Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1758 ggr
Vosjes
0

Varför gör han så?

Eftersom vi har även hundar har vi illersäkra pipleksaker i hemmet också men just denna lilla plyshmacka med pipgrej i sig som piper jätte lågt och skört.

Till saken så när vi piper med denna leksak kommer våran iller springandes med en typ förtvivlad look i ansiktet och springer runt och letar hysteriskt.
När han förstår att vi är de som piper med plyshmackan anfaller han min sambo och verkligen jagar iväg honom och mot mig försöker han bända upp händerna på medans han typ småbiter mig tills jag säpper och då tar han plyschmackan och lägger sig brevid/över mackan och typ "tvättar" den.

Nu undrar jag bara grovt Varför gör han så?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

sarae
0

Många illrar kan reagera så på vissa pipljud. Något hos ljudet triggar dem.. antingen för att det påminner om valpljud, ett bytesdjur eller något som vi helt enkelt inte förstår. Bevisligen är det något som stressar dem helt enkelt, och det tycker jag därmed inte man ska utsätta dem för. Så min rekommendation är att ni gör er av med just den leksaken ;)

skrollan
0

Vi har massor med pip leksaker. Många av dem gömmer skrollan under sängen och soffor, det är som hennes bebisar. Men en utav dem har jag just för att pipa fram skrollan eller groggie när jag verkligen inte kan hitta dem (har precis flyttat till hus) då kommer dem fram och dem får en godis som tack. Annars så använder vi dem inte nödvändigt eftersom skrollan blir stressad och hysterisk.

Jag hade bra användning för dem när skrollan och groggie vart på rymmen, har jag pipit med dem när jag letat efter dem. Skrollan lyssnar mer på det än vad groggie gör.

Theres
0

Som föregående talare säger… jättebra att använda pipisar när man vill locka fram illrar som gömmer sig utomhus :)

golf.ifokus.se

Vosjes
0

Pipstycket i leksaken åker ut då hunden älskar denna plyshmacka och vi vill ju inte att han anfaller henne men mackan stannar en enkel operation. Flört
Han har ett lite beskydda-valparna-beteende om man jämför med andra djurs beteende och när han väl får leksaken går han iväg och sover och tvättat den lite så jag tror inte att det är något med mat att göra därför blev jag lite undrande.

#2,3
Jätte bra att locka fram dem på detta sett men det behövs inte här då han kommer som en pil när vi ropar hans namn. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur