ANF i gommen
amy sitter alltid emd en liten högf ihopsamlad matpå golvet.. hon vet att maten på golvet måste man äta snabbt för det sista tar dammsugaren ;)
därför äter hon extra glupskt..
ser plötsligt hur hon viftar emd huvudet och försöker få ut något ur munnen..
jag tar henne och tittar, ser inget..
hon försätter,,tänker att"shit, det kanske sitter i luftstrtupen" så jag tittar igen..
då har en bit anf fastnat i gommen och utmed tänderna..lyckas till slut få ut den, Amy käkar glatt upp den och ger mamma en puss :)
har detta hänt er med, att dom fastnat?

Jupp, det har hänt flera ggr för oss. De brkar tugga så det "gnekar" då, nästan som om de tuggade på ett gummiband, då vet jag att något fastnat i gommen. Underligt, fattar inte varifrån gneket kommer… :-S
Japp, det är typiskt för ANF. Men det gäller nog bara små honor.. Här har det hänt tuva och woodo ngn enstaka gång, men nu var det längesen. Thea råkade dock ut för det några ggr.
Tips ta baksidan på en tesked o pilla bort..
jag tog bort det med fingret, hon öppnade så snällt munnen :)

:S Jag har ANF till min hona nu. Finns det något jag kan göra för att förhindra att det fastnar? Typ mosa det till mindre bitar eller så?

Det har inte hänt här. Men som sagt var, jag har hört talas om det tidigare. Tror det är formen på ANF som inte är riktigt ultimat.
Dock är det inte farligt för illern när maten fastnar där, en hel del obehag får illern dock av det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hände Znagge för ett par dar sen..(första gången..) Fast med en Greenies.. Men ja fick göra som du..=) Han hade inga problem med att man va där & pilla med naglarna..=)
#4 det tror jag inte du behöver. Det är långt ifrån alla som har detta problem med bitarna.. Du märker nog om det råkar fastna ngn gång.

#4 Nä tvärtom ska du väl inte alls mosa dem, de behöver ju använda tänderna. Ju mer destå bättre för tandstenens skull.
Som sagt, inget farligt, mina löser problemet själva efter 1 minuts gnek-tuggande… :)

Jag hade blandat foder med bla ANF till mina valpar uppbött men sedan började de stjäla mammas mat och då fastnade ANF i gommen på dem.
Usch vad obehagligt! här har bara bandits fastnat….
ANF?
#11 Finns ett torrfoder till Iller som heter ANF…
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Har aldrig hänt mina, och jag har haft ANF inblandat i min illermat sedan 2001. ANF betyder " Advanced Nutrition Formula" och finns till hund, katt och iller. Fodret gör i Texas USA och ledande när det gäller djurmat i USA.

Det har hänt här hemma en gång. Men jag har heller inte haft ANF efter det. Endast de små provpåsarna man fått eller vunnit på utställlningar och lotterier.
En sådan där triangel fastnade i Iors gom och jag körde in mitt finger för att få loss biten. Det var bara så att Ior slet sig ur mitt grepp och försökte själv få bort den genom att tugga. Hans ena hörntand gick igenom min nagel… aj aj

Det händer här ofta! hehe, ibland får man hjälpa dem.