Nytt foder?
Köpte det här idag i en djuraffär, mest för att jag aldrig sett det innan och att det var så billigt (45kr för 700g) tror inte att det e så bra dock…blir alltid skeptisk när det e majs etc på förpackningen… någon som känner till det?
Kanske skulle kunna funka att blanda med annat bättre illerfoder?
innehålls förteckning…
men samtidigt verkar det ändå veta lite vad de snackar om…på hemsidan står det:
"Ferrets are a special story, because they are real carnivores. As all carnivores do, ferrets need a lot of animal proteins and fat in their nutrition"

ja du sara du kan oxå ser jag
hehe
surprise!!!! ibland skräller det till 

Vad jag kunde se så verkar den ju ha alldeles för lite protein (30,5%) så skulle iaf inte ge den till mina illrar.
precis vad jag syftade på….låg protein halt…den bör ju ligga på 36%…det konstiga e att samma företag säljer ett annat iller foder, då med 36 % protein…varför göra ett med så lite då?
här e det andra fodret….heter oxå ferret complete

Tror du inte de kan ha den skillnaden av någon anledning då? Mer än priset liksom. Kanske så att de som inte ska ha så hög proteinhalt också ska ha ett illerfoder att välja. Eller jag vet inte. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jo…det var nått sånt jag funderade på,….inte för att jag skall byta foder själv…mina kräsna rackare gillar det för övrigt inte ;) men det kankse är ett bättre alternativ till whiskas om man har ont om pengar vill säga…
var bara tvungemn att utforska lite,,,e ju så förbannat nyfiken 

jag tror nog att det med mindre proteinhalt kan vara för lite äldre illrar? unga behöver ju mer protein för att växa väl?
golf.ifokus.se
I djuraffären här i mjölby så säger ägaren att det kommit ett nytt illerfoder.. Det kommer från Holland men jag har glömt vad det heter… Skulle visst ha kommit ut för ett par, tre veckor sedan..? någon som vet?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12 Kan det vara Tasty Ferret?
Jag tror det kommer från Holland.

Har du varit i djuraffären i Gamlestan Sara? Har sneglat på det där fodret många gånger.. Men jag har inte köpt det. Tog för givet att det inte va bra eftersom det va så billigt!

Det finns ett tredje prestige också, vita påsar. Kommer inte ihåg näringsvärdena men tror det va helt okej. Billigt var det iaf, 80kr eller nått sånt för en påse, tror påsen va 2 kilo men kan minnas fel. Detta var för kanske 2 år sen eller nått.
#14 yup! var där för att köpa transport bur… köpte det fodret för att utforska vad det var….det kan ju inte vara värre än Whiskas å friskies
själv behöver jag det inte, mina går på vitalin å ferret complete…å bojkottar allt annat 

De hade nått annat konstigt foder av samma märke. (Antar att det var foder, det stod bara på konstiga språk..) En jättestor säck, med bilder av en iller, marsvin och kaniner å några andra djur. Undrar vad det var för konstigt foder som passar både illrar och kaniner?!

#17: Det lät inte alls bra tycker jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
hmmm nä det såg inte jag….hittade bara det här i 700g kartong å kartong m 3 kg…. men jag rotade inter runt så länge var mest fokuserad på min ferrari transport bur hihgihihi…..otrevlig personal däremot!! morrrrrr

#19 Håller med, speciellt trevliga är dem inte. Men det finns sååå mycket att kolla på där..
#15 ja, det tror jag det var!! Skumt han på djuraffären påstod att det var helt nytt!! (är den där puckade djuraffärs snubben som fått för sig att ta hem illrar och sälja)… han har ju haft fel förut så att säga..
Sajtvärd på Iller.ifokus

jag var inne i en djuraffär och fråga om ferret complete och hon viste en parket från vitakraft (tror jag att det hette) som var till båda iller och kaniner jag tyckte att det verkade konstigt för det är 2 helt olika djur så jag köbte inget,det går inte riktigt ihop
vitkraft är inget jag rekomenderar personligen….då det höll på att ta livet av min första iller, men de finns många som använder den med bara iller på paketet från vitakraft….har däremot dålig koll på hur det är…undvuíker vitakraft som pesten 

Vi ger våra duo ferret, men säger ni att det e kasst?
Själv e jag inte så bra på vad som e bra o dåligt men jag kanske ska se över fodervalet igen!
# 22,23. Jag ger mina vitakrafts illerfoder(ingen kanin på förpackningen) och mina älskar det och har gott hull utan att vara feta och underbar päls, numera blandar jag även i Totally Ferret.
Jag har aldrig hört talas om iller och kaninfoder i samma, låter skumt i mina öron…
#27 säger bara italien….en iller på paket och sen en bild på majs, lite rotfrukter och annat….jovisst, där finns det mesta ;)

