Annons-fråga
http://www.rissanens.com/forum/viewtopic.php?t=3516
Måste fråga angående den här annonsen. Får man inte registrera och chippa sina valpar om man inte är med i någon illerförening?
Så kan det väl inte vara. Har mailat henne och frågat också och var lite nyfiken på föräldrar och stam osv. Blev väldigt förvånad när jag upptäckte att det var Ronja_Iris här på forumet. Måste vara svårt att uppfostra valpar om de bor i ett stall och man själv är på sjön.
Förlåt om det var ett påhopp men jag har frågat exakt samma sak i hennes mail.
säger bara guuulp! Visst får man rega och chippa valpar om man inte e medlem i föreningen.. men då kostar reggningen ca 20 kr per valp….
suck…. hur skall detta gå? sist jag kollade var valpar bitiga… men jag e inte säker
#0 Det går att registrera valpar och chip hos Stif, även om man inte är medlem. Skillnaden är att man får betala en liten slant för varje stamtavla, det var 10:- förrut./Ammi
Nu blir jag fundersam, Athlaz är chippmärkt men inte registrerad i någon förening, endast hos vetten (vad jag vet)
Mvh Jenny

Det lät ju mer logiskt. Hade ju varit konstigt om det hade varit ett tvång att vara med i någon förening. Det är väl upp till var och en. Däremot tycker jag väl att som uppfödare bör man väl regga och chippa sina valpar. Det hade jag gjort iallafall….
Ronja_Iris??? Kan det verkligen stämma?

Japp!!
Om det är en person som är medlem på det här forumet också - varför är inte annonsen utlagd här med då?:O

Hon tycker inte om oss längre.
kan ingen uppfödare i närheten kontakta henne och erbjuda sig själv som kontaktperson? Det är en hel del man måste känna till om att ta kull på illrar som skiljer sig från andra djur.
#8 Får jag fråga varför?

För hon verkar vara så bra på att ta emot tips och råd menar du?
Hon kommer ju ändå inte att vara hemma när valparna föds.
hmm

Om ronja-iris läser denna tråd, vilket jag hoppas att hon gör. Så hoppas jag att hon vet att hon faktiskt kan vända sig till mig om hon behöver råd när valparna är födda och ska födas. Även nu under dräktigheten om hon känner att hon vill ha information om allt extra man måste tänka på under graviditeten.
Jag stödjer inte dessa valpar. Men jag sätter illrarna först och vill inte att hon ska få valpar det går fel för bara för att ingen ställer upp.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
När"man" skrev detta inlägget va "man" då tvungen att lägga ut anonsen. Varför inte bara göra en allmän fråga om man får regga valpar om man inte är med i någon förening?
Spelar roll VEM som gjort anonsen?
Och vill man nu hjälpa honom/henne kan man juh maila/pm:a och berätta att de faktiskt går och VART man kan vända sig för att få hjälp.
#14: jag tycker det är vesentligt vem som lagt ut annonsen. Jag undrar hur någon som är på sjön långa perioder ska kunna ta hand om valpar som kräver tät övervakning och mänsklig kontakt för att kunna omplaceras till nya hem. Kanske lite taskigt att skriva men det jag önskar mest av allt nu är att parningen som måste ha skett väldigt nyligen inte har gett något resultat.
#14 jag håller med dig!
Bara för att hon är ute på sjön betyder inte det att hon inte har en familj hemma som hjälper henne, och vad vet man om det, hon kanske till o med är ledig under denna tid?
det som oroar mig mest är valparnas uppfostran. Tyck vad ni vill om mig, men denna person omplacerade nyligen en iller för att hon kunde bitas någon gång i månaden, Hur ska man då våga hantera ett gäng extremt bitiga valpar? illervalpar är små symaskiner! Inget situation jag frivilligt skulle sätta mig i än på länge, den vanan har jag inte!

Eftersom Ronja_iris inte finns kvar på forumet tycker jag att det är fel att hänga ut henne eftersom det inte ger henne någon chans attförsvara sig.
#18 du har så rätt, men förhoppningsvis kanske någon som går i iller tankar tänker till och avstår från att köpa valp där. Menar inte att vara elak, men jag misstänker att dessa valpar inte kommer få den uppfostran som krävs, och därför inte bli helt lätta valpar. och det vore tråkigt om de hamnar i en omplaceringsspiral. Som sagt, illrarna kommer först.

#19 Men frågan är ju om man ska eller ints ska köpa val därifrån?? Kanske är bra om valparna får ett hem ialf…
säljer hon valar också? :P haha är nog bäst att inte köpa val från privat person ;)

*fnissar åt Velsan*

hahaa,. ja..hmm…tro om jag var något trött när jag skrev det..

Smeagol: det tänkandet är svårt. Om man köper en iller från en oseriös uppfödare så ger man ju illern en möjlighet till ett bra liv.
Men samtidigt så gynnar man ju oseriösa uppfödare. Om det inte finns någon efterfrågan så måste ju uppfödaren sluta med sådan uppfödning.
Sedan kan man ju fråga sig om vi verkligen har rätt bild eller inte. Ja, hon har gett en lite konstig bild till oss här på forumet. Men det finns flera som man fått fel bild av i början men som visat sig vara ypperliga uppfödare.
Det kan vara så att hon inte är ute på sjön på några månader. Då kan hon ha all tid i världen att lägga på illrarna och valparna. Det kan vi inte veta ifall vi bara sitter här och spekulerar istället för att kontaktar henne privat.
Jag hoppas verkligen bara att hon har stöd och hjälp från någon uppfödare och inte är för stolt för att be om hjälp om det behövs.
Bra Åsa att du erbjuder din hjälp. Jag hoppas att Ronja_Iris är här och läser ibland.

Vissa som inte är kvar på forumet får man tydligen diskutera men inte andra…..
Jag tycker denna tråd ska tas bort.. Inte schysst att diskutera hennes annons som så många påpekat..
I så fall kan vi starta en ny tråd och diskutera i allmänhet om uppfödare som inte visar sig på forumet, utan att namnge någon eller länka så det blir uppenbart vem man menar.

Håller med Robin och er andra. Jag börjar nu med att låsa tråden. Sedan plockas den bort under morgon dagen. Bara så att alla har en chans att se varfr den försvinner.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars