Högkvalitativ Kattmat
nu har illermaten snart tagit slut men vår djuraffär här i stan ska ta in vitalin åt oss. men nu undrar jag vad som är bäst att använda så länge? royal canin kitten eller eukanuba kitten? vad är bäst? eller andra alternativ i kattmat-väg som man kan få tag i "lätt" ?
Royal canin kitten eller hills kitten tycker jag…finns det Orijjen för katt så är även det bra ;)
Tycker det samma som sarae, har själv nästan alltid RC och Hills till mina. Har även en som heter Frankies Pro Gold som innehåller lite mera fett och protein än både Hills och RC, men jag brukar också har i ANF för iller. Vissa djuraffärer har den, men inte alla.
Jag tror Pro Plan Kitten är bästa kattmaten för illrar vi har här i Sverige. Det bästa du kan göra är nog att blanda flera sorter med bra innehåll.
Vilken djuraffär är det som säger att de ska ta in Vitalin? Låter lite märkligt tycker jag. Trodde inte det skulle hamna i butiker….

vi brukar köpa ganska små med hill's kitten sålänge :)
okej hur är det med Purina One? Vad är skillnaden mellan den och pro plan?
Purina one junior;
Råprotein
41.0 %
Kalcium
1.25 %
Råfett
18.0 %
Fosfor
1.1 %
Aska
7.0 %
Växttråd
1.5 %

Kyckling (min.16%), torkat kycklingprotein, majsglutenmjöl, ris ( min. 10%), majs, sojamjöl, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), torkat fläskprotein, leverhydrolysat, veteglutenmjöl, fiskproteinkoncentrat, jäst, fiskolja, natriumklorid, kaliumklorid, cholinklorid, kalciumkarbonat, mineraler, DL-methionin
Vitamine A
20 000 UI/kg
Vitamine D3
1500 UI/kg
Vitamine E (a tokoferol)
540 mg/kg
Vitamine C (askorbinsyra)
70 mg/kg
Taurin
1400 mg/kg
hittar inte proplan just nu..har lite bråttom.
Vad spontant jag inte gillar med ovanstående är att det för det första säljs i mat affärer, vilket gör mig skeptisk. För det andra så är protein innehållet för lågt. Trots att det står 41% så är det inte 41% animaliska protein. Snarare mer runt 20% eller nått. Resterande protein är vegetabiliska protein som illern inte kan få näring ifrån ändå.
Är det inte Purina som tillverkar både Pro Plan, Purina One och Friskis (eller minns jag fel)?
Personligen känner jag mig tveksam till alla Purinas foder, eftersom dom höjt salthalten i Friskis, med motiveringen att katterna dricker för lite när dom äter torrfoder.
Med den motiveringen ligger det nära till att dom höjt salthalten i alla sina foder. Den höjda salthalten i Friskis, syns ju inte på innehållsdeklarationen, då den är "inbakad" i %-talet för Aska.
/Ammi
en fråga bara… varför ska man ge dem kitten och inte adult ex. ?

För att kitten är nyttigare i regel.

Eukanuba kitten är riktigt bra foder, men det är dyrt. Vi har köpt det när illermaten varit slut och det har fungerat perfekt.
38 du har så rätt…det är purina som gör både proplan + friskies, å precis som du blir jag sketisk.
#9 kitten innehåller i regel mer protein. Och för iller gäller ju högre potein innehåll desstå bättre! ;)