Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2297 ggr
kredka
0

första implant

Idag min Gunnar blev kemiskt kastrerad - han kastrerade också min plånbok hehhe priset blev 1660 kr -ajj det får vara hans julklap. Allt gick bra han var super snäll bet ingen , vågade inte ens prata hehhe . Märkte att han var väldigt rädd innan - ville inte komma ut från buren och darrade hemskt.

Vet. sa att implant fungerar 6 månader och sedan kommer man för påfyllning. Gäller detta också en iller? Läste att den var gjord för hundar och för hundar gäller det 6 månader men iller 1,5-2 år , men nu vet jag inte riktig - någon som vet bättre? Behöver man göra påfyllning efter 6 månader så den fungerar 1,5 år?

efter allt blev Gunnar extra orolig han gick runt i transportern , kunde inte hitta plats för sig , nu verkar det att han är rädd att somna och vaktar hela tiden. han blev också ganska agressiv , låter inte göra nånting vid honom med händerna -då bits han på en gång. Har han ont där ? Kan jag hjälpa honom på nåt sätt?

Just nu jag lät honom vara ifred i hans *rum* så jag hoppas att han ska lugna ner sig lite.

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
0

När han visar tecken på brunst igen så chippar du då. Det är individuellt men runt 2 år brukar man säga.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AmeliaH
0

När jag var hos vet för ca en vecka sen och kastrerade (med chip) min kille så sa veterinären till mig att det håller på iller ca 1-2 år men 3-6 månader på hund.

Dessutom sa hon att det kan hända att illern blir extra aggressiv den första veckan efter den fått cippet men att det efter den veckan skulle gå ner i takt med att alla andra attribut försvinner. Inte för att jag vet om det hjälper just nu, men om det skulle vara så, så är det kanske till någon tröst att det inte håller i sig längre än en vecka.

JossanH
0

Illern blir inte aggresiv i sig av chippningen utan chippet kickar ibland igång brunstbeteenden lite extra innan det går ur kroppen. Så den kan alltså blir mer brunstig och vissa illrar blir då lite heterae till temperamentet.
Honor kan tom få svullen vulva i några dagar.

Hur länge det håller på hund och iller tror jag har med storleken att göra. Små hundar räcker det längre på än stora.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

#0 På Bogey höll första chippet drygt 1.5 år. Dock hade han inte gått upp i full brunst när vi valde att chippa om honom utan det var för att vi fått hem lilla Imie och vi ville inte riskera att Bogey blev för intresserad av den lilla tjejen.

Fast 1600:- lät dyrt tycker jag.

AmeliaH
0

#3 Jag som uttryckte mig otydligt där tror jag. :) Som jag förstod det så funkar chippet lite som med vaccin (vissa vaccin kan man ju få symptom på den sjukdomen man vaccinerat sig mot), att illern kan få förhöjda värden när det först sätts in och sedan lugnar det ner sig, precis som du beskrev.

I vilket fall som helst så verkade det vara något ovanligt och jag tycker inte att jag märkt av något på Estor, så Gunnar kanske bara är lite orolig när allting är nytt..?

kredka
0

Hoppas att han blev bara orolig eller är lite rädd att någon ska sticka honom igen :) nu somnade han och sover som en sten så hoppas att han ska vackna lika glad som vanlig :)  om det är så att han blir lite mer agressiv nu så det var till stor tröst att det ska vara bara en vecka - det går att överleva heheh :)

om 2 dagar åker vi bort med honom för att fira jul - hur kan man minska stress för honom så att han blir inte ännu mer agressiv?

Välkommen till ferretplanet.se :)

JossanH
0

#5 Aha :)
oftast händer detta om djuret är på väg in brunst.

#6 Se till att ha med saker som han känner igen. Försök att inte ha honom i mitten av alla människor eller där det är mycket uppståndelse. Låt honom få en hörna eller ett rum där det är lugn och ro. Dit du kan stänga dörren så han får vara ifred ibland.

Sajtvärd på Iller.ifokus

enbartmalin
0

#2 Jag hoppas verkligen du menar din iller och inte pojkvän! ;D

Hälsningar Malin

AmeliaH
0

#8 Haha, man vet aldrig. ;) Han skulle nog också kunna få ett om jag fick bestämma.