Chihuahua sele?
Jag hittade en skit snygg sele.. Den hade kardborrband som knäppen, såg ut som en "väst" och hade reflexer..
Tror ni en sån skulle passa på en iller? Jag menar i kroppsformen, storleken är ju självklart individuell..
En hund kanske är annorlunda?
Illrar brukar inte uppskatta att ha "väst-selar", du kan ju prova, men jag skullte inte tro den kommer uppskattas :)
Hälsningar Malin
Tror du den uppskattar hemma gjort 8 sele bättre?
Gillar selar som är enkla att sätta på.
Ah men selen var DYYR! Den kosta 200kr lr nåt.. Tror ni man kan få öppet köp/bytesrätt på en sele på djuraffär? :P
Åh finns det med klick-spännen? Hade ingen aning! Vart köper man dom?
Dom bästa ja har provat är dom som ja gjort själv som en "åtta"…
Hagen är det vanligaste märket, finns i vissa internet butiker.
8-sele är inte lika säker som H-selen.
Den på bilden har jag sytt själv.
Hälsningar Malin
#5 Säljer du selar? Kan va bra att veta sen när vi hittar våran nya familjemedlem:)
Såna där H selar brukar ha sånna där minimala bältesspännen annars.. hur krångliga som helst
Varför är inte 8 sele säkert?

Finns bra iller-selar H-selar med klick-spännen att beställa på djurmagasinet, de brukar aldrig ha dem inne just för iller men kan få hem till butiken på ett par dagar. Rekommenderas inte till alltför stor hane, kanske finns i en storlek större iförsej, osäker. Samson väger 1,7 och den vi fick hem går på med lite lite marginal. Men den sitter bra! Tror vi provade varenda kanin, katt och råttsele i butiken när hon kom på att de kunde beställa hem :) Fick den på två dagar
Satyr väger 2,2.. :/
Vi använder ett kattunge h-sele på våran Dexter som väger 3 kg.
Det fungerar perfekt och han kommer inte ur det. Vill du ha något tufft på selet är det bara att sy el spänna fast någonting på det som inte stör djuret men ser bra ut.
På våran katthona har vi köpt ett vanligt h-sele dock i rosa med blommor ;) och sedan spännt fast en rosett på ryggen av selet som inte stör henne men är väldigt sött.
Jag syr selar och kan sy på beställning om så önskas, alla storlekar går att fixa. Har en hel del färger att välja på också.
Anledningen till att jag itne gillar 8-sele(Vilket jag hade på min tjej som valp) är att dom lätt blir slappa och då lätta att slingra sig ur baklänges.
Hälsningar Malin
Det finns H-selar på AMHS Illertorg också. Kika där om det kan vara något. Finns också illervästar…..
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

För oss är det tvärtom, 8-sele är det enda som funkar på vår illertjej.
Så det är nog väldigt olika, beroende på individ.
Våran 8-sele har en dragsko-knäppare (eller vad det kallas) på ryggen, så den spänner man åt så hårt man vill. Märker man att det börjar glappar lite är det bara att fiska in henne och spänna lite till om det är så.
Till vår 2,2 kilos pojk har vi istället en kattunge-sele (h-variant). Den var lite stor när han var valp, men nu sitter den kalas!
#11: Jag har ett sele som malin har sytt och fint var det. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.