Första illern
Hej allesammans!
Det är så att jag och min kille har planerat att skaffa en iller efter att vi flyttat in i våran nya lägenhet.
Jag har lite frågor som jag skulle bli glad om jag fick svar på så jag skriver ner dom punktvis. Blir glad även om ni bara skriver svar på en fråga!
1. Vi har även funderat på att skaffa katt när illern har hunnit bli lite äldre, hur funkar detta och kommer de kunna hålla sams?
2. Illern ska som jag läst ha väldigt nyttig mat med rätt mängd protein, fett osv. Om vi nu köper katt, hur funkar det med matskålarna? kommer katten äta illerns mat och viseversa? Så vitt jag förstått rätt så kan illern äta kattmat så länge den också innehåller rätt mängder av allt.
3. Vi bor i Eskilstuna och har haft lite svårt med att hitta illervalp, har kollat blocket och diverse uppfödare. När är bäst tid på året att skaffa en illervalp? läste något om vår/sommar?
4. Mina föräldrar är allergiska så på sommaren när vi är där och hälsar på så kommer illern få hålla sig utomhus, hur länge kan den vara ute en varm sommardag? tänkte inte att den skulle vara i direkt solljus utan under trädet som finns, samt att den har tillgång till mycket färskt vatten.
5.Detta blir våran alldeles första iller, finns det något man absolut bör tänka på? har läst massor av fakta på internet om att "illersäkra" hemmet osv. finns det något ytterligare?
Det var nog allt jag kommer på just nu, men skriv gärna flera tips om ni kommer på något mer för oss som vill bli ägare av en iller för första gången.
Tack på förhand! 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Hejsan
Läste att ni bor i eskilstuna,Bor själv i eskilstuna med min sambo och våra två illrar, ni är jätte välkomna och gosa och leka med våra och ställa lite frågor.
1: Kan inte så mycket om iller och katt men vissa illrar och katter går ihop andra inte.
2: dom lär äta varandras mat, men du kan ju använda orijen kattmat den är bra för både katter och iller.
3: En iller går i brunst under våren då paras dom oftast så under sommaren brukar dom vara leveransklara.
4: över låter till någon mer erfaren, har själv aldrig lämnat våra illrar själva ute på sommaren.
5: Hmm kommer inte på något mer än illersäkra just nu

Hej!
Vad roligt att ni funderar på iller.
1. Personligen så har jag bara bra erfarenheter av katt och iller tillsammans men vet att det inte alltid är så.
2. Om de kommer åt varrandras mat kommer de också äta av varrandras som becka89 sa så enklast vore att ha en mat som är bra för båda. Det går att ställa kattmat högre så inte illern kommer åt men kan vara svårt att ställa illermaten så inte katten kommer åt (kanske skulle fungera att göra någon slags låda med ett hål eller rör som bara illern kommer in i)
3. Vår till tidig höst men det kryllar av omplaceringar både yngre och äldre året runt.
4. Sålänge det finns en sval plats att krypa undan på och vatten ska det inte vara några problem men tänk på att illrar är duktiga på att klättra, gräva, hoppa och tar sej igenom ganska små hål. Vet ni att föräldrarna är allergiska mot iller? jag är mer eller mindre allergisk mot alla andra djurmen har aldrig känt något av iller och har nu tre st.
5. OJ massor hehe. Jag vill rekommendera er att åka och hälsa på så många illrar som möjligt före ni tar hem någon så ni verkligen vet vad det är för djur . När ni har gjort det fundera på om ni kan tänka er att ha ett djur som bajsar och kissar överallt, är envisare än något annat, som testar er med allt, som ni måste möblera om för så den inte kommer någonstans där den kan skada sej, som är minst lika svår att uppfostra som en hundvalp osv.
Säger inte att alla illrar är monster men dom är speciella. Jag tex har två som är i stort sett rumsrena medans en tror att det är meningen att jag ska bära henne till lådan VARJE gång.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Hey Becka!
Tack så jättemycket för dina svar och det är mycket snällt av dig att bjuda över oss
Vad har ni för kön på era två illrar?
Angående nummer 4:
Hade inte tänkt att den skulle vara ute helt utan mer eller mindre i sällskap av oss. :) var kanske inte så tydlig i min fråga
svar till Vermonica
Ja dom är ju så fina och speciella av sig :)
Största anledningen till att vi funderar på att skaffa en katt som lekkamrat är för att vi läst att illern inte bör vara själv så länge och också eftersom vi har mer erfarenhet av katt så blir det mycket enklare än att ha två stycken nya "frågetecken" samtidigt 
Låter som att det är bäst att skaffa en bra kattmat isåfall när båda finns i hemmet. Ingenting är bestämt med att skaffa katt än så det blir riktig illermat från början :)
Vi skulle helst vilja ha en liten illervalp trots att de verkar vara jobbigast att ta hand om, men det är för att vi ska få så bra kontakt med den redan från början när den är liten.
