Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 3118 ggr
dette
0

Jan nilsson i Eslöv..

Hej skulle kolla med er som köpt iller hoss honom om dom varit friska och hur gammla dom blivit hur långa stamtavlor ni fått Pris och så vidare..

sarae
0

jag hade en iller som har J.N djur i stamtavlan (hon kom från en annan uppfödare), hon blev exakt 6 år gammal, symptom på sjukdom dök upp enbart några dagar innan hon dog. Senaste stamtavlan jag såg därifrån hade nog en 3-4 generationer. I annonser på blocket i sommar kostade valparna 1000 - 1500 kr.

dette
0

ok men varit frisk i 6 år borde väll vara ganska bra..

dette
0

vad blev den för sjuk?

sarae
0

hon visade symptom på binjuretumörer 3 dagar innan jag fann henne död… men ja.. det lär inte ha varit dödsorsaken.. jag gissar snarare på hjärtat eller någon lymfom variant. Hon obducerades inte.

dette
0

ok… dina andra illrar hur gamla har dom blivit antar  att du har fler

sarae
0

# 5 Har hittills förlorat 4 illrar varav äldst var Stitch på 6 år och 3 månader, sen Buffy på 6, de andra 2:  1 år och 3 år. Just nu är de äldsta jag har bara 3,5 år.

dette
0

Har dom dör naturligt. av older eller sjukdom? BeklagarRynkar på näsan

sarae
0

#7 hittills bara sjukdom och olyckor dessvärre. Tack!

dette
0

vad tråkigt..

JossanH
0

Det är sällan illrar dör av ålder. Det är så vanligt med cancer att dom dör vid 6 års ålder (plus minus något år) och aldrig hinner bli naturligt gamla utan bara gamla och slitna pga sjukdom.. Eftersom det finns dom som sysslar med illeravel där många av illrarna blir runt 10 år förstår man att en 6 år gammal iller inte dör av ålderdom utan av sjukdomar. Iof så kan ju avel mellan "dåliga individer" göra avkomman klenare så att den därför ser ut och beter sig som en gammal iller redan vid 4-5 års ålder. Men ofta är det alltså cancer som tar illrarnas liv…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JAg vet att min iller Leo kommer ifrån en uppfödare i Eslöv, vet dock inte vad han heter men Leo är frisk och kry och väldigt mysig och fin !!

Jag bifogar en bild på honom…

dette
0

#11 å så söt.. hur gammal är leo?

Evelinanord
0

Han är snart 5 månader så han är inte så gammal men han är världens goaste kan jag lova… :)

dette
0

är han  en omplacerings iller?

Evelinanord
0

Ja hon som jag köpte Leo av hade bara haft honom i några veckor och sedan flyttade hon in med en kille som hade en hund som inte gillade Leo riktigt…

dette
0

Någon som har telefonumret till jan?

dette
0

puttar

dette
0

Puttar

mandariiin
0

Det är ingen som vill stödja farm uppfödning här. Så jag tror att du får leta vidar epå egen hand när det gäller kontakt uppgifter till farmarna i Skåne som du hittar.

Jag rekommenderar istället att kolla runt efter seriösa uppfödare som inte håller illrarna i bur. Tyvärr så är det dyrare att köpa från dom, men då är illrarna hanterade sen födseln, stamtavlor (ibland), vet. besiktade, chippade och vaccinerade.

Köper du en iller från en farm så är dom uppväxta i bur och kan vara väldigt svåra att ha hand om i början då dom inte är vana med människor. Och jag har aldrig hört talas om en farmare som vaccinerar m.m. illrarna som säljs.

JossanH
0

Sedan får man inte glömma att när man väljer uppfödare så stödjer man hela uppfödaren sätt att hålla illrarna. Föds dom upp på farm tex så bidrar man till att föräldradjuren lever hela sina liv i bur.
Det är ju en fråga om ställningstagande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

dette
0

Tack för svar viste inte om att han var farmare .

Evelinanord
0

Det är han väl inte ?

duholm
0

Jo, både han och lennart Nilsson.

"Wrong in all the right ways" - kullen är äntligen här! Följ valpdagboken på min hemsida

www.optimusferrets.se

www.classicferret.se

JossanH
0

Sen beror det ju på vad man klassar som farmare. Men för många här inne är en farmare en person som "producerar" illrar i alldeles för små burar. Där illrarna aldrig blir vaccinerade eller vet.besiktade och ofta hanterade väldigt lite.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Evelinanord
0

Min älskling är därifrån och det är minsann inget fel på honom. Han är världens bästa och mysigaste illern :).

Sarah
0

#25 Det är ju inget fel på illern bara för att han är farmad, men köper man från farmare så stöder man olaglig djurhållning och i mångas ögon djurplågeri.

Ceciliaolucifer
0

#25 Illrarna i sig är inte mindre värda, men deras föräldrar blir automatiskt det då man stödjer farmarna genom att köpa en iller därifrån.

Tänk att din iller slapp leva sitt liv i bur, men hans föräldrar och eventuella syskon som har valts till avel får göra det.

Men jag kan garantera dig, att många paniktrådar om bitträning är oftast skapade av dom som köpt en iller ifrån en farmare.

JossanH
0

man gör ett srällningstagande. När man köper iller från farm (har själv gjort det en gång) stödjer man uppfödning av illrar p¨ett "oseriöst" sätt. Föräldrarna lever sina liv i bur, valparna blir dåligt hanterade och aveln är inte viktigare än marknaden,,,

Sajtvärd på Iller.ifokus