Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 128 ggr
bnoffan
0

Jag blir så less

Varför är alla så känsliga? Det räcker med att man ifrågasätter någon på det här forumet för att de ska vilja avsluta sitt medlemskap och för man själv ska få massvis av arga kommentarer.

I ett forum så trodde jag att man skulle få ifrågasätta vad som skrivs och föra en dialog.

Utgå inte från att allt som skrivs är skrivet med arg ton, för då missar ni oftast den egentliga meningen med inlägget.

AlbaStiffler
0

Håller helt och fullt med. Ibland kan man själv ha skrivit ett meddelande i god ton, kanske t o m lite skämtsamt tycker man själv. men sedan läser någon annan det och uppfattar det helt annorlunda, tex som att man är arg. Kan vara svårt att se själv ibland.

Jag är en sån som säger vad jag tycker när jag tycket det, och står för vad jag tycker. Jag tycker alla har rätt till en åsikt. Självklart ska man inte medvetet vara elak eller göra personangrepp (om inte personen förtjänar det, hehehe), men har man gett sig in på ett sånt här forum och ifrågasätter saker måste man även vara beredd på att få svar.

Själv har jag tyckt att vissa personer är idioter i vissa trådar och där kan vi ryka ihop rejält, det betyder dock inte att jag inte kan skämta med samma personer i nästa tråd i ett annat ämne. Så funkar jag…  Och bara för att förtydliga tonen i detta meddelande så sätter jag dit en smajlis: Cool

Faxlin
0

Jag kan inte mer än hålla med er båda. Jag tycker också det är trist. Jag är också sådan att jag kan ha vitt skilda åsikter som ¨någon i en tråd men i nästa kan jag skämta eller hålla med den personen i någon annan tråd i en annan åsikt.
Ibland har jag en åsikt i början av en diskussion men kan ändra åsikt för att den jag argumenterar med har bra åsikter och jag känner att det är nog inte så fel i alla fall. Men ibland står man fast vid sina egna åsikter.
Så varför ska det behöva vara så snarstucket? För att göra det klart så syftar jag inte på någon speciell med detta inlägg och jag säger det inte av elakhet mot någon.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nettan
0

Men allt för ofta senaste tiden så har det blivit så jävla elakt gjort av vissa.
Hur kan man gå på en person och håna den bara för att man inte har samma åsikt. Jag tycker det är personangrepp utan dess like här nu. Man hånar och förlöjligar personer som säger sin mening. Gud förbjude att man faktiskt tycker olika eller kommenterar något. Nä, det är nog bäst att jag rättar in mig i ledet.

Faxlin
0

haha, du brukar väl aldrig rätta in dig i ledet Nettan :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nettan
0

Nä jag brukar inte det.. Men man kanske måste ändra sig.  ;-)

ferretgirl
0

Håller fullständigt med om att det ibland spårar ur, både här och där. Har läst viss inlägg men har inte svarat pga att jag är rädd att det ska missuppfattas, håller då hellre min mun

UlrikaG
0

Ja, jag kan inte annat än att hålla med TS. Tyvärr, för det har bidragit till att jag inte längre är så aktiv på forumet.

Det är knappt att jag läser några inlägg numera. Tycker det är trist när det spårar ur så totalt och ordet respekt fullständigt tappat sin mening. Jag personligen kommer aldrig förstå att man väljer att vara respektlös, oavsett vad motparten säger. Det är för mig ofattbart att sjunka till den nivån.

För mig är debatt/diskussionsforum just vad det låter som. Nämligen en plats där alla är välkomna att lämna sin åsikt. Ingen har rätt, ingen har fel, därför kan man inte heller ha fel i diskussioner.

Debattämnet är för mig en viktig del då det är otroligt givande. Men detta gäller ju enbart om motparten i sin tur själv är medveten om gränserna för att kunna ha en givande debatt.

Tyvärr ger jag mig inte in i diskussioner här då det man har att säga ofta missförstås eller uppfattas som om man är ute efter att ge sig på någon. Nu är inte detta specifikt för detta forum, men det är likfullt lika trist.

För att inte nämna möjligheten att få höra att man inte värdesätter illrarna, eller tänker på sig själv, för att man har en annan uppfattning.  

Dessvärre tror jag även att många uppfattningar beror på oförmågan att uttrycka det man vill. Att inte sätta punkt, kommatecken etc där de skall finnas, gör en text oerhört svårläst, och då tycker jag man får räkna med att bli feltolkad. Därmed inte sagt att man skall tåla påhopp, men att tåla att bli ifrågasatt om vad meningen eg var. Detsamma gäller alla särskrivningar. Dessa ökar ockå förvirringen.

För mig är det jättetrist att inte längre känna möjligheten att medverka på ett forum fullt ut, speciellt när det berör ett så viktigt ämne för mig. Jag hoppas att det kommer vända och att ordet respekt återges dne rätta meningen.

Det är viktigt att komma ihåg att i DISKUSSIONER är det ÅSIKTEN som diskuteras/kritiseras, INTE PERSONEN bakom.

Sara
0

Det är ju just diskussionerna som gör att man ibland ändrar åsikt. Alla kan ju inte kunna allt och det är ju genom att debattera för eller emot som man lär sig. Ibland lär man sig nått nytt och byter åsikt eller så blir man starkare övertygad i sin åsikt.

Själv tycker jag att hälsotrådar och sjukdomsfall är väldigt intressanta. Eftersom många av våra veterinärer inte är så insatta i illrarnas sjukdommar är det bra om man har ett hum om vad som är fel på ens iller. Å då är andra människors kunskap en enorm faktabank att leta i. Sen får man inte glömma att vi alla är lekmän och att man alltid ska göra det man själv känner är rätt. Man ska ALDRIG känna sig tvungen att göra som någon annan säger om det inte känns rätt.

Det kommer alltid att finnas människor som anser sig veta bättre än andra och försöker pracka på andra sina åsikter för att de "vet" att de har rätt.

Sen finns det de som låter känslorna ta överhand och i ren frustration skriver saker som blir väl hårda.

Jag tycker att det här forumet skulle bli väldigt tråkigt om ingen vågar skriva vad de tycker. Om någon tar illa upp så kan man faktiskt be om ursäkt utan att för den skull ändra åsikt.

Sara

bnoffan
0

För att förtydliga mitt inlägg. Jag tycker verkligen inte att det är okey med rena personangrepp! Man ska kunna diskutera och samtidigt visa respekt för den andra personen och dennes åsikter. Jag tycker att det är tråkigt att vissa trådar ska sluta med en kamp mellan två personer.

Jag har flera gånger funderat på att lämna det här forumet eftersom jag upplever att vårat gemensamma intresse, illrarna, ofta hamnar i skymundan för alla konflikter mellan olika personer.