Vet att min mamma är allergisk mot de flesta pälsdjur och lillebror har också visat tecken på detta. Dock går det ju alltid att pröva sig fram genom att presentera illern en kort stund för de båda.
Becka var ju snäll att bjuda över oss så vi får väll diskutera saken och på grund av ny lägenhet så får vi se till att illersäkra redan från början :)
/Elina
#3 Det är bara att pm:a mig om ni vill komma över=) Vi har en albino hona är snart 3år och sen har vi en pastellhane på 8månader båda är jätte snälla och mysiga och väldigt busiga=) våran hane är fortfarande lite bitig men han naffsar mest.
Det låter jättetrevligt! :)
Med väldigt kort framförhållning undrar vi hur det ser ut för er redan ikväll? finns det chans att komma över en stund?
Tänkte att helgen kan vara fullplanerad med annat osv.
Du kan väll även infoga ditt nummer så kan min kille höra av sig till dig? :)
Tack på förhand!
#6 Du kan ju mejla eller adda mig på msn så kan vi prata där istället.
Becka_johansson@hotmail.com
#4 Enda kattfoder för vuxen katt som även anses tillräckligt bra för iller är Orijen Cat även om dess innehåll av örter har ifrågasats. Sen vet jag att Carina Lynx har diskuterats här inne och att det ser bra ut på papperet men jag vet inte riktigt vad den samlade expertisen här inne har kommit fram till. Foder för kattunge som Hill's kitten kan i.a.f. även ges till iller även om jag personligen tycker de 2 fodren ovan ser bättre ut näringsmässigt, i.a.f. på papperet.
Annars kanske katten kan äta Vitalin 
Angående allergi kan jag nämna att frugan är tokallergisk mot det mesta i päls, men iller fungerar bra för oss så hopp finns ju. Så klart kan inga garantier ges. Vi har även träffat andra allergiker som känner av illrarna.
#4 Bör väl nämnas att det faktiskt är smidigare att ha 2 illrar än en katt och iller.. Iaf i de flesta fall! Vill man åka bort packar man illrarna i samma transportbur och dom brukar vara lätta att ta med medan en katt lätt blir stressad av nya miljöer.
Ska ni köpa en iller är det ofta lättast att börja med en iller och sedan vänta ett halvår eller ett år med att köpa nästa. på så vis hinner ni lära er lite mer om iller som husdjur och ni slipper uppfostra 2 på samma gång och (det viktigaste av allt tycker jag) ni hinner få en bra relation till er första iller innan nästa fyttar in!
Så det går att lösa ganska lätt :)
Min erfarenhet med katt och iller har varit:
Jag tog in en hittekatt ett par veckor innan jag skulle hämta min första iller på 6 månader (som faktiskt var planerad sedan flera år tillbaka ;)). Dom blev aldrig vänner. Skaffade en illervalp och rangordningen var Iller, katt, illervalp. Katten blev trött på att bli jagad.. :S
Katten flyttade hem till mina föräldrar.
Andra gången tog jag hand om en hittekatt med 4 ungar. Ena ungen "blev kvar" och den blev jagad av mina 2 illrar jag hade då. Efter ett tag tog katten över hemmet och ena illern vågade sig inte ens ut från sängen mer än vid sällsynta fall. Den var livrädd för katten.
Även denna flyttade då hem till mina föräldrar. där dom nu lever tillsammans och mår mycket bättre än hemma hos oss.
Så det vill till att man hittar rätt katt och rätt iller för att det ska fungera men visst finns det dom som har fungerande katt/iller-relationer! Men personligen älskar jag att släpa med mig mina illrar när jag hälsar på folk, åker hem till mina föräldrar eller hälsar på hos kompisar. Detta hade inte varit lika enkelt om jag hade haft katt också.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Bogey: tack för dina tips! Orijen cat har vi blivit tipsade om förut så det är nog ett bra alternativ 
JosasnH: Bra svar med ännu bättre motivationer! :) Det vi hade som tanke var väll att detta blir vår första iller och katt har vi haft båda två förut. Vi ville inte ta på oss 2 illrar om vi inte kände att vi klarade av det. Dock vet vi ju inte än så det är mycket möjligt att 2 illrar flyttar in istället för 1 iller & 1 katt.
Våran gemensamma uppfattning är att ju äldre katter blir desto mer märks det medans illern har gett en uppfattning av att den är en buse genom hela livet. Säger inte att detta är något som stämmer utan det är våran egna uppfattning :) dessutom växer ju inte illrarna på samma sett som katten gör.
Som du skrev "Ska ni köpa en iller är det ofta lättast att börja med en iller och sedan vänta ett halvår eller ett år med att köpa nästa.". Detta är precis så vi känner också, oavsett om det gäller en ny iller eller katt. Vi vill att illern ska känna sig trygg och samtidigt bli väldigt social mot oss innan vi ens funderar på att skaffa något mer.
/MVH Elina