Pals
Nu kommer jag med lite palsfragor!
Vi har minusgrader och sno, och det har varit rejalt kallt och ratt ett bra tag, men Lars gar fortfarande runt i raggig sommarpals! Han chippades i varas, och jag vet att det kan paverka palsen lite, men nog borde han val svida om snart? Han har knappt lagt pa sig nagon vikt heller. Nisse ar tjock som en julgris och tog pa sig vinterpalsen for nagon manad sedan.
Har latit dem vara ute i deras utebur mycket mer, och bara tagit in dem ett par ganger i veckan for socalisering i hopp om att han ska fatta att det ar KALLT, men utan resultat. Han envisas med att ga runt i den fula och tunna sommarpalsen.
(Och som tillagg for att styra undan eventuella pahopp sa kan jag intyga att de har en STOR utebur som tar upp en ansenlig del av baksidan av huset, alltsa ingen kaninbur.)
Dessutom har han sommarsvans som bara verkar bli varre istallet for battre. Nu har han bara en liten tofs pa svanstippen och en liten "kaninsvans" narmast rumpan.
Funderar pa om han verkligen kan ha binjureproblem redan? Han ar ju bara dryga aret och har ju som sagt chippats.
Sen skrev jag en trad om Nisse for ett bra tag sedan, nar han chippades om att han hade en kal flack i nacken. Den ar fortfarande kvar. Ett par mm i diameter dar palsen vagrar vaxa. Kan de verkligen bli kala pa ett omrade efter att ha fatt vaccination/chippats, eller borde jag kolla upp det? Flacken har inte andrats i storlek alls sedan den uppstod.
// Amanda
intressant fråga, Willa chippades för 2 veckor sen och har heller inte fått ngn vinterpäls, vi är ute i snön varannan dag typ, tillägger att Willa är 6 mån!
Imie är snart 7 månader (7 dec), ochippad/okastrerad och hur fluffig om helst.
Bogey fick sitt andra chipp på sensommarn då han visade sig lite för intresserad av nykomlingen Imie. Dessutom hade kulorna trillat ner i pungen igen även om de fortfarande inte var större än pepparkorn. Även han har fått sin mjuka vinterpäls för säongen.
Peronligen tror jag det mer beror på individen än ev. chipp

Här har jag tre vinterpälsade illrar, samtliga med implantat (bels både kastrerad kemiskt och kirurgiskt). Valle däremot ser ut som en hona som haft två kullar… raggig vinterpäls och inget vinterhull. Dock ok svans. Han är den enda som inte har suplelorinimplantat.
Kan det helt enkelt vara så att somliga illrar är senare?
Jag tror att allt kommer växa ut på en gång. svanspäls, på den kala fläcken och vinterpälsen. Men han verkar onekligen sen.. Skit hade ju sommarsvans hela vintern förra året men så hade han ju binjuretumör också.
Du får nog ha lite is i magen och bona om ordentligt så han inte fryser i sin sommarpäls så kommer det nog.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min Dag-Otto har inte heller fått någon vinterpäls än. Svansen ser ut som hej och hå och håret på magen har inte heller växt ut och det är i våras han opererades :-(( Han är tre år och okastrerad. Mina går ute i uteburen varje dag så jag tycker det är konstigt. Men, jag väntar, jag är övertygad om att även han får sin vinterpäls.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Verkar som om illrar generellt sett är lite sena i pälsbytet i år.. vet många som gnällt över illrar som antingen inte kommit igång med pälsbyte ännu, eller som varit oerhört långsamma med det. Mina brukar te.x vanligtvis byta päls oerhört snabbt inför vinter i slutet av oktober… inte i år.. vissa har hållt på i ca 1,5 månad nu och jag vet många andra som sett samma sak och är ännu inte helt klara… vissa började byta päls bara för någon vecka sedan och ser snart ut att vara klara. Detta är illrar både med och utan implantat. Skyller allt på klimatförändringar :P
#6 Håller med angående klimatförändringarna. Men funderar, nu är det kallt och snö, hur lång tid tar det innan våra djur fattar det??
Tror du jag vaknar en morgon och Dagge har hux flux fått sin päls?? 
Jajaja, jag återkommer när jag har fått svaret.
#7 haha ja vem vet :P Min aär ute å leker i snön, och bor delvis ute… men somliga har varit ovanligt trögfattade iår :P
#8 Mina har ju lyxen av att själva få bestämma om dom vill gå ut. Har jag dom vid avspärrningen på morgonen så får dom gå ut, men sover dom över så väcker jag dom inte. Just nu är uteburen översnöad/insöad men jag tror att dom skulle trivas bra ändå. Även Disel med sin torra och tunna päls. Hur har du gjort med vattenförsörjningen? Här fryser det, inte kul.
Armani ser ut som en säl i pälsen, Disel päls är torr och tunn (pga medicin), Allie ser ut som fluffboll, Rickie är något av ett mellanting sommar/vinterpäls.

Har inte varit inne och skrivit pa lange - fullt upp med en massa saker.
Men Lars gar fortfarande utan vinterpals! Inte minsta tecken pa att han tanker slappa den heller. Har forsokt kolla om han tappar lite, men icke! Inte ett stra!
Har dem inne pa mitt rum nu for att slippa krangel med fruset vatten osv, men har bada fonstrena oppna, och elementet ar avstangt, sa temperaturen ligger nara utomhustemperatur, sa for varmt kan det ju inte vara at honom..
// Amanda
Men så konstigt! Vet att Willow fortfarande inte har fällt klart, men hon håller iaf på att fälla… Mina är ju klara för länge sedan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Som Jossan säger så är Willa åtminstone inne i pälsbytet nu, hon ser för raggig ut ;) Men har aldrig varit med om att det tagit så lång tid förut! Hon har hållt på ett bra tag nu!