Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1505 ggr
JossanH
0

En smula bitterhet?

Satt och surfade runt lite bland olika illersidor och slogs över en syrlig ton av bitterhet som uppenbarade sig på vissa sidor.
Det klankades ned på andra illerägare/uppfödare och jag fick en inblick i hur "illervärlden" tydligen är uppbyggd.
Man diskuterar gärna öppet på forum om vikten av att vara ärlig och påläst men tycker man som någon annan är man tydligen någon slags "copy cat" och har inte rätt till att utgå från någon annas artiklar, kunskap eller lärdomar. Då är inte kunskapen ens egen.
Är man illerägare/uppfödare måste man visst forska själv för att ha rätt till att uttala sig om de flesta saker ;)

Det händer att jag får höra att illerfolk är si eller så. Dom beter sig på ett visst sätt. Lägger näsan i blöt och är elaka mot andra illerägare. Det är så konstigt att man ibland får höra det. Jag har ju ändå varit ganska så aktiv under hela min tid som illerägare och det vill ju säga lite drygt 7 år nu och jag har ändå sett extremt få som beter sig på ett sådant sätt… Om ens några alls i vissa påståenden.. Ibland är det rent av på "den som sa´t han va´t"-nivå , den som börjar sprida "fakta" om illerfolk är inte helt oskyldig själv har det visat sig.

Klart jag är medveten om att det finns många olika åsikter gällande illrar! Finns hur många diskussioner som helst här inne som gått ganska vilt till men det är ju grejen med forum. Att man ska diskutera och lära sig saker!
Men det finns alltså folk som hellre sitter och är bittra över andra människors sätt att skriva till varandra, hur dom tar kontakt eller bara en så enkel grej som att vara trevlig och framåt.
Sedan har man ju också fått höra en hel del "regler" som ska vara uppfunna av illeruppfödare.. Regler som tex bestämmer exakt hur illern ska bo (trots att jag vet många aktiva illermänniskor som håller sina illrar på olika vis) eller regler som bestämmer till vilka länder man får exportera eller impotera illrar ifrån. Regler som jag tom har hört mig för med uppfödare för att höra om dom någonsin har satt några regler eller följt dessa.. Än så länge har jag inte fått veta vilka upphovsmännen till reglerna skulle vara eller ens vilka som faktiskt följer dessa "regler"..

Sedan får vi förstås inte glömma alla underbara illersidor som gör att man istället blir på bra humör och glad över att vara illerägare :)

Jag hoppas att även dom bittra kan ta sig ur det en stund och iaf vara lite ödmjuka och glada inför julen :)

GOD JUL!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Bittra människor finns överallt. Det är lite synd att de inte inser att bitterheten gör att de mår sämre själva.

God jul!

Sara