Jag använder osså Vitakraft till mina o ja har bara Vitakraft än så länge. Dom älskar det och dom verkar må bra av det med, dom har en underbar päls. Det är då Vitakraft med iller på.
personligen så är jag emot vitakraft, bl.a för att det innehåller mycket majs..som i sig innehåller mycket socker….men jag håller med dig..illrar älskar det….vitakraft finns med i en foder tabell, under tråden foder tabell…
#31 Hur är det med sockerbetor och röbetsmassa?
Det är samma sak där…betor är fibrer, kolhydrater som inte illern kan smälta direkt…det är vad som ger avföringen konsistens liksom… men jag vågar faktiskt inte svara på hur socker halten är…jag vet att sockerbets massa är vad som blir kvar när man utvunnit sockret…massan innehåller då ca 25% melass har jag för mig….
Vad finns det för illerfoder utan majs, rödbetsmassa eller sockerbetor i?
ja du bra fråga ;) Vitalin innehåller visst inget av det, jag vet att totally ferret baby innehåller rödbets massa…men jag är osäker på de andra totally ferret sorterna….FC har ingen majs men däremot rödbetsmassa….verkar vara svårt att komma ifrån…men jag är övertygad om att rödbets massa är betydligt bättre än majs….men sen beror det ju på kvantiteten…
Vitalin innehåller sokerbetor och FC innehåller sockerbetsmassa och potatis.
Majs ska finnas i alla FTs smaker, ska kolla igen för säkerhetskull.
aha….var hittade du att det är socker betor i vitalin? Lyckas inte hitta det ;) Ja, totally ferret har jag hittils inte provat ännu….hade varit intressant att veta
Jag hittade det på provpåsen vi fick på IT och på deras hemsida ;0)
På vitalin? mm det måste jag ha missat! har kollat både påsen och hemsidan med inte sett det….jag e iofs lite blind hihi….men det heter väl beets på eng?
haha! nu hittade jag det! som sagt…total blind! ja, men då är det socker betor i vitalin…m.ao så finns det antingen det eller majs i alla foder i sverige?? måste forska lite i hur farligt det kan vara….återkommer ;)
Jo, det första man blir blind på är ju ögonen sägs det…jag är likadan =0)
Det är konstigt att det finns vart o varannat illerfoder om det är så farligt.
ja…vad ska man säga? det är inte mycket vi gör rätt för våra pälsar ;)… jag vet ju som sagt inte hur farligt socker betor/betmassa är…eller om det är farligt. vad jag kan säga säkert är att majs inte är bra….
Tja…detta problem finns ju med alla djurfoder….ofta har producenterna inte tillräcklig kunskap om de djur de tillverkar foder för…syftet är ju att tjäna pengar…majs o dyl är billigare än kött….kan man manipulera innehålls halterna för att sälja foder så gör man liksom det…

enligt många veterinärer så är det bara "naturligt" med biprodukter samt innehåll som ej är animaliskt t.ex. majs eftersom illrarna i det vilda tillståndet får i sig det deras bytesdjur har ätit samt ben och päls o.s.v. bara man ser till att illern får i sig tillräckligt med vitaminer, en bra fettprocent…
Om det handlar om betmassa liknande melass så innehåller det mycket näring och vitaminer, betmassa innehåller viktiga aminosyror.
Kolhydrater som inte ger energi är vad som avses med ordet kostfibrer. Mängden av dem måste kontrolleras noga. Vid för mycket fibrer minskar absorptionen av vissa näringsämnen, vid för lite blir avföringens passage genom tjocktarmen för långsam vilket resulterar i gasbildning. Fiberinnehållet kan ändras under vissa omständigheter.
Olösliga: Fibrer som ingår i majs, lök, vetekli och betmassa och som inte kan brytas ned av bakterierna i tjocktarmen. Denna typ av fibrer är särskilt viktig för matsmältningens regelbundenhet.
Lösliga: 25% av betmassans fibrer och 100% av pektinet kan brytas ned i matsmältningsapparaten. Det är dessa fibrer som håller tarmfloran i balans och hjälper tjocktarmen att hålla sig frisk.
Dessa två typer av fibrer måste ingå i fodret i lämpliga mängder och proportioner. Om det ingår för lite fibrer blir resultatet ofta lös avföring eller diarré. Överdrivna mängder fibrer ger för stor mängd avföring. Enligt lag skall fiberinnehållet anges i fabrikstillverkat foder. Den uppgiften på foderpaketen kan vara missvisande då den oftast bara gäller olösliga fibrer.
#43 mycket intressant läsning!

vill putta upp den här tråden då jag såg att en fodertråd var uppe igen, här talas det lite om animaliskt samt "ej animaliskt" innehåll i foder..
fibrer..
Jag har använt PresitgeDuoFerret till min sune nu i 2 månader.. o idag tog de slut. Så de enda dom finns här i stan är "exta vital complete" Sa Hon i affären att de hette… hittar inget sådant, men ska dit idag o läsa lite om de!
Prestige verkar inte vara ett bra foder, så om de visar sig att detta foder är bättre byter jag utan tvekan!
Aha, Xtra vital, (vitalin) NU fattar jag ;) De är ju ett bra foder! Whiiihooo..
ab0o, Xtra vital och Vitalin är inte samma foder, två olika.. tror inte xtra vital är lika bra som vitalin, men vet inte.
Xtravital å vitalin är som robin säger inte samma foder. Och xtravital är ett betydligt sämre foder, som tillverkas av Beaphar, som är lite av ett "budget företag" som tillverkar billiga djur produkter. Hittar inte innehålls förteckningen nu, men har för mig att det har rätt lågt protein innehåll, å alldeles för mycket majs bland annat

jo, dessutom är första ingrediensen (alltså störst %-andel) grains, typ sädesslag.. nicht so gut! :/