iller hjälp??
jag är ny här på denna underbara sida
och vi har tänkt skaffa en iller
jag har läst allt om dem och träffat några och nu är det dags att låna en en tid och sedan gå på sfyry´s (suomen fretti yhdistys RY.). årliga iller träff^^' idag var vi i en djur affär och frågade tips av en FD uppfödare av illrar. vi bor i finland av illrar är mycket ovanligare än i sverige
så damen sa att vi borde ta en från sverige^^' men nu undrar jag lite saker från er experter, 1. vet du någon iller uppfödare/ kan du rekomendera någon iller uppfödare?? ( som ändå helst inte skall vara helt i lappland) de skall ha ganska söta valpar^^' och vara 100 % tam illrar, och vara av ett bra släkte (inga "jakt" släkten.).
jag är väldigt tacksam för svar

Jakt släkten kan oftast vara dom med bäst stam och livslängd. och tyvärr så är dom flesta illrar i sverige från jakt illrar längst bak.
Tror inte du ska hänga upp dig på att det finns jaktiller i släkten. En bra jaktiller får inte ha för vasst temprament utan de ska vara väl hanterbara. Du vill inte att illern ska gå ner i kaninhålet och bita ihjäl allt den hittar och sen ta sig ett skrovmål och lägga sig att sova i 4 timmar, utan du vill att den stöter upp bytet så du kan fånga eller skjuta det. Därefter ska ju illern komma upp ur hålet och få sin belöning.
Däremot kanske du inte vill att det finns vildiller i linjen. Det finns uppfödare som avlar in vildiller för att få friskare illrar men det kan också ge illrar med vassare temperament och som inte är fullt så sociala som man kanske vill ha dem.
Vår Bogey har f.ö. jaktiller till pappa och han är hur go och snäll som helst, även om det händer att han testar oss lite nån gång ibland, men det är bara att säga ifrån på skarpen så ger han sig.
Finns många bra uppfödare men jag rekommenderar ju naturligtvis Guteillern, uppfödaren till våran Bogey.
Håller med personerna ovanför, häng inte upp dig.. träffat på en iller som sas vara 100% (ge och ta på procenten) tamiller och det var den tråkigaste illern jag träffat. Inget go i honom överhuvudtaget. Föredrar energi knippen som säger ifrån.
Dessa söta valpar du pratar om, finns det fula illervalpar? har aldrig sätt någon ^^

till bogey:
mm, det var lite så jag menade med vild iller men på finska heter tamiller, fretti och vild iller , villihilleri, så jag bor ju i finland så jag ka inte riktigt veta vad jag skall säga 8D
men nu har jag hittat en seriös tamiller/fretti uppfödning så vi skall möjligen åka och kolla^^'

jo nog ska det finnas illeruppfödare i finland, vet minst en uppfödare som man kan se som seriös=)

jag vet oxå några bra uppfödare i finland, men dom e ju som sagtbra i mina ögon och kanske inte passar andras. och dom flesta uppfödarna i finland har ju svenska jakt illrar i sin stam.
Jag bor också i Finland och är intresserad av en tamiller, men jag hittar inga med rimliga priser och uppfödare som inte finns i Helsingfors.
Jag bor själv i Österbotten, Jakobstad.
Någon som vet av en kennel i mellersta Finland?
Tacksam för svar!
Jag bor också i Finland och är intresserad av en tamiller, men jag hittar inga med rimliga priser och uppfödare som inte finns i Helsingfors.
Jag bor själv i Österbotten, Jakobstad.
Någon som vet av en kennel i mellersta Finland?
Tacksam för svar!

Har ingen aning om vad som ligger vart i Finland, men denna tjejen har väldigt fina illrar och bra uppfödning iallafall.
Finns ju även en del länkar på hennes hemsida, kanske kan hjälpa dig vidare annars.
finns utöver pickpockets 4 andra uppfödare i Finland
http://web.mac.com/achsferrets/ACH%60s_Ferrets/ACH%60s_Ferrets.html
http://nightshadesferrets.com/