Tre lite olika frågor
Vet inte riktigt vart jag ska placera in den här tråden för jag har lite olika frågor angående olika saker och är för lat för att skriva fler inlägg, meeeeen. :P
1. För det första så har jag upptäckt att Estor börjat få de där blå fläckarna i ljumskarna som han fick när han bytte till vinterpäls. Är det inte lite för tidigt för honom att byta igen? Normalt? Vad kan det bero på?
2. Fråga nr två: Min pojkvän pratade nyligen om att han vill vara i Norge i ca 2 månader i sommar för att jobba. Jag blev lite sugen jag också men vill absolut inte lämna killarna kvar hemma i Sverige så jag tänkte att man kanske kunde ta med dem, OM det blir aktuellt dvs.
Är det någon som vet något om hur man kan gå tillväga med det eller vet någon bra hemsida där man kan läsa om det?
3. Dessutom, hur vanligt är det att en illerskunk sitter i en hel dag? Tony skunkade en morgon för några dagar sen och gick runt och luktade supermycket skunk en hel dag, det gick knappt att hålla i stackarn för att han luktade så illa. :(
1. Estor är väl inte året än? Det är med största sannolikhet mer päls som är på väg ut och det behöver inte ens vara ett pälsbyte som är på gång, kanske fyller han bara på? ;) En av mina gör just det nu såg jag igår. De växer ju en hel del under sitt första år och det är inte omöjligt att det behövs lite mer päls där nu som inte behövdes när han satte nypälsen.
2. Iller får fritt föras in från Norge till Sverige. Till Norge är jag lite mer osäker men jag tror att samma sak gäller där men om jag har fel så hoppas jag att någon rättar mig.
3. Exakt hur vette tusan men nog har det hänt att det suttit i ett bra tag, kanske hamnade lite i pälsen och låg kvar och luktade? Hur är hans analkörtlar? Om de är inflammerade/överfulla så kan de gå runt och lukta urban smått hela tiden, min ena iller gjorde just det och det visade sig sen att han hade svullna analkörtlar och när dessa åtgärdades så slutade även skunkningen att lukta annat än när den brukar :P
Paulina
Jag har själv bott i Norge under ett år och då hade jag med mig mina illrar utan några som helst problem. Det finns inga krav på in och utförsel mellan Sverige och Norge… Var lite därför jag åkte till just Norge ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
När illern skunkar så kan det komma lite sekret (säger man så?) som fäster i pälsen runt rumpan. En lätt underedes tvätt hjälper om det inte är något fel på analkörtlarna. Badda med ljummet vatten :)

Annars är det bara att rabiesvaccinera illern enligt Jordbruksverket behövs endast en rabiesvaccinering och ett intyg på det och sedan är det bara att resa vart du vill utan att din iller behöver sitta i karantän.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

#4 Pass behövs också

Pass behövs men inga blodprover som är det dyra. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

#1 Jag har bara sett att det börjat komma upp täckhår just där, så det låter troligt det du säger. :)
Det kanske var så att Tonys päls fått lite skunk på sig men jag vart väl mer förvånad över att det luktade så otroligt starkt. Det var en riktigt jävla bomb, men det kanske är som när människor fiser, ibland luktar det mer ibland mindre.
#6 Har du någon aning om vad ett pass kostar?
En annan fråga som jag kom att tänka på igår var, skulle det vara för stressande att ta med killarna om jag bara är borta i två månader? Kanske är individuellt för alla illrar, men det kanske är dåligt för deras allmäntillstånd att dras med så långt..
Det är individuellt som du säger men rent generellt så borde det inte vara några större problem. Jag släpar med mina när jag åker hem, det kan vara allt från en helg till flera veckor vi är här. Resan tar de ju bra,d e sover mest och de finner sig snart till ro på det nya stället med. Om de är lite osäkra av sig så får man ta med det i beräkningen och ge dem lite mer tid. Det kan ju vara stressande att hamna i ett semesterhem under den perioden med, eller att de bor kvar och någon ser till dem varje dag - då är de ju utan er och det kan vara jobbigt det med.
Paulina

#7 Du behöver inte pass till norge, det är om man ska någonannanstans. Men dom kostar lite olika beroende på vart du vänder dig.
Du behöver INTE rabiesvaccinera eller skaffa pass om du bara ska resa till coh från norge. Det behövs bara om du ska till andra länder.
Hur illrarna klarar resor är väldigt individuellt men jag har aldrig haft problem. Dom har bott på många olika ställen och i Norge bodde vi i 2 olika städer 5 månader per stad. Resan tog minst 15 timmar och det var det enda jag kunde uppleva som stressande då jag hade illrar som grävde på luckan och hyperventligerade :S
När vi åkte under natten en gång åkte vi i 6 timmar utan avbrott då illrarna sov så skönt och vi ville inte väcka dom och göra dom stressade i onödan.. Lite stel i ryggen då ;)
Till sist kom vi iaf på att det bästa var att ha illrarna lösa då det var enda sättet som dom kunde vara lugna under resan- även om det var långt ifrån optimalt..
Bilden är när illrarna äntligen har slappnat av och sover vid mina fötter på väg hem från norge.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#8 Tänkte inte ens tanken på att det skulle vara lika stressande för dem att hamna hos någon annan i två månader. Helst av allt vill jag verkligen inte skiljas från dem och är det inget som borde stressa dem (de klarade att vara borta en vecka under julen utan problem) så får de följa med på äventyr!
#10 Hur klarade du/ni av toagörandet i bilen? Blev det inte en massa nosande runt pedalerna där det är lite knepigt att ha dem när man kör?
Om illrarna är lugna i transportburen så rekomenderar jag absolut inte att ha dom lösa i bilen både för er och illrarnas säkerhet. Men för oss fanns det inte riktigt något val. Vi var 2 sura människor och 3 sura och uppstressade illrar som ändå tog oss igenom 4 timmar med en himla massa stopp för rastningar innan vi släppte dom löst i bilen..
Den som inte körde hade koll på så att inte illrarna gick till förarsidan. Efter att man tagit bort dom några gånger så slutade dom gå däråt. Det var så fullpackat i bilen att transportburen stod i mitten med öppen lucka mellan framsätena. Där i fanns en toalåda och om någon iller inte självmant gick på lådan där så märkte man när dom började bli lite oroliga så då satte man dom på lådan.. Illrarna var ju trots allt 6, 5 och 3 år så man kände ju dom ganska utan och innan…
Den ena rände runt ett tag bland all packning och gömde torrfoder och letade reda på hans leksaker som han också gömde ;)
Gamlingarna sov mest vid mina fötter där det var svalt från AC´n och var äntligen avslappnade. Jag erbjöd dom vatten från flaska några gånger så dom inte skulle glömma att dricka.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#12 Kanske bäst att hålla dem instängda då. :) Har aldrig åkt med dem en längre sträcka men 2-3 timmar har de klarat utan större anmärkningar.
#13 Det brukar gå bra så länge dom har mat, vatten och låda. Jag har aldrig använt en mindre transportbur än en Atlas 40 när vi åker så långt.
Eftersom våra resor ibland tagit upp emot 19 timmar (beroende på hur många stopp man gjort och sådär) så har jag rastat med jämna mellanrum. Har vi stannat för att sträcka på benen har nästan alltid illrarna fått komma ut och gå en runda också och ibland har dom själv sagt till när dom tröttnat..
Sajtvärd på Iller.ifokus