Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1322 ggr
ElinaPersson
0

iller/uppfödare sökes

Hej alla!

Jag och min kille bor i Eskilstuna, vi ska snart flytta in i en 2:a cirka 10minuter ifrån centrum. Vi är 17 samt 24 år och båda har länge velat ha en iller och nu när det blir möjligt att ha en så lägger vi upp en tråd här på forumet Glad

I denna tråd skulle jag vilja att personer med omplaceringar (max 5-6 månader gammal) eller de med egen uppfödning skriver.

Några saker ni som omplacerare kan skriva är:

* Färg på illern (pastell, albino, viltfärgad)

* Ålder på illern

* Föräldrar till illern

* Namn på uppfödaren

* Illerns personlighet samt vanor (bitfri?, rumsren osv)

* Hur illern bor idag, har den varit ute något?

* Är illern chippad, vaccinerad osv.

* Vad äter illern för mat idag?

* Går den ihop med andra illrar/annat djur?

Det var några punkter jag kommer på för stunden men man får mer än gärna skriva fler saker man kommer på!

Som köpare har vi även några krav från säljaren, dom är:

* Illern ska vara född hos en uppfödare

* Säljaren ska vilja ha bra kontakt med oss som köpare och finnas där som support om så krävs (frågor, om problem uppstår och om illern får några genetiska sjukdomar)

* Säljaren ska kunna visa oss föräldrarna till illern (om så går), om inte: kunna ge information om dom.

Självklart får du som säljare ställa krav på oss som köpare och det går att komma överens om dessa tillsammans.

Är mycket medveten i skrivande stund om att många illrar föds under våren/tidig sommar och att kullar planeras nästa år.

Skulle vilja höra från er uppfödare om era planer och om ni isåfall är intresserade att möjligen sälja till oss i framtiden, redan nu har vi chansen att bygga upp en kontakt Flört

Känns som att denna tråd blev väldigt lång men om det är något ni undrar över så skriv en kommentar eller var vänlig att skriva ett meddelande / email.

Email: mumintrollen@hotmail.com

//Elina & Fredrik

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
0

putt.. ^^

HannaM
0

Leta själv är väl vad jag kan tipsa om. Det finns massvis med annonser, både här och på blocket.

JossanH
0

Som sagt, de flesta annonser finner ni nog på blocket och vill ni ha en omplacering är det nog svårt att ha de kraven som ni ställer. Många omplaceringar har tyvärr redan hunnit flytta ett par gånger så det är inte alltid det finns med ett namn på uppfödaren till illern (men illern kan vara minst lika mysig ändå!!).
Ska väl nämnas att eftersom dom flesta illervalpar föds under våren så är årets omplaceringar ofta en aning äldre än 5-6 månader. Men det är sällan någon större skillnad om illern är 6 eller 8 månader. De utvecklas väldigt individuellt men de flesta illrar är ganska valpiga under hela första året.
Jag skulle säga att det finns flera uppfödare (och vanliga illerägare) som mer än gärna ställer upp och besvarar frågor och hjälper dom som vill ha hjälp även om peronen i fråga inte har en valp från just dom. Plus att iFokus finns där man ofta får snabba svar om något är akut, plus att du får veta hur många fler hade agerat i speciella situationer! :)

Tar man hand om en omplacering är det inte heller säkert att gamla ägaren vill ha någon kontakt eller ens kan hjälpa er om ni behöver hjälp. Ofta omplaceras illrar pga okunskap om djuret..

Har ni träffat illrar tidigare? Det brukar vara bra att få hälsa på hos någon som har iller innan man helt bestämmer sig! Då får man en lite mer verklighetsbaserad uppfattning :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ElinaPersson
0

JossanH: detta blir min andra tråd du kommenterar med vettiga svar Cool

Har kollat på blocket men korta beskrivningar (anser för oss väldigt oseriöst med att hitta ett nytt hem) och beskrivningar som inte faller oss i smaken (illern har inte de vi söker) har vi ofta stött på tyvär :/

Så jo, kraven vi har på omplaceringar är nog kanske som du säger "för höga".

Den nackdel som du även nämner är att gamla ägaren av en omplacering kanske inte vill ha någon kontakt i huvudtaget. Mycket förståeligt och detta kanske inte är något för oss som tar sig an våran första iller ändå (?)..

Vi får ta oss en liten funderar på det, söker just nu efter några uppfödare och har hittat några som faller oss i smaken Tungan ute

Vi åkte och träffade Becka89 härifrån iFokus redan i förrgår, dagen efter vi skrivit vårt första inlägg här på forumet. Det var verkligen underbara små djur som föll direkt för min och killens skor Glad förmodligen var dom riktigt goda!
Denna lilla visit gav oss bara ännu mer positiva tankar och vi kände efteråt att "wow, detta faller oss precis i smak".

MVH Elina

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hihi är arbetslös så när jag har tråkigt har jag mycket tid att skriva :P

Kul att ni bara blev ännu mer sugna på iller efter ni träffat dom!!

Känner man att någon omplacering faller er i smaken lite mer än någon annan (även om där bara står väldigt lite om illern) så behöver det inte betyda att illern inte passar för nybörjare. Är ni inte allt för långt ifrån illern som ska omplaceras så kan ni ju alltid åka och hälsa på för att få en lite bättre "känsla" för illern. Hur beter den sig mot sina ägare? Mot er? Hur bor den? Ser den frisk ut?
Passar den inte er så var uppriktiga och åk hem igen. Jag var själv helt inställd på att det var tvunget att bli 100% rätt med min första iller. Skulle den verka bitig eller ha andra problem skulle jag säga nej direkt.
Jag fick av en slump veta att en uppfödare hade fått tillbaka en 6 mån gammal illerhane som dom hade "tappat hoppet om" så han skulle bo kvar hos dom. Deras illrar bodde utomhus i stora burar. Det tog nästan en hel dag att ta sig fram och tillbaka.
Det jag visste om illern innan jag kom dit var att den var döv, hade bott i olika akuthem och blivit omplacerad ett par gånger, men han gillade att pussas…. Vad skulle detta vara för iller? Ett monster ingen ville ha?
När jag kom dit hade dom tagit illern så jag kunde se honom och så fort jag såg honom fanns det inga tvivel i kroppen! Det var han och jag!
I stort sett helt rumsren, älskade att gå i koppel, inget bitig och väldigt pussig! Trots att ingen hade kunnat ha honom och trots flera flyttar på bara ett par månader så var han en perfekt förstagångsiller. (slänger in en gammal bild på mig och Dexter)

Så ibland är det värt att kolla upp lite innan man sågar säljarne vid fotlederna (jag vet, det är jättesvårt att inte vara för kritisk)!

Bra att ni har hittat uppfödare som verkar passa er :)
Lycka till med illerletandet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ElinaPersson
0

Tack för dina egna erfarenheter :) dom är intressanta att ta del av.

Har hör att man kan falla pladask för dessa gosmonster :P

Tack för lyckan!

Mvh Elina

ElinaPersson
0

putt..