pungen,att få testikelcancer som med en kryptohane som har en eller 2 testiklar i buken.. Det är en stor skillnad och vi har tydligen missuppfattat varandra där.

Jag har frågat ägare till kemiskt kastrerade hanar gällande detta med testiklarna i ljumskarna och svaret jag har fått är att testiklarna ser precis ut som på en hane som är ur brunst eller innan de blivit könsmogna. De ligger alltså inte i ljumsken, utan är som små ärtor en bit ned i pungen.

""S: Vad man hittills vet, ska inte Supreloribehandlingar öka risken för testikelcancer men behandlingen har använts så kort tid, att ingen vet säkert.",

så kan det vara så illa att kemisk kastrering kanske ökar risken för testikelcancer jmf. med en krypt hane."

Fast faktum kvarstår ju, en krypthane har redan förhöjd risk för testikelcancer. Och om det nu är så som ägare till kemiskt kastrerade hanar sagt till mig- att testiklarna är en bit ned i pungen- så borde inte ett chipp öka testikelcancer i samma mån som hos en krypthane pga kroppsvärmen…

Intressant diskussion dock :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gottfridsson
2010-10-28 19:34
0

#7 Möjligen dålig formulering av mig :-( Det jag menar med "i buken" är när testiklarna ligger så långt upp att dom inte är palperbara, vilket dom är när dom ligger i ljumsken.

#8 Jo, det blir lätt missuppfattningar.

På en kemiskt kastrerad hane, vandrar inte testiklarna ner i pungen. Även om dom är palperbara och ligger en bit ner, så ligger dom fortfarande kvar i ljumsken.

"Fast faktum kvarstår ju, en krypthane har redan förhöjd risk för testikelcancer"

Faktum kvarstår att det är lika hög risk för en krypt hane, som för en kemiskt kastrerad, eftersom testiklarna hos båda ligger kvar i buken alt. ljumsken. Det man inte vet ännu, är om chipet ökar risken för testikelcancer.

Blueshift
2010-10-28 19:36
0

Det kan kanske vara intressant i sammanhanget att nämna att illrar har en inguinalkanal som på ungdjuren ofta tenderar att förbli öppen under förhållandevis lång tid. Även som vuxen och könsmogen är kanalen relativt vid, mer som på kaniner (som dock har en helt öppen kanal).

Blueshift
2010-10-28 19:40
0

#9 Förstod inte alls ditt svar till mitt inlägg #7, du verkar prata om något helt annat?

"På en kemiskt kastrerad hane, vandrar inte testiklarna ner i pungen."

Återigen, referenser? Kan du förklara hur du tänker? Pratar du om könsmogna eller icke könsmogna hanar? Menar du att teskiklarna hos en könsmogen hane skulle vandra tillbaka upp i inguinalkanalen (ljumsken)?

JossanH
2010-10-28 19:58
0

Men Blueshift, hade helt missat dig här :)
Nu får jag lära mig lite matnyttigt igen!

#9 Det är ju där vi går isär. Du säger att testiklarna ligger inne i illerns kropp på samma/liknande vis som hos en kryptohane medan jag påstår att testiklarna ligger betydligt längre ned hos en chippad hane och därför inte är lika utsatta som en kryptotestikel.
_"Faktum kvarstår att det är lika hög risk för en krypt hane, som för en kemiskt kastrerad"
_Hur vet du detta?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
2010-10-28 23:26
0

Det verkar som om det centrala i den här diskussionen är läget på testiklarna hos en intakt hane som är ur brunst. Vare sig han nu är naturligt ur brunst eller kemiskt kastrerad.

Så för att sammanfatta det hela (och kanske komma ifrån härvan av missförstånd?):

1) När en hane går ur brunst minskar testiklarnas storlek drastiskt. Detta i sig ger intrycket av att testiklarna "försvinner" från scrotum (pungen). Min egen erfarenhet är dock att testiklarna inte vandrar uppåt utan finns kvar på plats i scrotum hela tiden, klart palperbara, även då hanen är ur brunst. Det kan dock krävas viss vana att känna dem. Ett visst högre läge på testiklarna är dock ev möjligt, särskilt vid kall väderlek, men inte att de är upp i ljumsken (enl min erfarenhet alltså).

Som nämnt är det dock så att illrar har en relativt vid öppning/kanal, och på vissa illrar innebär det att en eller båda testiklarna (oftast bara ena) kan vandra lite upp och ner i kanalen, särskilt då testikeln är liten i storleken då hanen är ur brunst. Personligen tycker jag detta är avvikande från normen och att betrakta som en inte helt önskvärd egenskap. Andra uppfödare kan ha en annan uppfattning.

2) Är testiklarnas läge på kemiskt kastrerade hanar annorlunda än på hanar naturligt ur brunst? Jag får intrycket att du säger att det är så Gottfridsson? I sådant fall, var kommer den informationen ifrån? Eftersom testiklarna möjligen kan bli ännu mindre vid kemisk kastrering så kan man fundera på om det ökar tendensen för testiklar att vandra upp, särskilt då om hanen redan har en anatomi som tillåter detta. Eller är det så att testiklarnas läge är likadant som för en hane naturligt ur brunst (det tycks vara den vanligaste erfarenheten?).

Blueshift
2010-10-28 23:40
0

När det gäller testikelcancer överhuvudtaget, på intakta okastrerade hanar med båda testiklarna nere, så är min uppfattning så långt att det tycks vara mycket ovanligt.

Jag har haft några, relativt få, hanar okastrerade hela livet och ingen har haft några abnormaliteter på testiklarna. I UK är de flesta hanar okastrerade hela livet men det tycks som testikelcancer inte hör till vanligheterna.

Honor som får gå okastrerade däremot, tycks ha en relativt hög benägenhet för att utveckla godartade leiomyom i äggstockarna i högre ålder. Jag skulle dock tro att valet av hur honan tas ur brunst under hennes livstid kan ha ganska stor påverkan på frekvensen av detta. Det kanske mest intressanta i relation till diskussionen är om honor som är kemiskt kastrerade, och därmed inte går igenom en årlig cykel, har en lägre frekvens av sådana tumörer?

OK, I'm off the soapbox now ;)

JossanH
2010-10-29 01:43
0

Tack för informationen! Bra sumerat helt enkelt.

Du förklarar så att även en liten lekman som jag förstår hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2010-12-10 12:02
0

Nu har chippet kickat in på Marcello. Trots att han inte var i brunst när det sattes in har testiklarna dragit sig tillbaka en aning och ligger nu precis vid "början" av pungen. Man känner dom klart och tydligt precis bredvid varandra precis som innan fast en liten aning högre upp. Inga testiklar i ljumsken här men dom ligger inte helt nere i pungen som innan.. Precis vad många andra också har upplevt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2011-01-10 01:02
0

Nu var det ju ett tag sedan Marcello chippades och han luktar inte alls mycket iller längre (vilket jag saknar lite faktiskt… :S) och testiklarna ligger precis som beskrivet ovan- precis i början av pungen. När han ligger på rygg ser man dom tom då det ibland blir som små utbuktningar precis vid pungen och då är dom väldigt lätta att känna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
2011-01-10 10:53
0

Har inte hängt med i den här diskussionen, men som några säger så ligger ju kulorna på kemiskt kastrerade kvar i pungen… iaf på mina. Måste ju vara mindre risk än om de ligger i magen.

Ceciliaolucifer
2011-01-10 20:31
0

Jag har 6st pungkulor som jag gärna skulle vilja bli av med!