Orolig
Är orolig för min iller Rambo som är 3 ½ år gammal.
Han har innan haft skabb och löss och är behandlad för detta.
På sista tiden har han gått ner i vikt, väger cirka 900 g nu. Han har även tappat päls på ryggen så han har några kala fläckar. Han kliar sig hela tiden och har fått ett litet sår på ryggen.
Jag har badat honom med ohyreschampoo och idag köpte jag avmaskningsmedel som jag har gett båda två. Jag gav flytande axilur, ska man ge det i tre dagar?
Jag har varit hos veterinären innan för t.ex. ringorm (de hade inte det) och jag tycker aldrig att man får bra hjälp. Nån som vet nån bra illerveterinär runt omkring lund eller malmö.
Min andra iller Tyson har inga problem. Han är oxå liten, väger cirka 1 kg.
Båda äter och dricker normalt och gör sina behov som vanligt.
Nån som kan hjälpa mig?

När illrar får problem med binjurarna kan de få kala fläckar, du märker inga beteendeförändringar, typ brunstbeteende? Be veterinären att göra en hormonpanel eller sätt in ett suprelorinchip.
Fågelkliniken i hjärup är fantastiska på "övriga smådjur" och dessutom billiga! www.fagelkliniken.se
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida
Nä, jag har läst om just binjurarna och jag har inte märkt förändrat brunstbeteende. Kan man sätta in chip om man inte vet vad som är fel?
Men han kliar ju sig hela tiden så känns som om det skulle kunna va nån ohyra.
Han har små bruna prickar på de kala fläckarna. Vet ej om det kan vara hår som är på väg upp?

När de får problem med binjurarna kan det även börja klia. Har han haft sommarsvans? Blev han kastrerad tidigt? '
Det bästa är att veterinären får ta en ordentlig titt. Ibland går det att se med ultraljud, men oftast inte. Ett tecken på hanar är som sagt brunstbetende samt förstorar prostata. En hormonpanel kan ta upp till 6 veckor att få svar på så jag hade nog provat med chip. Du kan också operera, vilket är mer effektivt i de flesta fall. Chippet minskar symptom som håravfall och "slöar ner" sjukdomsförloppet, men det tar inte bort tumörerna.
Problemet är att den högra binjuren sitter ihop eller sitter väldigt nära aortan, så den går oftast inte att ta bort helt. Det allra bästa är om du opererar och sätter in ett chip.
"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

Det kan inte vara vintern som ställer till det? Torr hud kliar, bruna fläckar kan vara små sårskorpor. Skulle detta kunna vara problemet så undvik bad och ge honom fettsyretillskott.
Tycker absolut du ska kolla binjurarna! pälsavfall pga binjuretumörer börjar i de flesta fall upp över ryggen men också svans.
När jag misstänkte binjuretumör på min då 3,5 år gamla hane så gjorde jag ett ultraljud där man iaf såg att högra binjuren var utsatt. Jag satte då in ett chipp för att fundera på hur jag skulle gå vidare. Chippet är ju verksamt även efter en operation.
Jag valde operation och det visade sig att även vänster binjure var utsatt så den togs bort. Den högra var omöjligt att göra något alls med då den satt helt utmed/sammanväxt med aortan.
Han mår idag bra (4,5 år gammal) och har fin päls även på svansen som varit hans problemområde tidigare.
Tyvärr upptäckte jag en tumör som växt upp på bara 3-4 månader som gör att han förmodligen kommer bli sämre inom en snar framtid men för mig har operation och chipp gett ett jättebra resultat med tanke på utgången.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej igen!
Tack för alla svar.
Jag har bestämt mig för att ringa veterinären i Hjärup på måndag (de har haft stängt nu) och ta med mig båda illrarna på en hälsoundersökning. Så får vi se vad hon säger. Rambo mår just nu ok, kliar sig och är lite tröttare än vanligt men han har alltid varit den lugnare av dem. Äter och dricker som vanligt. Jag har precis gett den sista dosen avmaskningsmedel.
Vad kan man ge dem som fettsyretillskott?
Rambo blev kastrerad när han var nio månader och har alltid haft rätt så tunn päls på svansen.